Spänningstolerans på elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
marten76

Spänningstolerans på elektronik

Inlägg av marten76 »

Strömförsörjningen i mitt fritidshus kommer från ett 12 voltssystem som laddas via solceller (jag har en 220 volts inverter också, men vill helst inte använda den i onödan).

Min fråga är, elektronik som vill ha 12 volt och normalt får det via en 220 volts transformator. Går det att koppla in det direkt på batteriet?

Problemet jag ser är att spänning sällan ligger på 12 volt, snarare 13-14 volt och ibland ändå upp till 15 volt vid equalization laddning från mina solceller.

Vilken toleransnivå har normalt sett denna typ av konsumentelektronik?

Om det inte går att koppla in direkt till batteriet, finns det då något annat sätt för att få en stabil 12 volts matning som kan användas? (Jag vill helst inte löda egna kretskort eller liknande, utan en färdig lösning är att föredra).
wolie

Re: Spänningstolerans på elektronik

Inlägg av wolie »

Som nämndes i en annan tråd så är ett 12V batteri som sådant en mycket bra och ren strömkälla. I en bil är det rakt motsatt förhållande.
Så om du har saker som är byggda för 12V i bil så tål de mycket.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

marten76 skrev:Strömförsörjningen i mitt fritidshus kommer från ett 12 voltssystem som laddas via solceller (jag har en 220 volts inverter också, men vill helst inte använda den i onödan).

Min fråga är, elektronik som vill ha 12 volt och normalt får det via en 220 volts transformator. Går det att koppla in det direkt på batteriet?

Problemet jag ser är att spänning sällan ligger på 12 volt, snarare 13-14 volt och ibland ändå upp till 15 volt vid equalization laddning från mina solceller.

Vilken toleransnivå har normalt sett denna typ av konsumentelektronik?

Om det inte går att koppla in direkt till batteriet, finns det då något annat sätt för att få en stabil 12 volts matning som kan användas? (Jag vill helst inte löda egna kretskort eller liknande, utan en färdig lösning är att föredra).
Så fort någon nämner ordet transformator och batteri i närstående meningar blir jag misstänksam.
En transformator ger ut växelspänning och ett batteri likspänning. För att göra det mera komplicerat har vissa börjat kalla batterieliminatorer för transformator, detta bygger på förvirringen.

Detta är alltså det första att reda ut, ska grejen matas med växelspänning eller likspänning? För att spä på konstigheterna så kan vissa saker som matas med likspänning även matas med växelspänning. Tvärtom fungerar ibland okså. Det är därför svårt att vara generell.

De grejor som matas via bilbatteri tål i de flesta fall stora variationer i spänning. Detta för att ett fullladdat bilbatteri har nästan 15V när det laddas. Urladdat så går spänningen ner mot 10V. Sitter utrustningen i ett fordon ska det dessutom klara transienter och annan skit som existerar i den miljön.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är det för "elektronik" som skall matas med 12V ..?

Sådant som spelar roll här är DC eller AC, spänningstolerans, spänningsfall osv.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Det beror på hur den apparat som du tänker driva är konstruerad, normalt om det är DC så brukar +/- 10% vara den tolerans "apparaterna" kräver (en del kräver bättre tolerans, en del sväljer nästan vad som helst) vilket är ca 10.8v - 13.2v.

Så vid 12Volt DC så är en "Boost Buck Converter" att före dra efter som den kan höja samt sänka spänningen.
Exempel:
DC 3-35 to 1.2-30V Boost Buck Converter Auto Adjustable Power Converter charger
(finns hel uppsjö)

Annars är det nästan enklara om det inte är 12v utan <9v eller >15v, för då krävs det bara en step down rep step up converter.
marten76

Inlägg av marten76 »

Det är ett Huawei B593 4G modem som vill ha 12 volt likspänning. För att få så lite förluster som möjligt skulle jag vilja koppla in modemet direkt till batteriet.

Men frågan var också generell i min undran om det fanns några "regler" hur man kan koppla in vanlig 12 volts elektronik till bilbatterier.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nej, man måste kolla på hur dom är byggda i varje enskillt fall, utan undantag
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hittade manualen för B593 iaf. Produktbeskrivningen anger bara"12V 2A" .. liksom dess baksida* :doh:

(Nätadaptern (korrekt model?) verkar inte ge någon ledtråd heller)

Kikar man däremot på en ordinär hårddisk som t.ex WD 500 GB med S-ATA så kräver den 12V +/- 10%. Då de flesta "12V" saker klarar att drivas med nätaggregat från PC. Så kan man nog utgå från att detta gäller detta modem också.

Vilket innebär att det klarar att hantera 10,8 - 13,2 volt som ett minimum. Eftersom i stort sett mycket få nätaggregat fixar 12,000 volt. Det finns i stort sett alltid en tolerans. Frågan är i stort sett hur stor den är.

Specificationen för 12V via ATX v2,2 är 12 volt +/- 5%. Ytterligare en hint om absolut minsta tolerans man kan förvänta sig.

Ser ut som du får skaffa något som ser till att ingående spänning håller sig till 12V +/-10%. Eller öppna och fota kretskortet. Då kan man ha tur och se vad spänningsregulatorer mm har för toleranser.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Generellt kan man säga att om 12V utrustningen inte är avsedd att kopplas in till bil med ciggarettändarpropp eller inkoppling till bil så klarar den inte att koppla till ett 12V blybatterisystem då 12-Volt spänningen i en bil kan variera mellan 9-18 Volt under sk normal drift. och detta gäller också en solcells-anläggning med blybatterier.

Sedan kan man efter undersökning göra undantag från detta om man tex öppnar apparaten och ser att inkommande spänningen omvandlas till en eller flera lägre spänning via regulator/switchregulator och att det tål 18 Volt på dess ingång (kolla kondingar och använda switchregulator)

extern HD är en sådan grej jag _inte_ skulle våga koppla in direkt till en blybatteri då en laddad blybatteri kan ligga runt 13 Volt öppen pol, 13.6 Volt under underhållsladdning och upp till 15 Volt vid laddning beroende på hur intelligent laddare man har.

extern HD har omvandlare från 12 -> 5 Volt medans 12V går direkt till hårddisken och dess spindelmotorelektronik, brinner den för att man matar med 13.8 Volt så har man skaffat sig en del bekymmer...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag instämmer i ovanstående: är det inte "bilgrejer" är det mycket osäkert om det går.

MEN det finns lösning! Det går att bygga en DC-DC omvandlare med bra verkningsgrad. Inte gratis men kännbart billigare än att köpa.

En flyback-omvandlare ville vara lämpligt till detta och är man "lite noga" kan man få verkningsgrader på 85-92% vilket "slår" en inverter + nätdel ganska snabbt.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Någon av dessa ?

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... -+up&rt=nc

Kan behöva ett filter på utgående spänning och säkringar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Denna ??-buck ser lovande ut iaf. Men filter och säkring skadar väl inte.

Gärna i låda som har barriär för inneslutning om kinesisk härdsmälta sker ;)
marten76

Inlägg av marten76 »

Stort tack för alla svar. Ni har gjort mig lite klokare :)

Skall testa med någon omvandlare vid tillfälle.
Skriv svar