Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Det bästa är att ha något som sitter några cm från glaset. Dikt mot glaset hjälper det inte alls lika mycket. Jämför med softboxar för studioblixtar, där det ofta sitter ett vitt tygstycke 5-10 cm innanför frontduken.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
-
Det i sig är absolut ingen nackdel! Men ett mellanlager med tunnt vitt "tyg" (kan med fördel vara någon typ av tunnt vitt "plastigt" tyg) hjälper till att jämna ut ljuset väldigt bra.soundbrigade skrev:Glaset köptes vitt.
Fixat till en fot till mitt USB-mikroskåp:

Orginalfoten var lättare än vad mikroskåpet så det ville inte stå still
/// Marcus

Orginalfoten var lättare än vad mikroskåpet så det ville inte stå still

/// Marcus
Ljudbrigaden:
Nu fattas bara några dussin till likadana, med RGB-led's, så kan du göra något lika cool som 3:05 in i den här videon
Nu fattas bara några dussin till likadana, med RGB-led's, så kan du göra något lika cool som 3:05 in i den här videon

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Sågade till lite skrot mdf. Bredden var 400, och räckte till 8 kvadrater. Jag märkte upp 405 och tog det mesta med tigersågen. Sista med fogsvans. Rakt blev det ej
. Men för stort, som planerat. Så jag vred en skiva 90 grader och spände fast med skruvtving. Sen fram med handöverfräsen. Med ett rakt frässtål med kullager, kopierade jag "fabrikskanten". På första och sista skivan behövs bara en sida att rättas till, de andra 2. Det här är nog det rakaste jag fått till med mina enkla verktyg. Jag köpte ett frässtål med lagret i änden, för jag behövde ett längre än vad jag hade. Funderade på ett kullager till ett stål jag redan hade. Men ytter diametern var inte rätt. Så det fick vara. När jag kom hem hittade jag en alu bussning med i det närmaste rätt mått
. På detta sitter lagret/bussningen på axeln. Så nu har jag 3 raka varianter med "lager". Att rätta till med "kopiering" blir riktigt bra.

Lekt lite med rör igen:
Började med att jag fick en gammal halvtrasig rörhäck på jobbet.
Började med att jag fick en gammal halvtrasig rörhäck på jobbet.
Instämmer, smart!
För den som ev. lånar idén så kanske det kan vara en idé att ha hålen på andra sidan? Smaksak, men man behöver "bara" blanda in en rad med rullar och dess trådgenomföringar i taget när man ska montera in rullarna.
För den som ev. lånar idén så kanske det kan vara en idé att ha hålen på andra sidan? Smaksak, men man behöver "bara" blanda in en rad med rullar och dess trådgenomföringar i taget när man ska montera in rullarna.

Försökte svetsa ihop M8 mutter. Gick så där, med billig pinnsvets. Några sida vid sida. Och några vridna 90 grader. Tänkt som knutpunkt för gängstång. Typ mendel prusa 3D skrivare m.m. Och för t-spår. Finns det nått liknande färdigt?
Det känns inte som att pinnsvets är rätt svets för ändamålet, snarare den typen man skulle välja sist 

Nästan det enda jag har. Mot punktsvets räcker nog inte.
Jag har en tillsats till pinnsvetsen, som ger elektrisk gaslåga. Kanske läge att prova den.
Jag har en tillsats till pinnsvetsen, som ger elektrisk gaslåga. Kanske läge att prova den.