Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåskärm]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Tomas, du får ursäkta mig men jag tycker det är underbart hur insnöad du är i det moderna datatänket :)

Ser du verkligen inte hur fantastiskt onödigt det mesta inom Microsoft-världen är?

Tack för att du är en sån antagonist!

Vänligen vräk ur dig fler kontroversiella åsikter :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Insnöad, nä, inte alls, men jag utnyttjar datoreriet till det yttersta, intill sista Hz'en och sista byten.
Dock vill jag väldigt gärna ha mer av båda, 256bitars processorer och programvara, Gärna typ 256 kärnor/processor, och 256GB minne per kärna, så man kan göra något vettigt med maskinerna och slipper sitta och vänta.
Beträffande MS-WIN
Och nej, jag ser inget onödigt i det, bara enklare att använda, enklare innebär mer produktivitet, dvs mer "bangs for the bucks".
Det är väl snarare du som har kontroversiella åsikter, inte jag.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

TomasL skrev:Insnöad, nä, inte alls, men jag utnyttjar datoreriet till det yttersta, intill sista Hz'en och sista byten.
Dock vill jag väldigt gärna ha mer av båda, 256bitars processorer och programvara, Gärna typ 256 kärnor/processor, och 256GB minne per kärna, så man kan göra något vettigt med maskinerna och slipper sitta och vänta.
Fan Tomas, du är ju helt galen :D
Beträffande MS-WIN
Och nej, jag ser inget onödigt i det, bara enklare att använda, enklare innebär mer produktivitet, dvs mer "bangs for the bucks".
Tror du verkligen Windows är optimalt map enkelhet och produktivitet?
Det är väl snarare du som har kontroversiella åsikter, inte jag.
Jävligt sant och jag viker mig inte en tum ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I dag, JA utan tvekan.
MS lägger ned ett antal hundra miljoner dollar per år, enbart för att få sina programvaror mer lättarbetade, dessutom, de är ensamma om just detta, ingen annan gör det, i princip.
Att det möjligtvis inte stämmer med dina preferenser, beror i så fall på att du är väldigt mycket annorlunda än den gemene användaren.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

TomasL skrev:Vilket "Tingel-Tangel", exempel vore trevligt.
Personligen så har jag inte märkt att det finns något "Tingel Tangel" förutom på de sk öppna/fria programmen.
Flash, Flash och Flash... ..blockerar man bara det så får man tillbaka sin dator.

Skulle inte lida märkbar av att sitta med min gamla Thinkpad från 2006, den rulllar helt OK
med WinDOS 7 & 8. CAD började också fungera OK med 7an på integrerad grafik, på XP kunde
jag inte köra Catia på den, det fungerade bara på de dubbelt så dyra P-modellerna med
"riktigt" grafikkort.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Flash, det är väl något separat du väljer att installera, har väll knappast något med OS osv att göra.
Vill du ha det, så installerar du, om inte skit i det då, dock kan jag inte se att det skapa några större problem i IE.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

TomasL skrev:
I dag, JA utan tvekan.
MS lägger ned ett antal hundra miljoner dollar per år, enbart för att få sina programvaror mer lättarbetade, dessutom, de är ensamma om just detta, ingen annan gör det, i princip. Att det möjligtvis inte stämmer med dina preferenser, beror i så fall på att du är väldigt mycket annorlunda än den gemene användaren.
Tvärtom, jag ÄR den gemene användaren :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Oh-nej, du är garanterat INTE den gemene användaren, eftersom den gemene användaren vill ha youtube, Skype, Facebook mm, osv i all oändlighet.
qx5

Inlägg av qx5 »

Fungerar det att köra t.ex Win7 på en P-III eller t.om P75 ..? Den sägs ju vara effektivast för tillfället om man skall köra något från mikromjuk.

@grym, Går det att köra de där gamla programmen på t.ex en Intel Core2Duo? Eller Intel-i serien? Vilket OS och program rör det sig om specifikt?

@grym, När det blir programmering av saker via usb, eller rs232, vad är det för maskin-OS-program du använder då?

Apropå Windows, om man tar en dump av vilka processer som körs så borde man kunna få fatt på vilka det är som suger i sig onödigt med resurser? någon som har en lista?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hur modern maskinvara kan man istallera DOS 6.22 på?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja jag kör dos virtualiserat, så jag vet faktiskt inte, den virtuella maskinen emulerar en PII har jag för mig, med ett 440BX-chipset.
Det är väl bara att pröva och se vad som händer, ett problem är väl att modern hårdvara inte har Floppy längre.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det borde väl gå att kopiera in DOS-filerna med disken ansluten i en Windows-maskin?
Men man behöver väl en floppy förr eller senare ändå.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

För att installera behöver man en Diskett, inget annat funkar med DOS.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

TomasL skrev:MS lägger ned ett antal hundra miljoner dollar per år, enbart för att få sina programvaror mer lättarbetade, dessutom, de är ensamma om just detta, ingen annan gör det, i princip.
Tja, jag vill nog påstå att min MacBook Pro är ganska lättarbetad i jämförelse med min windows laptop. Så det är nog inte bara MS som lägger pengar på att göra något lättarbetat.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

qx5 skrev:Fungerar det att köra t.ex Win7 på en P-III eller t.om P75 ..? Den sägs ju vara effektivast för tillfället om man skall köra något från mikromjuk.

@grym, Går det att köra de där gamla programmen på t.ex en Intel Core2Duo? Eller Intel-i serien? Vilket OS och program rör det sig om specifikt?

@grym, När det blir programmering av saker via usb, eller rs232, vad är det för maskin-OS-program du använder då?

Apropå Windows, om man tar en dump av vilka processer som körs så borde man kunna få fatt på vilka det är som suger i sig onödigt med resurser? någon som har en lista?
har ingen koll på det, jag brukar göra så att jag plockar på mig "utrangerade" datorer och rensar dom och kör vad som kan passa i dom

jag har en slaskburk för xp och en för 98, kommer det något som måste programeras via rs232 eller usb så kör jag programmet i lämplig burk och kollar om det funkar, strular det får man ta en ren maskin och börja därifrån, ibland är det ett elände att få till det så det funkar, dom som gjort programmen tycker att både det ena andra och tredje ska vara installerat
Skriv svar