PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
rjl11

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av rjl11 »

Bra jobbat :bravo:
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Helt underbart! Stort grattis! :tumupp: :tumupp:

En mycket rolig tråd att följa .. och det kommer väl mera? :wink:
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Fy fan va fint. Det är så härlig känsla när någon trilskande maskin äntligen pratar med en på seriesnöret.

Ju större insats desto härligare! Gratulerar.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Och se det dör upp en punkt "." på skärmen. Vad gör man, jo skriver "HELP"
Bra jobbat! Härligt med OS som inte är så bloatade :D En enkel "." räcker... Sen måste du lära dig PIP syntaxen för att hantera filer. PIP verkar finnas i många DEC OS.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Tack alla!

Jo det var härligt när den startade. Och det kommer mera.

- Få igång en RL01 till (laga eller byta, laga i första hand).
- Stoppa i mer minne, har 16 kW till.
- Få snurr på floppy disken.
- Få igång flyttalsprocessorn.
- Få igång VC8E, grafikkort för XY oscilloskop. http://www.chdickman.com/pdp8/VC8/ (pbgp har länkat tidigare i tråden).
- Få igång A/D omvandlaren.

Sen finns det en version av SPACEWAR som ska fungera på VC8E!

Jag ska också försöka få tag på en skylten som sitter i toppen på racket. Den jag har nu står det PDP-11 på. Sen skulle jag vilja ha ett tryck exemplar av "Miniprocessor users manual". Sen behöver jag en vettigt XY skärm, gärna lite större. VC8E ska kunna visa 1024*1024 bildpunkter.

Bild
Bilden har jag postat tidigare, i toppen sitter den en snygg men fel skylt.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Sen behöver jag en vettigt XY skärm, gärna lite större. VC8E ska kunna visa 1024*1024 bildpunkter.
Bild

Den här är stor... SPACEWAR på denna vore kul. Det är visserligen ett storage rör i den. Men jag misstänker att det är möjligt att disabla. Det är en Tektronix 4016-1 terminal, 25 tum. Tyvärr har limmet som fäster skyddsglaset till röret åter blivit till vätska, men det påverkar inte funktionen.
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

Grattis till ett bootande system! :bravo:

Hade inte följt tråden på ett tag så det var kul att se vad som hänt.

Jag fick in lite skrot för ett par dagar sen och tre tunga burkar hade digital-logga på sig. Inget direkt spännande men nåt som kanske saknas i diverse system. H7220-H, a 2 kW transformator som kan strappas om för for 110 - 220 V omvandling och med tre amerikanska uttag på sekundärsidan. Nåt som du eller nån annan behöver?

Göran
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Grattis!!! :bravo: :bravo:

Står den i Kävlinge eller? Får man kolla sen? :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

MattisLind skrev:
anders_bzn skrev:Sen behöver jag en vettigt XY skärm, gärna lite större. VC8E ska kunna visa 1024*1024 bildpunkter.
Den här är stor... SPACEWAR på denna vore kul. Det är visserligen ett storage rör i den. Men jag misstänker att det är möjligt att disabla. Det är en Tektronix 4016-1 terminal, 25 tum. Tyvärr har limmet som fäster skyddsglaset till röret åter blivit till vätska, men det påverkar inte funktionen.
När jag sa stor menade jag nog inte så STOR. Jag tänkte större än ett vanligt analogt oscilloskop. Kanske 10-12". SPACEWAR kan kanske bli svårt, det kräver EAE vilket inte PDP-8a CPU:n har. Får skaffa en PDP-8E CPU istället, den passar i 8a chassiet. Annars kan jag ta emot en 8E...
G_Axelsson skrev:Grattis till ett bootande system! :bravo:

Hade inte följt tråden på ett tag så det var kul att se vad som hänt.

Jag fick in lite skrot för ett par dagar sen och tre tunga burkar hade digital-logga på sig. Inget direkt spännande men nåt som kanske saknas i diverse system. H7220-H, a 2 kW transformator som kan strappas om för for 110 - 220 V omvandling och med tre amerikanska uttag på sekundärsidan. Nåt som du eller nån annan behöver?

