Problemet nu istället är att på jobbet så har jag hamnat i en ny inriktning för mig än det jag egentligen ska sitta och pyssla med, alltså elektronik. Nya inriktningen är mer åt automation och industrikonstruktion av under anläggningar m.m. Jag är väl bland dem första på firman som verkligen har börjat arbeta mot detta område.
Nu till mina funderingar och frågor;
Firman har inget CAD-program för att rita kopplingsscheman eller planritningar för en industrianläggning eller el-/apparatskåp.
Det jag har hittat är att EPlan är riktigt populärt men dyrt. Ca 150k-200k kr för första licensen och sen års kostnader på flera tusen.
Det verkar som de flesta företag inom Europa använder EPlan och anses som standard program att använda.
Personligen tycker jag att den verkar riktigt bra. Dock har jag inte hunnit testa ännu men ska väl försöka få tag på någon version och testa.
Elprocad, svenskt och verkar vara också en industri standard program inom Sverige. Fast färre företag använder det än EPlan.
Gränssnittet verkar vara á la början av 2000-talet. Vilket är lite si så där med kan jag tycka. Speciellt om man kollar på Elprocad IC.
Men Elprocad är betydligt billigare runt 22k kr första licensen och sen 4000 varje år. Med tillägget interna och externa förbindningslistor bilder ca 30k kr.
E3 Electric - Känner inte till något om den och vet knappt om något företag som använder det.
AutoCAD Electric - Jag har dåliga minnen när jag testade typ version 2006 tror jag. Bedrövligt gränssnitt och svår jobbad.
Jag gissar att det har inte blivit så mycket bättre om jag utgår från det jag har sett och hört på internet.
Elwin - kommer inte på tal om. Freeware och med det är det lite nja.
SÅ nu till mina frågor:
Vad tycker ni, vilket schemaritningsprogram föredrar ni och varför?
Om ni jobbar dagligen med något av programmen, hur är det att jobba med programmet och hur lång tid tar det ungefär att lära sig om man redan kan konceptet med CAD-program?
Vilka begränsningar vet ni om eller känner av när ni jobbar med programmet som ni verkligen skulle vilja ha eller behöva?
Om ni använder EPlan, är det värt och betala 150k-200k kr? Och i så fall varför?
Jag skulle bli oerhört tacksam för bra svar, det behöver inte vara långa svar utan jag är nöjd med korta också. Bara jag får lite kött på benen

För som det ser ut just nu är jag/vi inriktade på Elprocad men jag är lite osäker fortfarande.
Till alla som kommer skrika "frågan är redan ställd".
Jo till viss del tycker jag men jag hittade inte den sortens information som jag är ute efter så därför skapade jag en ny tråd