Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåskärm]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Krille Krokodil »

DOS? Det är ju en inflammerad blindtarm i datorhistorien, jag kan nog inte komma på en enda sak jag
saknar från det. När Linux kom var det som att hoppa in i tidsmaskinen på mörka medeltiden och komma
i ljusa 1990-talet. Eller Amigan då på 80-talet.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ja, självklart, om man ändå ska gå tillbaks till ruta ett kanske man inte ska fastna vid DOS när det finns bättre saker (och mer flexibla/utvecklingsbara).

Jag själv kommer antagligen alltid att behöva minst en ny dator som hänger med i utvecklingen, vare sig jag vill eller inte. För att kunna betala räkningar på banken, dela roliga saker med släkt och vänner på F***book, se youtubeklipp och filmer, kolla SVT-play, köra större program som Office, ljudredigering, PCB-program osv... Den måste givetvis ha Windows 7 eller senare och då måste jag tyvärr köpa ny hårdvara allt eftersom alla dessa program blir större och större.

Men jag har ibland funderat på att ha en lite verkstadsdator, för att köra egna program på och ha som terminal / server till diverse prylar, som t.ex. laddövervakning av elbilen. Den skulle bli supersnabb och bara köra de processer jag själv vill, och jag ska ha 100% kontroll. Men jag har inte tid att pyssla med detta. Det finns ju annat i livet än datorer :roll:

Alternativet är kanske att jag använder en Androidplatta och gör egna appar. Men jag tycker redan att Android har alldeles för mycket oönskat *pling*pling* som gör den slö och tröttsam. :evil:
Och som "verkstadsdator" känns den fel, eftersom den fokuserar på "multimedia" på en högre nivå och inte på hårdvarunära lösningar. T.ex. att Facebook och Youtube ingår som default! :doh:
Annars är ju utvecklingen kul att man går ifrån stora datorer med superprocessorer (4- kärniga 6400MHz) till små 32-bitars som snurrar betydligt långsammare, bara för att det ska vara litet och energisnålt. Det är ju positivt! :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja DOS i sig har ju en hel del brister när det t.ex. gäller minneshantering.

Men sen är ju här lite frågan om hur stor inverkan operativsystemet egentligen har om man ska hålla ett system "litet". Tittar man t.ex. på routrar idag så kan de köra "linux" på 16 MB RAM och 4 MB flash. Visst, det är mer än DOS behövde, men DOS klarade ju inte ens av tcp/ip (så man har inget internet).

Jag skulle nog vilja föreslå en titt på nån av nedanstående "mikrodistributioner"

http://alpinelinux.org/ (Grundinstallation 5 MB plus kernel)
http://distro.ibiblio.org/baslinux/ (Kan köras från två disketter)
http://sourceforge.net/projects/nanolinux/
http://tinycorelinux.net/
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Ett OS med 8+3 filnamn, ingen multitasking och inget TCP/IP hör bara hemma på en plats idag,
den datorhistoriska skräphögen! :mrgreen:

Finns det någon enda detalj där DOS har varit stilbildande för andra OS?
(Ingen retorisk fråga.)
qx5

Inlägg av qx5 »

Ansi-grafik och portning av Norton Commander? ;)
Samt att vi får dras med FAT 8.3 i oändlighet..

MS/PC-DOS har dock fördelen att man kommer åt hårdvara enkelt och att processorn går i real-mode vilket iaf på 80386 är cirka 3 ggr snabbare pga att man slipper latensen från MMU.

Men det är ett härke!! :vissla:
Vilken befrielse att slippa eländet. :P
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Fasen vad vi är beroende av dessa datorer!

Man skapar sig ett beroende också.

T.ex vill man kunna betala räkningarna via datorn (inte jag dock :D)

Och oavsett hur "anti" man egentligen är så finns det så mycket mer man känner att man inte vill avstå ifrån.

Som t.ex att kunna titta på godtyckligt klipp på youtube.

Samtidigt har människor i alla tider klarat sig utan datorer.

