Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
J-head har väl inte aktiv kylning av själva hotend?
Det är inte fläkten för att kyla det du skriver ut du tänker på?
Det är inte fläkten för att kyla det du skriver ut du tänker på?
1. Ja det blir väl så om man kopplar hotend-fläkten till D9 på RAMPS. Det funkar. Vad jag kommer ihåg så kräver inte J-head kylning hela tiden som t ex en E3D gör. Så länge jag använde J-head så körde jag som du gör nu.exeqt skrev:Se där ja, då är även jag med en Kossel Mini.
Jag fick hem det sista av kittet för ca 1 vecka sedan och nu står den här på skrivbordet så grann och fin och provkörd.
Så nu får jag väl läsa igenom hela tråden igen och snappa upp tipsen och trixen kring att få den bästa printen.![]()
Två frågor jag direkt har är:
1. Min fläkt som kyler hotend (J-Head Hot End 1.75mm) ska enligt vad jag kan förstå gå så länge hotend är varm. Vid testutskrift så startar den först när värmen är uppe i temp och utskriften startas.
Dessutom stannar den direkt när jobbet är klart och parkerat. Ska den inte kyla till tempen är nere för att skydda plastdelarna runt hotend? Hur gör ni ?
2. Och när skrivaren är klar så gör den något konstigt med extrudern. Den verkar få lite panik och trycker ut lite mer plast som oftast hamnar som en klump. Någon som vet var man kan börja kolla ? Är det något jag missat ?
2. Titta i gcode som slicern lägger till i slutet. Kan finnas någon kod som extruderar lite extra filament.
2. Hotenden brukar stanna till i ena hörnan lite innan den går upp, skulle tippa på att du får en blob på grund av oozing, du kanske kör för hög temperatur på plasten, den kanske inte gör någon retrackt, jheaden kanske inte är tillräckligt tät kring filamentet?
Ursäkta sena svar här, men jag har varit iväg lite och så är det fint väder, så man har lite mer att göra än 3D-skrivaren.
Jag har samma delar som simply började denna tråden med, likadan extruder och hotend.
Jag ska testa att sänka temperaturen nästa gång jag testar, har blivit att man kört på 195-200 för att det var det jag började med och allt såg bra ut förutom nämnda problem.
Men har förstått att det kanske är alldeles för mycket på PLA.
Dessutom håller jag på med auto-leveling-proben och ser om jag kan få igång den, (inte självklart i repetier), men jag hittade en bra guide som hjälpt mig mycket.
Jag har samma delar som simply började denna tråden med, likadan extruder och hotend.
Jag ska testa att sänka temperaturen nästa gång jag testar, har blivit att man kört på 195-200 för att det var det jag började med och allt såg bra ut förutom nämnda problem.
Men har förstått att det kanske är alldeles för mycket på PLA.
Dessutom håller jag på med auto-leveling-proben och ser om jag kan få igång den, (inte självklart i repetier), men jag hittade en bra guide som hjälpt mig mycket.
Dags för nytt styrkort igen, detta blir nummer 4'a
, kommer byta från RAMPS FD till RADDS eftersom jag inte var helt nöjd med säkerhetsproblemen.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sådan har jag skffat mig med.
Nu i helgen fick jag ro med att lägga lite tid RADDS koret och tillköpta SainSmar Due, en Arduino Due kopia.
Men fick inte Due kortet att reagera (endast on led lyste) när jag la in Repetir firmware.. håll på till kl 4 på nattten för att få liv i den.
Blev orolig att booten är kass, men när jag la in en enkel progem som diod blinka och fade, så funkar det..... Så booten kanske inte är fel på.
Tog en "getöga" på lödningarna och spontant såg det ut som taskiga lödningar och tog en titt med lupp(ska ta till jobbet för bättre titt), hitta inget specielt förutom att igen som förra koret från kina så ser det ut som dom har sparat på kvaliteten på lod tennet.
Är nästan på väg att ge upp och köpa en riktig Arduino Duo.
Annars så gillar jag lösningen på RADDS kortet layout som ser ut att vara mer genomtänkt, och beställde även displeyen från samma försäljaren (nästan samma kostnad som RADDS kortet huuu... ).
Hur går det annars med RepRack (smygtittar lite då och då)?
Börjar seriöst titta på att göra en liknade lösning för nästa printer istället för Delta..

Nu i helgen fick jag ro med att lägga lite tid RADDS koret och tillköpta SainSmar Due, en Arduino Due kopia.
Men fick inte Due kortet att reagera (endast on led lyste) när jag la in Repetir firmware.. håll på till kl 4 på nattten för att få liv i den.
Blev orolig att booten är kass, men när jag la in en enkel progem som diod blinka och fade, så funkar det..... Så booten kanske inte är fel på.
Tog en "getöga" på lödningarna och spontant såg det ut som taskiga lödningar och tog en titt med lupp(ska ta till jobbet för bättre titt), hitta inget specielt förutom att igen som förra koret från kina så ser det ut som dom har sparat på kvaliteten på lod tennet.
Är nästan på väg att ge upp och köpa en riktig Arduino Duo.
Annars så gillar jag lösningen på RADDS kortet layout som ser ut att vara mer genomtänkt, och beställde även displeyen från samma försäljaren (nästan samma kostnad som RADDS kortet huuu... ).

