Märkliga TV-antennproblem!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kseh

Re: Märkliga TV-antennproblem!

Inlägg av kseh »

Men jag använder ju inte antennförstärkaren! Jag använder endast den som en strömförsörjning till antennen.

Vet ej hur det är för grannarna. (Har inte bott här så länge)

När jag tittar på deras tak har dom glimmerantenner, och därmed kan dom bara ta in UHF-bandet.

Hur är det med lutningen på antennen, kan den vara med och påverka avsevärt?
kseh

Inlägg av kseh »

Rätt angående var jag bor. Sydost om Trelleborg.

Här är kartan jag har fått upp när jag söker på teracom.se.

Borde jag prova mot Hörby istället?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ghu

Inlägg av ghu »

Billigt tips.
Hör med dina grannar om de också haft problem med TV-mottagningen i sommar.
Eftersom du bor så nära havet och det har varit fantastisk bra väder i sommar kan det vara så att ni har problem med störningar från andra länder som förhoppningsvis försvinner till hösten.
Om alla i grannskapet haft problem i sommar med mottagningen så kan ni rapportera det till Teracom.
kseh

Inlägg av kseh »

Hm tack för alla svar och utförliga frågeställningar.

Jag uppskattar att det, när man har försökt i många timmar, finns ett forum där folk hjälper till så gott dom kan.

Förstå min besvikelse när någon tycker jag ska vänta på att vädret blir sämre, och nöja mig med det..! ;)

Även om nu TV-tittandet kanske i första hand sker när vädret blivit dåligt, så är detta knappast acceptabelt. :)

Tack alla, och är det någon som kommer på något konkret jag ska testa med, så säg gärna ifrån. Ska nog köpa ett instrument för att få en bättre inställning på antennen.

Med vänlig hälsning,
Sebastian Engman
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

ghu skrev:Billigt tips.
Hör med dina grannar om de också haft problem med TV-mottagningen i sommar.
Eftersom du bor så nära havet och det har varit fantastisk bra väder i sommar kan det vara så att ni har problem med störningar från andra länder som förhoppningsvis försvinner till hösten.
Om alla i grannskapet haft problem i sommar med mottagningen så kan ni rapportera det till Teracom.
Det var precis så jag menade i mitt förra inlägg!
Högtryck kan få högfrekventa radiosignaler och TV-signaler att reflekteras i joniserade skikt och orsaka störningar i mottagningen genom att mera avlägsna sändare intefererar med den önskade.
Absolut välmenat och beklagar att du (kseh) inte kunde ta till dej mitt tips.
Det finns inget som heter "glimmerantenn" utan det är en s. k. gallerantenn (tyska:gitter) med fyra stackade dipoler med ett reflektorgaller.
Denna har bra gain samtidigt som den har lite bredare riktningsverkan.
Lycka till!
Och prata gärna med dina grannar angående TV-mottagningen...
kseh

Inlägg av kseh »

Okej. Jag ska fundera enligt den info ni har gett mig och testa lite.

Dock är det som jag tycker är så skumt är att signalen kan vara 0% i kvalité i 30 min på ett dygn. Men sedan 98% resten av dygnet.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det kan ju vara någon utrustning som går under korta tider på dygnet som stör ut mottagningen under en viss del av dygnet. Försök hitta någon systematik i det hela.

Förstärkning i en anläggning är bara av godo om den behövs. Det bästa är att ha en så bra antenn som möjligt utan förstärkning. Förstärkare kan till viss del kompensera för en dålig antenn men den kan också skapa nya problem. För hög förstärkning leder till en mängd problem. Ökar känsligheten för störningar bland annat. Dels genom att förstärkaren överstyrs själv men också genom att överstyra eller nästan överstyra mottagaren.
techmate35

Inlägg av techmate35 »

ghu skrev:kseh och Glenn:
Ni verkar båda bo i områden som använder SFN (Single Frequency Network), d v s alla sändare i ett område sänder med samma frekvens. På följande länk kan man läsa om problem med detta: http://www.roverinstruments.com/upload/ ... etwork.pdf
Om problemen beror på att ett "eko" är för starkt i förhållande till "huvudsignalen" så är det viktigt att dämpa detta eko. Detta kan ibland göras genom att man inte riktar sin antenn rakt mot sändarantennen utan istället ser till att sändaren som ger "ekot" hamnar i en vinkel där antennen är okänslig.

