Möjligt att bygga stor quadrocopter?
Re: Möjligt att bygga stor quadrocopter?
Det finns ju quad med en motor som driver alla propeller med samma hastighet. Sedan har varje propeller individuellt styrd pitch.
Senast redigerad av Icecap 11 augusti 2014, 09:41:15, redigerad totalt 1 gång.
Den här optimistiske killen är något på spåren...
Lite kvar att jobba på med vikten tror jag
Lite kvar att jobba på med vikten tror jag

Detta går att bygga. Det som man måste tänka på är om man är beredd att riskera sitt liv och livslånga ryggproblem. Samt villig att ta kostnaden.
Variomat.Thorped skrev:Skit samma låt oss inte haka upp oss på bränslet! Är det möjligt att bygga? Jag ska säga att jag inte vet hur man löser utväxlingen till fyra propellrar för individuell varvtalsreglering om man bara har en motor men det kanske ni vet? :humm:
Men jag förstår inte riktigt varför det skulle vara några direkta problem att bygga en stor "quad" när det i många år funnits stora "duo"?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing_Vertol_107
Den där har ju propellrarna ovanför tyngdpunkten och stor diameter på bladen som gör att de tar emot ifall drivkällan slutar fungera (ovanför dödhöjden).
Anledningen til att propellrarna sitter på toppen är att det rent praktiskt är det enda stället att sätta dem på. Det finns protoyper på flygande plattformar med rotorer under, de kan flyga. Men problemen är att landningsstället måste nå ut utanför rotorn. Risken för skador frår grus eller växtlighet ökar radikalt mm.
Tittar man på raketer så har de alltid utblåset bak, åter igen av praktiska skäl. Men på tidigt 1900 försökte man bygga raketer enligt dina teorier.
Tittar man på raketer så har de alltid utblåset bak, åter igen av praktiska skäl. Men på tidigt 1900 försökte man bygga raketer enligt dina teorier.
http://www.hover-bike.com/MA/
Snubblade över den där länken och tänkte att den kanske kan passa in i diskussionen här..
Snubblade över den där länken och tänkte att den kanske kan passa in i diskussionen här..
En sån här menar du?Thorped skrev:Är det fysiskt möjligt att bygga en quadrocopter modell större... Och med modell större menar jag inte i storlek med ett kylskåp utan snarare i storlek med en mindre buss, rotordiameter på 1,5-2 meter med flerbladiga propellrar för att öka effekten. Eldrift är ett måste men om detta bygge kommer ske så kommer nästa eller näst nästa generations batterier finnas, typ Litium-luft.
Tänker mig att motorerna ska sitta i ytterkant av propellern likt en turbin, alltså ska inte motorn sitta i centrum av propellern vilken borde spara mig luftmotstånd, någon strömlinjeformad centrum grej som håller ihop rotorbladen lär dock behövas. Motorerna i sig bör vara byggda med halbach array teknik för att få verkningsgrader på över 90%.
Varken elektronik eller fysik är mina starkaste sidor däremot är jag duktig på mekanik och CAD och fysikdelen kan jag plugga upp. Nåväl är detta ens möjligt att få flygande? Tänker mig en kropp likt V-22 Osprey fast något mindre och utan vingar i stjärtpartiet. Bör kunna manövreras både manuellt och som UAV.
Motorer längs ut på bladen
Som flera redan påpekat är risken för skador stor om batteriet dör och med vanliga "små" quadkoptrar så har man med kamera etc i en flygtid på kanske nån kvart, med mer vikt (människor) krävs enorma batterier. Eller, helt enkelt bensindrivna motorer.
Något som verkligen borde vara intressant för eldrift är däremot en autogyro eller gyrokopter. De har fördelen att även om motorn dör så kan man landa säkert pga att den stora propellern ovanpå är passivt driven och man slår inte i backen med en smäll. Deras ända nackdel är att de kan inte starta så som en helikopter gör utan kräver några meters startsträcka (typ 90 meter eller så). Möjligen skulle man kunna ha nånslags startmotor för att få upp rotorbladen i hastighet och kunna starta med ännu kortare sträcka.
Video på Gyrokopter och en sida om gyrokoptrar.
Något som verkligen borde vara intressant för eldrift är däremot en autogyro eller gyrokopter. De har fördelen att även om motorn dör så kan man landa säkert pga att den stora propellern ovanpå är passivt driven och man slår inte i backen med en smäll. Deras ända nackdel är att de kan inte starta så som en helikopter gör utan kräver några meters startsträcka (typ 90 meter eller så). Möjligen skulle man kunna ha nånslags startmotor för att få upp rotorbladen i hastighet och kunna starta med ännu kortare sträcka.
Video på Gyrokopter och en sida om gyrokoptrar.
Om man gör en quad där man ställer bladvinkeln istället för att variera varvtalet så borde väl den klara autorotation precis som en vanlig helikopter?
Elmotor-drivet koncept med annorlunda rotor-lösning