Hur går det annars med RepRack (smygtittar lite då och då)?
Börjar seriöst titta på att göra en liknade lösning för nästa printer istället för Delta..
Härligt att höra att någon annan också kommer tampas med RADDS kortet, har haft en del problem med EEPROM etc på mit RAMPS FD kort så ska bli spännande att se om repetier fungerar. Kommer antagligen inte ge mig på RADDS kortet förens RepRack skrivaren är igång och kan printa.
Pillar lite då och då på RepRack bygget, brukar bli att designa och printa någon bit om dagen. Upptäckte igår att det går att flytta rackskenorna i djupled i Toten chassit, så jag kan få större arbetsyta i Y-led. Beställde en hel del delar igår också, bland annat MK8 kuggar, lite open-beams och ett displaykort.
Pillar lite då och då på RepRack bygget, brukar bli att designa och printa någon bit om dagen. Upptäckte igår att det går att flytta rackskenorna i djupled i Toten chassit, så jag kan få större arbetsyta i Y-led. Beställde en hel del delar igår också, bland annat MK8 kuggar, lite open-beams och ett displaykort.
Du har säkert sett denna RADDS på Youtube..

Yep, det var den snubben som fick mig att skaffa arduino due och 400-stegs motorer. Sen var det en bränd hand och en smält J-head som fick mig att skaffa ett RADDS kort istället för RAMPS FD 

Hepp...
!!
Nu fungera det.....Efter lite hjärnblödning så hjälpte det...
Det fans tydligen en lite RADDS test på.. på, på ja ..! det fans bara en sida ang detta kortet
..
Mjukvaran skule tydligen i en Sketch folder och ett litet .txt fil ska man lägga i sd kortet, den kör test även att få kontakt med SD kortet.
SD kortet fungerade bara (för mig) på microplatsen på styrkortet och inte den som följer med displykortet.
http://www.dr-henschke.de/RADDS_due.html >> Testprogramm
Denna programm får man bekräftad att allt är som det ska..
Tänkte ta en bild (för det blir ju lite trevligare än bara text) men programmet låste sig och när jag skule titta närmare så var Due koppian skållhet.. det blir att beställa sig en Arduino Due.
Hipp
PS: nu är bara och få Repetier firmware att fungera .ds

Nu fungera det.....Efter lite hjärnblödning så hjälpte det...
Det fans tydligen en lite RADDS test på.. på, på ja ..! det fans bara en sida ang detta kortet

Mjukvaran skule tydligen i en Sketch folder och ett litet .txt fil ska man lägga i sd kortet, den kör test även att få kontakt med SD kortet.
SD kortet fungerade bara (för mig) på microplatsen på styrkortet och inte den som följer med displykortet.
http://www.dr-henschke.de/RADDS_due.html >> Testprogramm
Denna programm får man bekräftad att allt är som det ska..

Tänkte ta en bild (för det blir ju lite trevligare än bara text) men programmet låste sig och när jag skule titta närmare så var Due koppian skållhet.. det blir att beställa sig en Arduino Due.
Hipp
PS: nu är bara och få Repetier firmware att fungera .ds
Tack för infon.
Ja de där kinakorten är en stor chansning, har själv fått löda om 2 arduino kopior (av ca 5st jag köpt) för de hade kortslutningar på lite olika ställen. Synd att man är så snål och inte vill betala någon hundring extra för lite kvalite.
Ja de där kinakorten är en stor chansning, har själv fått löda om 2 arduino kopior (av ca 5st jag köpt) för de hade kortslutningar på lite olika ställen. Synd att man är så snål och inte vill betala någon hundring extra för lite kvalite.
Fler paket! idag fick jag lite delar från RepRap.me, bl.a. en Smart LCD. Får lite problem med att skrivaren hackar, antar att det är för AVR processorn är överbelastad, ska ev testa sänka delta segments en bit till.
Edit: Sänkte delta segments från 200 till 120 och nu hackar det inte alls. Håller på att skriva ut en ny ratt till displaykortet, får se hur kvaliten blir.
Edit2: blev fortfarande inte helt bra, så jag testar sänka till 1/4 step istället för 1/8. Ser fram emot att byta hela kortet sen så jag kan köra 1/32 steps
Edit: Sänkte delta segments från 200 till 120 och nu hackar det inte alls. Håller på att skriva ut en ny ratt till displaykortet, får se hur kvaliten blir.
Edit2: blev fortfarande inte helt bra, så jag testar sänka till 1/4 step istället för 1/8. Ser fram emot att byta hela kortet sen så jag kan köra 1/32 steps
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Attans, fortfarande problem, antar att jag får ge mig på controllerkortsbytet imorgon då 
Någon som har en bra guide för Z-probing i repetier?

Någon som har en bra guide för Z-probing i repetier?
diesel skrev:@runsren
Jo jag är mycket nöjd med den än så länge
Dock är det dags att riva ner skrivaren igen och stoppa i 400stegs motorerna
Jag är nyfiken.......
Så hur har det gått, förbättring eller ingen skillnad med 400stegs motorer.?
Beställde med ett antal 400 stegare, man vill ju vara med "dom stora grabbarna"

@G4jm0r
Om du inte har redan förståss hitta någon guide, så fins det på youtube, hitta själv därifrån. Den var lite långtråkig video men det blev gjort.
Har ett problem med min printer, där den i mitten av skrivytan är i perfekt nivå. Men flyttar man hotenden åt höger är den 3mm för hög och flyttar man hotenden till vänster är de 3mm för lågt och försöker gå igenom beden. Är ganska säker på att de inte va så förut. Skulle uppskatta lite tips! Förövrigt köpte jag den på think3dprinter3.com
*ni får ursäkta om jag är otydlig. Lite morgon trött.
*ni får ursäkta om jag är otydlig. Lite morgon trött.