I ditt fall kseh finns strålningsdiagrammet för din antenn här: http://www.televes.com/en/recursos/imag ... 610-149611.

För att erhålla riktning till olika sändare kan man markera sin antennposition i på denna sida hos Teracom:
http://www.teracom.se/Sandarinformation ... t_tv_mast/
Hej ghu
Jag har ett liknande problem.
Det som talar för att SFN-ekon stör sändningen är att problemet började efter att Böda-sändaren sattes i drift, dvs att Bödasändaren stör Västerviksändaren.
Båda sändarna sänder på samma frekvens
Vi har använt Västerviksändaren sedan länge utan problem.
När problemen började köpte vi en ny antenn. Nästan samma antenn som kseh ovan. Problemen blev värre.
Om vi riktar antennen mot Böda får vi bara en svag signal.
Om vi riktar antennen till en punkt söder om Västervik så har vi nu bara sporadiska fel. Ibland mera frekvent.
Jag bifogar ett dokument med svar på de vanligaste frågorna. Där ingår också svar som Teracom har ställt. Då jag inte vet vilka format man önskar använda här så bifogar jag följande: .rtf .doc .odt

Frågan är nu hur man kan verifiera att problemet beror på SFN-ekon.
Sedan hur man gör om det är problemet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Finns det nyligen uppsatt mobilt bredband på 700-860MHz som eventuellt stör en bredbandig antennförstärkare?
Den närmaste DTTV-sändaren på 16km avstånd borde fungera bäst.

Är felet permanent eller är det tillfälligt (ifall det är utländska stationer som kommer in och stör.)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Exakt vilken antenn är det du köpt? Televes med "hd boss" filtrerar bort mobilsignaler.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Störningar från diverse radiosändare kan kanske vara boven.

Ett klassiskt scenario är när någon radioamatör sänder med rejäl effekt, helt inom sitt band och inom tillåtna gränser, och så är det en skitdålig antennförstärkare eller dåligt ingångssteg i hemelektroniken hos grannen varpå det blir störningar då.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

techmate35

Har du provat och byta mottagare, sättet och behandla signalen kan skilja mellan olika fabrikat, kvaliten på tunern t.e.x ?

Kjelle
techmate35

Inlägg av techmate35 »

Tack för alla bra tips.
Jag skall försöka besvara dem alla.

Mobilmast 4G har nyligen monterats upp ca 500m från oss, och det kan vara en tänkbar orsak eftersom det stämmer tidsmässigt med när de började sändningarna. Det som talar emot är att den nya antennen skall klara 4G problemen.

Den nya antennen är en Televes DAT HD Boss 790 LR
Det går ju att använda antennen på tre sätt: 1 Utan förstärkning; 2 Med antennens förstärkning; 3 med separat mastförstärkare och utan förstärkning i antennen. Jag har använt 2 resp 3, men ännu inte provat 1.

Uppgiften typ av antenn och TV-motagarens fabrikat och typ finns med i bilagan jag sände.

Ingen av er kommenterar SFN-ekon. Jag tycker det är ganska troligt eftersom båda sändarna ligger nära varandra i riktning och sänder med samma frekvens. Några kommentarer till detta?

Jag återkommer med mer uppgifter snart. Jag måste gå ifrån.
ghu

Inlägg av ghu »

Fastän antennen ska klara 4G störningar så betyder det inte att hela din installation gör det.
Ett problem som gör att det kan komma in störningar är dålig kontaktering som gör att koaxialkabelns skärmverkan är sämre än avsett.

När det gäller SFN-eko så står det i min länkade pdf att vissa mottagare kan vara känsliga för sk "pre eko" d v s att ekostörningen kommer före din önskade signal.
I ditt fall kommer förmodligen Böda signalen före Västervik vilket din mottagare kanske är dålig på att hantera.

I din omgivning sänder även Lönneberga-sändaren på samma frekvens vilket kan komplicera saken ytterligare.
Borde inte vara ett problem eftersom dess effekt förmodligen är betydligt mindre än Västervik samt att det är mer vegetation i vägen.