Motroterande får man anta, och visst fungerar det med rotorn under kroppen utan problem med plats för landnings-ställ.
En liter av något slags salt ska kunna förse ett hus med elenergi under många år. Saltet ger ström direkt i en spole, så inga betungande värmeväxlare behövs.
Lutar nog åt svart magi

Motroterande får man anta, och visst fungerar det med rotorn under kroppen utan problem med plats för landnings-ställ.
Inte svart materia, men svart ljus har nyligen löst energiproblemet: http://www.blacklightpower.com/Jag tycker att du bör titta på motorer baserade på svart-materia.
En liter av något slags salt ska kunna förse ett hus med elenergi under många år. Saltet ger ström direkt i en spole, så inga betungande värmeväxlare behövs.
Lutar nog åt svart magi
Problemet är att i en multirotor har man relativt små propellrar med relativt liten massa. I en helikopter kan man autorotera genom att flyga sjunkande och samtidigt bygga rotorvarv i rotorn som man, på grund av den stora rotormassan, sedan kan använda för att kunna landa mjukt. I de små lätta (relativt) propellrarna på en multi så kan man förvisso bygga rotorvarv genom att falla med negativ pitch, men sedan är det rätt liten sannolikhet att du har tillräcklig tröghet i propellrarna för att kunna bromsa in när du närmar dig marken för att göra en kontrollerad landning.Nerre skrev:Om man gör en quad där man ställer bladvinkeln istället för att variera varvtalet så borde väl den klara autorotation precis som en vanlig helikopter?
En helikopter som har rotorvarv när motorn dör kan "segelflyga" rätt bra, det gäller såväl radiostyrda modeller som fullskala.. Testa segelflyga en multirotor med variabel pitch - direkt motorerna slutar driva faller den som en sten.
En lösning på säkerheten skulle enligt TS vara att man skulle säkerställa att maskinen kan flyga på bara två motorer. I en normal quadcopter fungerar inte det eftersom att båda motorerna på samma "axel" roterar åt samma håll. Du måste driva lika många motorer på var sida om tyngdpunkten, varför du på en quad måste stänga av motstående motorer. Detta leder då till att maskinen börjar rotera okontrollerat. Det går inte att ha en normal quad stabil vid ett motorbortfall. Man kan självfallet lösa det med vridbara bommar och egentligen bygga en dubbel bi-copter, eller helt enkelt bygga en hexa med 6 motorer som utan större problem kan flyga vid ett, eller möjligen två motorbortfall..
Autorotation bygger såvitt jag förstått inte så mycket på tröghet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Autorotation
Dock är ju frihjulsmekanismen ett krav för att det ska fungera.
http://en.wikipedia.org/wiki/Autorotation
Dock verkar man använda trögheten på slutet när man ska "bromsa in".Autorotation is a state of flight where the main rotor system of a helicopter or similar aircraft turns by the action of air moving up through the rotor, as with an autogyro, rather than engine power driving the rotor.
Dock är ju frihjulsmekanismen ett krav för att det ska fungera.
"Dock verkar man använda trögheten på slutet när man ska "bromsa in"."
Vilket är precis vad hubben har skrivit.
Vilket är precis vad hubben har skrivit.

Du bygger rotorvarv genom att låta luften passera genom rotorn på vägen ner, och i och med det lagrar du rörelseenergi i rotorn. Det är denna rörelseenergi du sedan, tackvare rotorns massa (tröghet), kan använda för att bromsa upp helikoptern på slutet av landningen. Har du liten massa = liten tröghet lagrar du lite energi och har således inte tillräckligt med energi för att bromsa upp farkosten innan rotorn/propellern stannat av..