Undrar hur :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Krille Krokodil skrev:DOS? Det är ju en inflammerad blindtarm i datorhistorien, jag kan nog inte komma på en enda sak jag
saknar från det. När Linux kom var det som att hoppa in i tidsmaskinen på mörka medeltiden och komma
i ljusa 1990-talet. Eller Amigan då på 80-talet.
Är det så illa, alltså?

Jag har annars alltid gillat Linux-konceptet men aldrig orkat förstå det. Mest för att "yes, min XP-maskin fungerar".

Anledningen till att jag fortfarande gillar Linux/DOS-konceptet är att "yes, äntligen kan JAG få kontrollen över min egen maskin".

Dvs jag berhöver inte anpassa mig till hur nån klåfingrig programmerare tycker att applikationerna ska presenteras.

MEN detta innebär en massa jobb...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Med Linux, så har du en massa klåfingriga programmerare, som får ditt system att inte funka, typ. :wink:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

klart man ska ha en dos dator

stilbildande, det var där många väldigt många började lära sig saker om datorer

personligen så kollade jag nu på min win 7 dator och även med 4 gig minne så var det med två webbläsare och mail + ett par små program slut på minnet
helt djävla sinnessjukt
på min gamla 386 så var det segt med 1 Mb minne men med 5 så gick det undan, jag gjorde massor med den, scannade, bildbehandling cad och mycket mera nyttigt arbete än vad jag gör idag, och det funkade bra

personligen kunde dom skala bort 98% av tingeltangel i programmen av idag och ge oss hardcore kraft när man kör det man vill köra
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

slut på minnet
Hur vet du det?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kollade i burken :mrgreen:
firefox började sega sig , det är då man får börja stänga ner saker och starta om datorn, går fortare och bättre än att göra något annat
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, men var kollade du?
Att FF segar ner, beror nog på att det är FF, buggigare skit kan man nog inte hitta, tyvärr.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

grym skrev:klart man ska ha en dos dator

stilbildande, det var där många väldigt många började lära sig saker om datorer

personligen kunde dom skala bort 98% av tingeltangel i programmen av idag och ge oss hardcore kraft när man kör det man vill köra
Tack, grym, det var det jag ville höra!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vilket "Tingel-Tangel", exempel vore trevligt.
Personligen så har jag inte märkt att det finns något "Tingel Tangel" förutom på de sk öppna/fria programmen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

körde aktivitetshanteraren och kollade vad jag hadde kvar i minne, inte helt rätt, men det räcker för att jag ska veta att det är dags att starta om datorn

så länge man kunde så körde jag gamla program i nya datorer , läs sådant jag plockade från kontainrarna
och att göra det var skönt, ex så kör jag photostyler i xp, eller är det 98, måste kolla, och det gamle programmet på tre disketter gör 99% av det jag vill göra, har en djävligt bra utskriftshanterare och var snabbt när det kom och med en p4 istället för 386 så är den som en raket

tycker det är synd att news blev massa forum, en gillade enkelheten i news, och skulle klara mig med det till 99% med för den delen

jag skaffade det där faaace book för en enda saks skull, som kom där och ingenstans, och jag står knappt ut med det

tingel tangel, kör win för att dom programmen jag måste annvända dagligen finns på den plattformen, inga allternativ
finns bara 1 program som kör dom sakern i civilt utförande, och jag tror den militära delen är nedlagd

så , tingeltangel, , tja färg är en sak, det hadde gått bra med gråskala :mrgreen: :wink:
men ex som tonade halvgenomskinliga fönster ramar, saker som ändrar sig när man drar muspekare över dom, alla djävla plugin för att ens kunna surfa normalt på nätet, småsaker som animerade smilies :vissla: :bravo: :badgrin:
man kan ju inte ens ; -) göra det via tangentbordet utan att det blir fel

jag väljer plattform efter dom program jag vill köra, eller saker jag vill göra, så därför har jag fortfarande dosmaskiner kvar i drift, annvänds någon gång per år, må dom hålla länge
och win 98 och xp för den delen
står en mac som annvänds någon gång då och då, men den behövs egenteligen inte mera
så att säga att man kan välja hur det ska e ut är lögn, inte om man ska annvända prylar som behöver datorer
ex programera en sak via usb, eller rs232, där får man plocka fram dator som passar
Skriv svar