Ojämn fräsbädd - tips sökes.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mork

Ojämn fräsbädd - tips sökes.

Inlägg av Mork »

Ok.

Månens yta är vacker. Men när fräsbädden på ens lilla favoritmaskin är lika ojämn, då blir man lite olycklig.

Riktigt så illa är det kanske inte. Men bädden till min maskin är väldigt ojämn. Jag står förstås lite fundersam till
hur jag ska få ordning på detta. Mer info nedan!

Köpte mig en liten maskin från JB (bra kille som hjälper till när man behöver). Bädden till denna består av 3 st, 50x50mm aluminiumprofiler
som ligger bredvid varandra. Ca 600mm långa.
På vardera kortsida hålls dessa ihop med en kraftig gavelplåt.

Detta "bord" står på gaveländarna och så "hänger" x-axeln på kulskruvar som går under detta bord. Y och Z sitter på en bygel som går ovanför bädden
och är fäst i x-axeln.
(wow----så klurigt att förklara :D).

Jag har då egentligen 2 problem.

1. Bädden är inte jämn. Aluminiumprofilerna går helt enkelt inte att dra ihop till en helt jämn yta.

2. X-axelns kulskruvar och bädden är inte i linje med varandra.

Innerst inne vet jag vad lösningen är...men gillar den inte :)
(Att man helt enkelt fräser av hela bordet...).

Eller har ni "proffs" en bättre idé?

Detta är bara en hobby-leksak men det skiljer ändå 1,5-2 mm mellan topp och dal om man så säger. Och det är ju på tok för mycket
för att man ska kunna göra några snygga grejer.

Tack på förhand!
Senast redigerad av Mork 21 augusti 2014, 16:07:42, redigerad totalt 1 gång.
DavidS

Re: Månens yta är vacker...

Inlägg av DavidS »

Shimsa profilerna så du får någorlunda jämn bädd och fräs av allting själv så har du ju en bädd i plan med x/y axlarna.
Fast det är nog bättre om du lämnar in bädden och får hela ytan planfräst. Kan ju inte bli speciellt dyrt om någon gör det på fritiden och tar lite "fikapengar" som betalning.

Du kan ju säkert shimsa och kompensera ojämnheterna i mjukvara men då måste du ju mäta om allting varje gång du fäster ett arbetsstycke och det är inte speciellt roligt.

-edit- 1.5-2mm låter lite väl mycket för att vara aluminiumprofiler. Har du haft en plan yta att arbeta på när du monterat ihop allting?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Ett "proffs" säger att man ska ha en upphöjnad på bordet inom fräsområdet så
att man vid behov kan planfräsa hela bordet. :)
Mork

Inlägg av Mork »

Man tackar för visat intresse.

Jo, jag använder normalt en skiva uppe på fräsbädden.

DavidS: Ja, det är mycket. Bordet består som sagt av 3 profiler som ligger bredvid varandra. Gissar att montagehålen i sidogavlarna inte
är helt i linje. Eller så "vrider" de sig lite då man drar åt.

Men men, ska se över om det inte kan vara värt att fräsa av hela bordet på plats. Då borde ju allt bli i plan med just min x-axel.
Är ju som sagt inte så stort bord. Blir lite struligt med kylning bara :) Mycket T-röd.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Du får gärna skriva en bättre rubrik som på något sätt hintar om vad tråden handlar om (så slipper nån av oss moderatorer ändra åt dig). Jag trodde tråden skulle handla om fotografering..
Mork

Inlägg av Mork »

Hej Walle

Ja. Kanske illa vald rubrik, men man försökte göra sig lite lustig. Ska inte upprepas :)

Nä, det är bra att du säger till. Den var ju inte sådär jättebra på att hinta om vad tråden handlar om.
Användarvisningsbild
3uba296

Re: Ojämn fräsbädd - tips sökes.

Inlägg av 3uba296 »

Kan du inte klämma bordets tre profiler mellan ett par andra profiler eller något annat rakt med tex. ett par skruvtvingar innan du drar åt gavlarnas skruvar? Skulle montagehålen i gavlarna vara felborrade hade jag talat om detta för inköpsstället innan jag började greja för mycket. Alternativet är ju att ta fram filen..

Jag skulle först och främst räta upp allt så bra som det går, sedan montera en offerskiva på bädden och fräsa denna plan om du inte blir nöjd med bädden i sig själv. (Som tidigare nämnts..) :)
Mork

Inlägg av Mork »

Hmm.

Ja, 3uba. Förslaget är ju bra. Det trista i läget är att x-axlarna sitter i dessa gavlar också. Men det får väl bli lite extra jobb. Det är ju därför vi har den här hobbyn :)

Man blev ju lite paff när man skulle gravera lite text i en bit plexi. Jättefint i början, precis så att gravyrstiftet gick ner de 2 tiondelars millimeter jag ville ha.
Halvvägs genom texten började det bli djupare och djupare och djupare. :D
Var nog runt 0,8 millimeter djupt mot slutet. På totalt 20 cm lång text.

Nä, ut till verkstaden och fixa!
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Dokumentera gärna dina framsteg! :)
Skriv svar