3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'er
Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er
Fungerar någorlunda till slut.
Nu delvis nermonterad för uppgradering.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er
Senaste uppdateringarna:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Eli 7 augusti 2014, 04:54:22, redigerad totalt 1 gång.
Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er
Aktiv matning är ju snitsigt. Men en enkel plastslang hade ju avlastat motorerna mycket enklare.
Kolla hur det är gjort på exempelvis Mendel90

Kolla hur det är gjort på exempelvis Mendel90

Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er
Ja det funkar för att ta bort rycken för X motorn, men extrudermotorn får det än värre med friktionen i slangen och den måste fortfarande sätta plötslig rotation på en rulle med upp till 1kg plast. Eller har jag missat något?
Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er
Ja visst får du mer friktion, däremot så blir rycken inte lika stora då du inte har samma slack mellan spole och extruder.
Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er
Friktionen i min slang är försumbar. Några "ryck" i rullen blir det aldrig då det som Meduza skriver inte finns något slack.
Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er
Så du skriver aldrig ut mer än en pryl i taget eller fortsätter du mata tråd i hoppet mellan dem?
Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er
@Meduza & Nisse.
Slackets storlek saknar betydelse om det är större än ett stegmotorsteg.
Det går alltid åt samma effekt för att accelerera igång rullen från stillastående till en viss fart oberoende om det är 1cm eller 1mm slack.
Däremot har slutfarten betydelse.
Kör man tillräckligt sakta så kanske man inte märker rycken.
Slackets storlek saknar betydelse om det är större än ett stegmotorsteg.
Det går alltid åt samma effekt för att accelerera igång rullen från stillastående till en viss fart oberoende om det är 1cm eller 1mm slack.
Däremot har slutfarten betydelse.
Kör man tillräckligt sakta så kanske man inte märker rycken.
Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er
Aha, du menar så. OK, då har jag nog mycket starkare extrudermotor än du. Den kan utan problem dra med sig hela skrivaren längs bordet utan att missa något på utskriften 

Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er
Förbättrat:
Printhead med en 20W heater på varje sida om munstycket.
Monterat en liten plåt så att fläkten inte ska kyla huvudet.
Har läst om en mängd tips på hur man får PLA att fästa och provat många, men det enda som funkar för mig är utspätt trälim,
så det skiljer nog på plastens egenskaper från olika leverantörer.
Även bytt till 2.5A- motorer på XYE.Printhead med en 20W heater på varje sida om munstycket.
Monterat en liten plåt så att fläkten inte ska kyla huvudet.
Har läst om en mängd tips på hur man får PLA att fästa och provat många, men det enda som funkar för mig är utspätt trälim,
så det skiljer nog på plastens egenskaper från olika leverantörer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er
Ja det är först när man försöker trimma printspeed till max som man märker vad den svagaste länken är.Nisse skrev:Aha, du menar så. OK, då har jag nog mycket starkare extrudermotor än du. Den kan utan problem dra med sig hela skrivaren längs bordet utan att missa något på utskriften
Vanligen kör man bara en bråkdel av farten printern klarar att röra sig med för att slippa printproblem.
Varför nöja sig med detta? Vilken printfart kör du med?
Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er
Beror lite på vad jag skriver ut.
Är det något jag vill ha snygg finish på så kör jag cirka 60 mm/s och något långsammare på yttre varv.
Bryr jag mig inte lika mycket om finish så dubblar jag det ungefär.
Vad siktar du på för hastighet?
Är det något jag vill ha snygg finish på så kör jag cirka 60 mm/s och något långsammare på yttre varv.
Bryr jag mig inte lika mycket om finish så dubblar jag det ungefär.
Vad siktar du på för hastighet?
Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er
Jag har bara ett tiotal timmars erfarenhet av printning, så jag är osäker på det, men inbillar mig fortfarande att det är möjligt att nå halva travelspeeden. Dock måste jag nog först bygga om en del mekanik och byta ut billiga kineslagringar med för mycket glapp.
Hur yttrar sig din kvalitetsförsämring vid högre fart?
Hur yttrar sig din kvalitetsförsämring vid högre fart?
Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er
Kör jag runt 100-120 mm/s vid utskrift så blir det lite ojämnare sidor och lagren ser lite "stökigare" ut.
Vill jag ha riktigt snygg finish så kör jag max 60 mm/s och 0.2 mm lager.
Vill jag ha riktigt snygg finish så kör jag max 60 mm/s och 0.2 mm lager.
Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er
Denna lösning har inte framgått så bra tidigare.
Många stegmotorer har en lagring som inte är avsedd att ta upp några axialkrafter.
(och troligen de flesta av de low cost motorer som följer med byggsatser)
Man har t.o.m. gjort motoraxeln fjädrande axiellt åt ena hållet ( oftast inåt) med brickfjädrar.
Detta kan man verifiera genom att trycka på axeln med något kg.
Denna brist leder till hopp axiellt när friktionen ökat upp tills dess att fjäderkraften blivit tillräckligt stor.
Lösning: Ett extra externt kullager avsett för axialkraft i en riktning ( dvs med en sned anliggningsyta) med justermöjlighet för hur stor kraft det skall vara mot motorns fasta lager.
Att det blir bättre med kulskruv eller trapets beror mest på att sådana har en bättre lagring och inte är beroende av motorns lagring.
Många upptäcker problem med gängstänger, men inte vad problemen beror på och väljer en onödigt dyr lösning med kulskruv i stället för min enklare lösning.Många stegmotorer har en lagring som inte är avsedd att ta upp några axialkrafter.
(och troligen de flesta av de low cost motorer som följer med byggsatser)
Man har t.o.m. gjort motoraxeln fjädrande axiellt åt ena hållet ( oftast inåt) med brickfjädrar.
Detta kan man verifiera genom att trycka på axeln med något kg.
Denna brist leder till hopp axiellt när friktionen ökat upp tills dess att fjäderkraften blivit tillräckligt stor.
Lösning: Ett extra externt kullager avsett för axialkraft i en riktning ( dvs med en sned anliggningsyta) med justermöjlighet för hur stor kraft det skall vara mot motorns fasta lager.
Att det blir bättre med kulskruv eller trapets beror mest på att sådana har en bättre lagring och inte är beroende av motorns lagring.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.