Har skapat en DipTrace guide, alla steg.
- Klas-Kenny
Re: Har skapat en DipTrace guide, alla steg.
Gerbers exporterar du ju under just Export. Och där kan du välja precis vad som ska exporteras, bland annat lödmask. 

Har precis börjat titta på Diptrace eftersom det finns för Mac. Tänkte börja göra en förbättrad version av min StepMaster.
Den har en FPGA modul (kretskort på 90x50 mm) som sitter med 3 st stiftlister. Min tanke var att göra en ny komponent som motsvarar hela modulen, inkl footprint. Nu går det ju att sätta lite komponenter under modulen där stiftlisterna är i vägen.
Stiftlisterna är kallade J1, J2 och J3 för modulen och har ca 50 pinnar vardera.
Hur skulle ni göra för ett sådant upplägg? Lite best-practice är jag ute efter.
Den har en FPGA modul (kretskort på 90x50 mm) som sitter med 3 st stiftlister. Min tanke var att göra en ny komponent som motsvarar hela modulen, inkl footprint. Nu går det ju att sätta lite komponenter under modulen där stiftlisterna är i vägen.
Stiftlisterna är kallade J1, J2 och J3 för modulen och har ca 50 pinnar vardera.
Hur skulle ni göra för ett sådant upplägg? Lite best-practice är jag ute efter.
Tjena.
Inte helt säker på hur du menar med "Hela modulen" Lägg gärna upp en bild på din befintliga stepmaster lösning, som jag förstår att du vill återskapa i DipTrace ist ?
Inte helt säker på hur du menar med "Hela modulen" Lägg gärna upp en bild på din befintliga stepmaster lösning, som jag förstår att du vill återskapa i DipTrace ist ?
Min nuvarande är inskruvad i en låda just nu och består av ett 160x100 mm prototypkort med 2.54 mm hålpitch. På prototypkortet har jag satt stiftlist-honor som matchar stiftlisterna på FPGA-modulen. Stiftlistern sitter utmed långsidorna på modulen (sidorna som är 90 mm långa) förutom J3 som sitter nära ena kortsidan. Det sitter en USB-kontakt på modulen också.
När jag säger modul kan du tänka dig en arduino-nano fast biffigare (då den har en fpga på sig).
När jag säger modul kan du tänka dig en arduino-nano fast biffigare (då den har en fpga på sig).
Jaha, så det är en redan färdig FPGA modul som du vill rita upp i DipTrace som en komponent, har jag förstått det rätt ?
Det går att rita upp den som en hel modul, problemet med det är om du vill placera komponenter mellan kortskortet och modulen så får du vara noga med att låsa modulen (i layout editorn) så att du bara kan flytta på de komponenter som du vill flytta på. väldigt lätt annars att flytta på modulen.
Men absolut kan du göra hela modulen som en komponent. tror att det är enklast så.
Det går att rita upp den som en hel modul, problemet med det är om du vill placera komponenter mellan kortskortet och modulen så får du vara noga med att låsa modulen (i layout editorn) så att du bara kan flytta på de komponenter som du vill flytta på. väldigt lätt annars att flytta på modulen.
Men absolut kan du göra hela modulen som en komponent. tror att det är enklast så.
Ok. Är det något jag bör tänka på? Hur bör jag numrera de olika kontakterna med tanke på att J1 och J2 har nummer 1-50 fast med olika funktion.
Hittade en länk till tråden som beskriver StepMaster (har inget med något träningsredskap att göra!
) Länk: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=50058
Hittade en länk till tråden som beskriver StepMaster (har inget med något träningsredskap att göra!

Själv hade jag döpt dom till J1_0 -> J1_49 & J2_0 -> J2_49
Har själv gjort en StepMaster lösning, så yeep
Har själv gjort en StepMaster lösning, så yeep

Jo, men eftersom jag ska skriva ut den på skrivaren hemma, känns det som en omväg...Gerbers exporterar du ju under just Export. Och där kan du välja precis vad som ska exporteras, bland annat lödmask.
- Klas-Kenny
Visst finns väl lödmasken med att välja i Preview-fönstret?
Har också just börjat titta på DipTrace och det verkar ju vara riktigt bra! Betydligt bättre än KiCad och DesignSpark PCB tror jag. Just nu bara en enda sak jag undrar. Kan man blanda öppna och stängda via på samma kort? I demon såg jag att vid Gerbergenereringen gick det att välja om viorna skulle ha lödmask eller inte men jag vill kunna blanda.
Senast redigerad av Bengt 21 september 2014, 14:20:44, redigerad totalt 2 gånger.
Hej, Inte vad jag vet. Har inte sett någon som funktion. Vet att Version 2.3 är på G, och med den en hel del uppdateringar.
Du får gärna skriva några rader ang varför du tycker diptrace är bättre eller sämre än Kicad /designspark
Edit
Det går visserligen att göra manuellt, genom att ta bort lödmasken på de vior du vill ha öppna.
Du får gärna skriva några rader ang varför du tycker diptrace är bättre eller sämre än Kicad /designspark

Edit
Det går visserligen att göra manuellt, genom att ta bort lödmasken på de vior du vill ha öppna.
En annan fråga, går det att göra paneler som är frästa och sitter ihop med tabbar, jag hittar inte hur man gör det med panelize?
Efter att ha installerat en provversion av DipTrace lyckades jag åtminstone göra både schema och PCB med manuell ledningsdragning helt utan att följa någon guide. Något jag inte gjorde i de andra jag testat. Ett bra betyg till användargränssnittet.
Det man egentligen söker är ju det effektivaste verktyget. En erfaren caddare vet exakt vilka moment som ska göras. Frågan är bara hur många 100 klick som går åt för att göra det! Tänk om det fanns en sådan jämförelse mellan verktygen.
Jag har tittat på ett antal videoguider och gillade verkligen hur DipTrace var strukturerat. Däremot har jag testat ytterst lite själv ännu.
Det man egentligen söker är ju det effektivaste verktyget. En erfaren caddare vet exakt vilka moment som ska göras. Frågan är bara hur många 100 klick som går åt för att göra det! Tänk om det fanns en sådan jämförelse mellan verktygen.
Jag har tittat på ett antal videoguider och gillade verkligen hur DipTrace var strukturerat. Däremot har jag testat ytterst lite själv ännu.
Verkar inte som att det går att sätta lödmasken individuellt per via tyvärr. Däremot jätteenkelt att skapa dolda eller begravda via.