vad heter denna del?
vad heter denna del?
Min gamla vinkelslip har slutat att fungera. När jag öppnade den så hittade jag en rund plastdel som såg bränd ut så det kanske kan vara den. Det står ingenting på den så vad kan denna del heta och hur listar man ut var och vilken man bör köpa?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- ochkl0620
- Kontakt:
Re: vad heter denna del?
Bör vara en motorkonding men ser nästan ut som ett effektmotstånd, vad det nu har o höra i en vinkelskip.? Mjukstart?
Men lutar åt konding
Men lutar åt konding

- ochkl0620
- Kontakt:
Skriv gärna modellnumret på maskinen så kan vi lättare hjälpa dig att hitta en ny del 

Det är en allströms motor i vinkelslipar, så det är inte det man brukar kalla motorkondensator. Men det kan vara en avstörningskondensator.
Nu har jag hittat lite siffror på den.
Tror ni det är lönt att försöka fixa den eller ska man börja leta efter en ny?
Tror ni det är lönt att försöka fixa den eller ska man börja leta efter en ny?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
var det mjukstart på den?
du kan prova med att klippa bort den, eltejpa dom lösa kablarna och kolla om det funkar, funkar det så var det sannolikt en avstörningskondensator
du kan prova med att klippa bort den, eltejpa dom lösa kablarna och kolla om det funkar, funkar det så var det sannolikt en avstörningskondensator
Det löste ett problem men skapade ett annat
När jag klippte bort delen och tvinnade ihop kablarna så fungerade den men nu går det inte att stänga av den.

När jag klippte bort delen och tvinnade ihop kablarna så fungerade den men nu går det inte att stänga av den.
HILTI-maskinerna brukar ha lite speciella saker för sig, om det går att "låsa" knappen i ON-läge så brukar det även vara så att maskinen återställer läget till OFF om maskinen blir strömlös.
Kan det ha något med det att göra?
Kan det ha något med det att göra?
Om det är en avstörningskondensator så ska du väl inte tvinna ihop de klippta ändarna utan det skall vara avbrott? Det är nog anledningen till att den inte går att stänga av längre. Det kanske t.o.m. var nån slags gnistsläckare som satt parallellt med brytaren?
För vad det är värt:
Jag har övertagit en gammal (>30 år?) Hilti slagborrmaskin på 230 volt som fungerar utmärkt.
Även den har en sådan "hemlig" konding som har behövts bytas med ca 10 års mellanrum.
Dessa byten har dock utförts av annan person som "kände en som kunde fixa detta."
Någon gång fixades det med att kondingen "gröptes ur" lite så man kom åt att löda på kabeln igen.
Tyvärr har jag inte mer info än så.
Jag har övertagit en gammal (>30 år?) Hilti slagborrmaskin på 230 volt som fungerar utmärkt.
Även den har en sådan "hemlig" konding som har behövts bytas med ca 10 års mellanrum.
Dessa byten har dock utförts av annan person som "kände en som kunde fixa detta."
Någon gång fixades det med att kondingen "gröptes ur" lite så man kom åt att löda på kabeln igen.

Tyvärr har jag inte mer info än så.