µScrewDriver
- zekkexavior
Re: µScrewDriver
Vore ju bra om den startar när man trycker bitsen mot skruven. Möjligen lurigt att få till...
-
Jag såg en i en butik nånstans som man startade genom att vrida lite i den riktning man ville att den skulle skruva åt. Då behövs inga knappar alls (mer än att ställa moment).
har annvänt panasonics lilla (halvklumpia som är vikbar) i allt för många år
de har ju strömbytarna ungefär mitt på
men inte fram bak utan höher vänster, vilket är mycket lättare för muskelminnet om åt vilket håll den ska snurra
den har mekanisk momnetbegränsning, en elektronisk kalibrerbar sådan vore perfekt, går att göra någurlunda med med konstantströmsdrift
knapparna har två lägen, full fart och inte så full fart, skulle gå att göra med fyra knappar, den långsamma är bra när man ska få i spårmejsel i spåret
jag skulle helst vilja ha knapparna så långt fram att man når dom naturligt när man håller i handtaget, ergonmi är viktigt på saker man annvänder ofta
de har ju strömbytarna ungefär mitt på
men inte fram bak utan höher vänster, vilket är mycket lättare för muskelminnet om åt vilket håll den ska snurra
den har mekanisk momnetbegränsning, en elektronisk kalibrerbar sådan vore perfekt, går att göra någurlunda med med konstantströmsdrift
knapparna har två lägen, full fart och inte så full fart, skulle gå att göra med fyra knappar, den långsamma är bra när man ska få i spårmejsel i spåret
jag skulle helst vilja ha knapparna så långt fram att man når dom naturligt när man håller i handtaget, ergonmi är viktigt på saker man annvänder ofta
Ingen led för "låg spänning" eller liknande?
Finns inget som är mer irriterande än att börja jobba med skruvdragaren för att snabbt märka att man har batteri-torsk.
Höger/Vänster knapp för val av rotation känns mer naturligt än In/Ut.. Men kanske bygger för mycket?
Finns inget som är mer irriterande än att börja jobba med skruvdragaren för att snabbt märka att man har batteri-torsk.
Höger/Vänster knapp för val av rotation känns mer naturligt än In/Ut.. Men kanske bygger för mycket?
-
Led ska nog in.
Har inte plats med knapp höger och vänster, det blir för brett.
Detta blir ju en V1.0 också, kommer fokusera mest på att få funktion. När man väl håller i den så kommer man förstå vad man måste ändra.
Har inte plats med knapp höger och vänster, det blir för brett.
Detta blir ju en V1.0 också, kommer fokusera mest på att få funktion. När man väl håller i den så kommer man förstå vad man måste ändra.
-
Ritat hölje och chuck.
Det får plats med vanliga 1/4" bits, hålet är 13mm djupt för bitsen.
Höljet är renderat som translucent men kommer såklart att vara solidt.
Enbart hål för knappar och pot nu, ska till knappar och ratt.
Även något form av backstycke ska på
Det får plats med vanliga 1/4" bits, hålet är 13mm djupt för bitsen.
Höljet är renderat som translucent men kommer såklart att vara solidt.
Enbart hål för knappar och pot nu, ska till knappar och ratt.
Även något form av backstycke ska på
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borde inte växellådan vara av typen med snäckväxel så om skruven sitter för hårt så kan man alltid dra lass den manuellt och om batteriet är slut så kan man fortf skruva!
Kanske kan få till en broms elektroniskt, att motorlindningen alltid är kortsluten när den inte används?! De kanske räcker om de är tillräckligt hög utväxling?
Kanske kan få till en broms elektroniskt, att motorlindningen alltid är kortsluten när den inte används?! De kanske räcker om de är tillräckligt hög utväxling?
Designa in en accelerometer, så behöver du bara en knapp.
Som silkmeister skrev så finns det redan maskiner med sån manövrering, o jag har själv en B&D Gyro.
Lite mysko innan man fått in vanan, men annars ganska fiffig; bara tryck på knappen och vrid i önskad riktning.
Vrid mera för mer hastighet/kraft.
/J
Som silkmeister skrev så finns det redan maskiner med sån manövrering, o jag har själv en B&D Gyro.
Lite mysko innan man fått in vanan, men annars ganska fiffig; bara tryck på knappen och vrid i önskad riktning.
Vrid mera för mer hastighet/kraft.
/J
Alltid lika roligt att läsa om dina projekt, Victor!
Jag har snöat in mig lite på Bluetooth och i varenda projekt som jag gör försöker jag få in Bluetooth vare det sig behövs eller inte
I ditt fall kanske det faktiskt skulle kunna vara till nytta (om det får plats på PCB). Det jag funderar på är om man inte i telefonen skulle kunna ha en uScrewDriver app som i realtid visar t.ex. inställt moment, nuvarande moment och batteri kvar i form av snygga analoga visare. Telefonen har man lite snyggt uppställt på sin labbänk så att den blir enkel att se (till skillnad mot att ha en mikrodisplay eller LED:ar på pennan).
Jag har snöat in mig lite på Bluetooth och i varenda projekt som jag gör försöker jag få in Bluetooth vare det sig behövs eller inte

-
Jag har också gjort mycket blåtant med nrf58122 eller vad den heter med BTLE 4.1, kasnke skulle vara något.
Håller på att printa ut kapsel as we speak. En ide jag fick av en kollega är att ha en spärr så man kan låsa chuken mekansikt. Skulle gå att göra på ett snyggt vis. Får se när jag caddar klart det.
Nu är det också 2läges knappar, som på kameror, en för svagt och en för max.
Håller på att printa ut kapsel as we speak. En ide jag fick av en kollega är att ha en spärr så man kan låsa chuken mekansikt. Skulle gå att göra på ett snyggt vis. Får se när jag caddar klart det.
Nu är det också 2läges knappar, som på kameror, en för svagt och en för max.
-
Det blir nog en learn knapp, man trycker på den och drar en skruv manuellt med visst moment, sedan kopierar dragaren det momentet och kör med.