Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Virror
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Virror »

Löste sig genom en väldigt fin skruvmejsel och förvånansvärt lite våld : )
Efter 24h och 30min fick jag äntligen klart framsidan till min ROV, detta är bara ett proof of concept och utskriven med infill så räknar inte med någon vidare vattentäthet.
Va rätt så nervös när jag åkte till jobbet i morse : D
IMG_0004.JPG
IMG_0005.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Virror 12 augusti 2014, 22:56:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

mycket snyggt resultat :tumupp:
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Ser bra ut! men man kan ana lite ränder i den, hade inte du kulskruv?
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Jo, man kan ana ränderna på bilderna men i verkligheten är dom väldigt svåra att se, lite osäker på vad dom beror på dock.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

dbostream skrev:En annan fråga angående utskriftskvalitet. Om jag byter till trapetsgängad z-stång kommer jag få bort ränderna i utskrifterna nedan då även om jag med ögat inte kan se att orginalstången vobblar? Eller kan det finnas någon annan orsak till ränderna?

Bild

Bild
Se dagens inlägg här: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 3&start=15
ove

Inlägg av ove »

Jag bytte från gängstång till trapets men det löste inte problemet.

Orsaken till ränderna är en kombination av muttrarna inte är helt raka så det övre kullagret sitter lite snett och det övre fästet är för mjukt så det flexar.
Problemet försvann (nästan) när jag skrev ut ett stabilare fäste:
http://www.thingiverse.com/thing:323268
KGLHalter_preview_featured.jpg
Om du byter till kulskruv med tillhörande fästen så försvinner ränderna men det beror mer på bättre fästen än kulskruven.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dbostream

Inlägg av dbostream »

På senare tid har jag börjat uppleva två nya problem.

1. Utskrift av perimeters verkar gå fortare än vad jag har ställt in i Slic3r. Har ändrat så att infill skrivs ut dubbelt så fort som perimeters men jag tycker med blotta ögat att de ser ut att skrivas ut ungefär lika fort ändå. Matningen av plast verkar dock långsammare för perimeters vilket verkar logiskt om hastigheten också varit lägre enligt det jag ställt in i Slic3r. Detta medför att det inte kommer tillräckligt med plast för perimeters och det blir inte att se bra ut. Har tittat på kommentarerna i den genererade gkoden och där står precis de inställningar jag valt. Det lustiga är att jag tycker det ser lika ut när jag använder CuraEngine. Ska testa mer men hur kan detta vara möjligt?

2. När jag kör t.ex. med hastigheterna 60 för infill (och solid infill) och 30 för perimeters så blir början av varje lager dåligt. När perimeters är klart så ökar utskriftshastigheten till 60 och även matningstakten men det ökade flödet av plast hinner inte komma igång ordentligt förrns efter ett par sekunder in på det nya lagret så början på varje lager blir det en yta med väldigt lite plast. Vad kan vara orsaken till detta? Man ser som sagt att den börjar mata mer plast direkt men sedan blir det en fördröjning innan det faktiskt kommer ut mer plast ur hotenden. Börjar det bli dags att plocka isär hotenden och göra rent?

Båda problemen är lite besläktade.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Tips, ändra en parameter, slica och se om det har slagit igenom i G koden. Har det inte det så har ett fel som jag tidigare beskrivit i tråden slagit till.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

@dbostream 1 Har du EEPROM aktiv? Har ibland överraskats av att andra settings tas därfrån.
2 låter som värmeeffekten i head inte räcker till för snabb ändring. Vilken effekt har du?
dbostream

Inlägg av dbostream »

@stenD: Jag jämförde den genererade gkoden från två olika sliceningar där endast perimeter speed är olika och det är inte samma kod i båda fallen. Vet inte hur man ser i koden och det är annan hastighet men något är ändrat iaf och Repetier-Host rapporterar olika utskriftstider.

@Eli: Hur kollar man om EEPROM är aktivt? Det är inget jag känner till att jag har ändrat iaf.

Vet inte vad det är för effekt, jag har två uppsättningar hotendar och den jag kört med nu har termistor och värmeelement från en J-Head (Hong-Kong version) som jag skrotat. Har gått bra att använda den förut men jag kan testa köra med den andra hotenden (måste rengöras) få se om det blir någon skillnad.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Vad jag menar med g kod är vad som skrivs om den ändrade parametern i kommentarerna inte i själva g koden.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Här finns lite me info om problemet
http://elektronikforumet.com/forum/view ... a#p1035858
dbostream

Inlägg av dbostream »

Ok, som jag skrev i ursprungsinlägget så är det korrekt hastighet som står som kommentar så det verkar rätt så långt.
jaosef

Inlägg av jaosef »

Bild
Gjorde själva lådan i denna trevliga skrivare. Filmklipp för den som är intresserad.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Någon som testat använda ett 0,3 munstycke till orginal hotenden? Isf kan man minska lagerhöjden en aning då? Har ett par sådana munstycken liggandes och tänkte testa till helgen.
Skriv svar