Göran
Tack, men jag står nog över. Har du kvar någon av de där oscilloskop skärmarna fortfarande?
nablaman skrev:Grattis!!! :bravo: :bravo:

Står den i Kävlinge eller? Får man kolla sen? :)
Japp den står i Kävlinge, det är bara att komma förbi och kolla. Jag har lovat grill och PDP-demo som EF träff på begäran tidigare i tråden.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

G_Axelsson skrev:Jag fick in lite skrot för ett par dagar sen och tre tunga burkar hade digital-logga på sig. Inget direkt spännande men nåt som kanske saknas i diverse system. H7220-H, a 2 kW transformator som kan strappas om för for 110 - 220 V omvandling och med tre amerikanska uttag på sekundärsidan. Nåt som du eller nån annan behöver?
Enligt en googlesökning ska det vara nätagg till en RM05! Det kan inte vara många som har en sådan. Någon sorts stoor disk alltså.

Vad var det andra? Orkar du ta en bild.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

anders_bzn skrev: Japp den står i Kävlinge, det är bara att komma förbi och kolla. Jag har lovat grill och PDP-demo som EF träff på begäran tidigare i tråden.
Lät ju spännande, gamla datorer facinerar och jag har lurkat din och andra trådar i ämnet här på EF ett bra tag. Bor själv i byn och hade gärna kollat på din maskin vid tillfälle!
qx5

Inlägg av qx5 »

Spacewars turnering nästa? :D

Vilka fel vart det som maskinen hade och som behövde fixas. Om du kan sammanfatta?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

ph skrev:
anders_bzn skrev: Japp den står i Kävlinge, det är bara att komma förbi och kolla. Jag har lovat grill och PDP-demo som EF träff på begäran tidigare i tråden.
Lät ju spännande, gamla datorer facinerar och jag har lurkat din och andra trådar i ämnet här på EF ett bra tag. Bor själv i byn och hade gärna kollat på din maskin vid tillfälle!
Ja, jag ska absolut visa upp den. Innan den stora demo sker så vill jag ha igång några periferienheter till och så vill jag lära mig lite mer OS/8.
qx5 skrev:Spacewars turnering nästa? :D

Vilka fel vart det som maskinen hade och som behövde fixas. Om du kan sammanfatta?
Oj, utan att fuska med att titta i tråden så:
- Rengjort hela maskinen.
- Lagat nätdelen. Den ena regulatorn automatsäkring löste ut utan last. Formerade alla kondensatorer och bytte en som var dålig. Bytte ena regulatorkortet eftersom en spänning fattades.
- Power-ok kretsen som signalerar om spänningen var bra var trasig. Glappiga gamla IC-socklar som byttes.
- Bytte en trasig säkring.
- Skaffat programmers console och option #1 kortet som saknades.
- Lagat Option #1 kortet, minst två kretsar har bytts. En bus-driver och en latch om jag minns rätt.
- Lagat Option #2 kortet. En trasig 7400 såg till att interrupten alltid var disablade.
- Lagat diskkontrollern. 8,2Mhz oscillatorn var trasig. En bussdrivare N8881 var trasig och byttes.
- Lagat ett serieports kort, en 7401 var trasig. Sitter dock inte i maskinen nu.
- Renoverat "power control box", med styra uttag som får spänning då man startar datorn, slår igång fläktar och periferienheter. Lackat om och bytt en död elektrolytkondensator.
- Lagat en andra "power control box" bytt samma kondensator som i den första.

Av de som sitter i maskinen nu så är det bara minneskortet och programmers console som jag inte rört ännu!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Har du flera terminalportar på systemet?
Kanske koppla upp ett par portar till en terminalserver
och erbjuda intresserade att loggin IRL, så att säga? :-)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har två extra terminalkort till systemet. Båda är testade, den ena lagad och båda fungerar. Det är en intressant tanke att koppla upp den mot nätet...
Skriv svar