Jag vet ju inte hur din närmaste omgivning ser ut men är det helt omöjligt att få in t ex Borgholm eller Visby? De är inte en del av ett SFN vad jag vet.
techmate35

Inlägg av techmate35 »

Jag börjar med att svara på de frågor jag fått.
FrågaYD1150
Finns det sändare för mobilt bredband i närheten?
Ja 4G mast monterades ca 500 m från oss i ungefär samma tid.
Närmaste sändaren på avstånd 16 km borde fungera bäst.
Nej den fungerar inte alls, men jag borde nog följa råden att inte rikta antennen direkt mot sändaren, när det rör sig om SFN-nät, utan strax på sidan om, och längre från den konkurrerande sändaren.
Är felet permanent eller temporärt?
Problemet var permanent vid riktning direkt mot sändaren, men det har successivt övergått till sporadiska störningar vartefter jag vridit antennen bort från läge “direkt på”.

Fråga mrfrenzy
Vilken antenn har du köpt?
Antenn: DAT HD Boss 790 LR

Fråga MiaM
Störningar från diverse radiosändningar?
Vi har ingen granne med utrustning som det går att sända ifrån. Vi har heller inga grannar närmare än 100m.

Fråga Kjelle
Har du provat byta mottagare?
Nej, men jag skall prova att använda en TV-apparat vi har i gäststugan, inte för att lösa problemet utan för att hitta orsaken.

Fråga ghu
Fastän antennen ska klara 4G störningar så betyder det inte att hela din installation gör det.
Har du provat din övriga installation?
Nej, inte helt, men jag har dragit en kabel ner från mastförstärkaren och direkt till TV, i stället för att gå via vägguttagen. Detta var före vi bytte antenn. (Passiv antenn med mastförstärkare.)
Det blev ingen förbättring.

Fråga ghu
När det gäller SFN-eko så står det i min länkade pdf att vissa mottagare kan vara känsliga för sk "pre eko", dvs att ekostörningen kommer före din önskade signal.
Du har rätt. Jag räknade lite på det och fann:
Tar jag in V-viksändaren så får jag ett eko från Bödasändaren vid -197us, dvs ett pre-eko.
Tar jag in Bödasändaren så får jag ett eko från V-viksändaren vid +197us, dvs en försening.
En försening på 197us ligger inom toleransgränsen på 226us
Jag skall försöka rikta antennen på sidan om Bödasändaren, dvs 7 grader + ca 15 grader.

Fråga ghu
Hur ser din närmaste omgivning ut?
Ut mot Västervik-sändaren är det god sikt. Mot Böda-sändaren finns det kanske något hinder.
Jag känner ingen som försökt att ta in Borgholm.
Visby har också ett SFN-nät, så det är knappast bättre om det rör sig om SFN-ekon.

Tidigare tog de flesta in Emmaboda och det gjorde vi också, men vi bytta till Västervik, eftersom vi inte lyckades få in Nät 3 via Emmaboda.
Västerviksändaren har fungerat bra i flera år tills för för ett halvår sedan, då de nuvarande problemen började.

Jag började givetvis att leta fel i systemet utan att köpa något nytt. Jag hade en passiv Televesantenn och en televesmastförstärkare.

Eftersom Bödasändaren just då kommit i drift, så provade jag först att ansluta till den.
Det fungerade inte.

Jag provade också olika förstärkningar och koppling av en lång kabel mellan förstärkare direkt till TV-mottagaren.
Slutligen så bytte jag antennen, men det blev inte bättre.

De enda förbättringar som skett sedan problemen började, var det som hände när jag vred antennen bort från "direkt på läge", dvs 335grader - ca 15 grader.

Jag vill nu helst hitta ett sätt att verifiera om det rör sig om ett SFN-ekoproblem eller ej.

Om det inte finns något sätt att verifiera detta så provar jag i följande sekvens:
1 Ta in och prova med en TV-mottagare jag har i gäststugan. (för ev pre-ekoproblem.)
2 Rikta antennen på sidan om Bödasändaren, dvs 7 grader + ca 15 grader.
3 Rikta antennen mot Emmabodasändaren, dvs 170 - 180 grader 90km. (Verkar inte vara SFN-nät.)

Vad tycker ni?
Är det rätt provordning för att hitta orsaken?
Är det något alternativ jag glömt?
Skriv svar