Hej, nybörjare på komponenter, men lång erfarenhet av Audio/video-styrsystem.
Jag håller på att bygga en hemmastudio för musikproduktion.
Jag införskaffade nyss en digitaltrumma. Den har en fotpedal för baskaggen. Den triggas genom att man sluter jord och ledare på en vanlig 5mm teleplugg. (jordsignal, strömfri)
Jag ville såklart bygga egna pedaler då jag är van med riktiga trummor och är van med "dubbelkaggar"
Tänkte att det var lätt och kopllade två pedaler på samma ingång.
Problemet är att om vänsterpedalen är nedtryckt(sluten) så dödar den högerpedalen.
Så min plan är att varje fot triggar ett relä.
Problemet är att jag vill att reläet, ska slå en impuls på ca 1/100sek även om slutningen ligger kvar, och slå en ny först när sdlutingen bryts och återkommer.
De relän jag är vana vid ligger kvar till man släpper slutingen. Försökte kolla div elekronikbutiker men hittar ej något.
Känns som detta är en enkel nöt att knäcka för er med större vana vid div komponeneter.
Trumplatta
Re: Trumplatta
beroende på hur det är byggt inne så kan man kanske göra så att varje pedal har en kondensator i serier, sedan behöver man ett motstånd som laddar ur kondingen när den laddas upp
värt att prova då det är betydligt enklare att göra, om det funkar
man får kolla lite på hur nivåerna för triggningen ser ut
edit: välkommen till forumet med
Re: Trumplatta
Ja det är väldigt enkelt hur plattan vill ha det. En slutning av jord = ett slaggrym skrev:beroende på hur det är byggt inne så kan man kanske göra så att varje pedal har en kondensator i serier, sedan behöver man ett motstånd som laddar ur kondingen när den laddas upp
Men ligger det kvar så händer inget.
Jag var inne på någon återfjädrande platta i pedalen så ett stamp bara gav en kort slutning, men problemet blir att denna då kommer sluta igen när pedalen fjädrar tillbaka.
En kollega prata om en NE555 som kunde agera timer på 1/100sek vilket skulle ge ett klick/tramp. Men när jag googlade på ne555 så insåg jag att det var över mina kunskaper.