Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av XorXaX »

När jag skriver ut PLA har jag ställt in i Cura att fläkten ska vara av första lagret, och sedan gradvis öka fläkten till Z är över 0,5mm, då den kör på max genom resten utav utskriften. Det hjälpte mig massor. Jag hade tidigare också problem med att lagren "reste upp sig" om man skrev ut med lite överhäng.
Xoffis
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Xoffis »

Men det komiska är att jag fick ett annat problem efter att jag bytte till e3d, något som iaf jag trodde berodde på för bra kylning och det va att lagerna inte binder, när delen va klar räckte ytterst lite våld till att dela saken i alla sina lager... efter att jag sänkte fläkten blev jag av med detta problem...
Vejbymats
Inlägg: 145
Blev medlem: 19 maj 2014, 22:07:56

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Vejbymats »

Samma sak hände mig efter bytet till E3D-v6, mycket dålig bindning mellan lager, samt många stopp i extrudern.
Sänkning av fläkt-max verkar ha hjälpt...
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av drh »

Isolera extrudern och se till att fläkten blåser där den gör nytta :)
Xoffis
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Xoffis »

Fast V1 är ju konstruerad för att just inte kyla extrudern alls, så det bör ju inte behövas?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Eli »

archen "Har länge funderat på att köpa mig en 3D-skrivare och har väl varit ganska sugen på den elfa har (K8200). "

Denna konstruktion är inte den bästa: Egentligen behöver man bara flytta runt ett print head i X Y Z.

Ett printhead går att göra lätt & litet för att kunna förflytta det snabbt.

Velleman har valt att montera printhead fast i X/Y led och flytta runt nästan allt annat i stället.
Xoffis
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Xoffis »

Nu har det hänt grejjer!

Skrivaren skriver för fullt som vanligt, vad är då skillnaden? RAMPS!

Vad som ingick för ynka 180:-
Bild

Börjar med att klippa av pinnen till Vin på arduinot, de rekomenderar ju inte mer än 12V och vellemans agg har ju 15V tillsvidare kommer ström från USB räcka gott å väl...
Bild

Sedan fick jag klippa det 3e benet på inkommande ström så kort jag vågade, annars tar det i DC pluggen på arduinot...
Bild
Bild

Riktigt virr-varr just nu, men vill ju inte klippa orginalkontakterna innan det funkar 100..
Bild

det jag behövde göra va att ändra till moderkort 33 i configuration.h och sedan va det en bugg i pins.h rad 422 fick jag ändra till 8 istället för 9 (som redan är FAN_OUT) sedan uncomment på rad 312, sedan va det bara ladda upp och köra =)

Första fördelen jag har sett: separat ingång till heatbed, så den har numera ett eget agg på för tillfället 19V (lite snabbare ;) )
Bola
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 november 2009, 10:28:41
Ort: Göteborg

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Bola »

Vart köpte du det kittet/grejerna? Bra leveranstid?
Xoffis
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Xoffis »

http://www.ebay.com/itm/271338878591?ss ... 1439.l2649
(hoppas länken funkar)

Jag la beställningen 12/7 och de dök upp "igår" 31/7 så det tycker jag är bra lev tid trots fri frakt...
Xoffis
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Xoffis »

När jag vaknade idag va den sedvanligt förskjutningen tillbaka... trodde jag att jag skulle vara av med nu men icke...

det vi kan konstatera är ju då att det inte endast är vellemans moderkort som skapar dessa fel... nu kör jag dock fortfarande med drivarna från velleman kortet så det kan ju fortfarande vara de som är känsliga...

Nästa steg i felsökningen blir ju då att byta drivare... efter det kommer jag att byta PSU till en ATX (eftersom man kan köra extern på bedden så tror jag inte man förlorar något, sekunder på hotend kanske, men E3D är ju så sjukt snabb så det bör kvitta...
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av XorXaX »

Jag vet att jag läst det någonstans i tråden men hinnar hittar inte nu.

Xoffis, vad har du för spänning inställd på drivstegen? Jag hade samma problem med förskjutningar och vred upp spänningen till 0,52V.
Det hjälpte väldigt mycket. Sedan såg jag till att remmen faktiskt går helt rakt. Efter det har jag inte haft några förskjutningar alls.

EDIT:
Stafel.
ralfsel
Inlägg: 12
Blev medlem: 1 november 2013, 13:48:06

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av ralfsel »

Jag hade samma problem med förskjutningar och vred upp spänningen till 0,52V.
Samma här. Led också av förskjutningar, tills jag drog upp spänningen på stegmotorerna något.
Enda gångerna jag får förskjutningar nu, är när nozzeln slår i något ojämt, och den hamnar "ur läge".
Så vrid upp spänningen!
Xoffis
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Xoffis »

igår slutade plötsligt Z motorn funka korrekt under utskrift, stod bara ock rapplade kraftigt...

felsökning idag, tro det eller ej men en konding har spruckit på driver kortet! :shock:

C2:
Bild

Har nu monterat en av de nya driver korten, men då orkar motorn ingenting, trots en Vref på 0.5V, och det är exakt samma krets på båda korten...

Mycket märkligt...

BTW, har läst lite datablad...

Gränsen för att den skall klara värmen vanilla går runt 1A, vilket ger en Vref på 0.4V! altså ligger den över gränsen redan original! Så fläkt och gärna mantel är nog starkt rekomendera ifall nu kör runt 0.5!

källa: http://www.pololu.com/product/1182
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Eli »

Byt till DRV8825!
Xoffis
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Xoffis »

Vad är stora skillnaden?

Jag fick igång det igår, av någon anledning så har dessa kina drivisar en lite annurlunda ingång på Vref, den skulle vara c:a det dubbla (mätte som man skall göra)

Korrekt mätning:

Ändra till full-step på kortet (lite krångligt på vellemans moderkort men jag har nämnt hur man gör tidigare tror jag?)

koppla in en amp-meter på en av trådarna till motorn, vilken är mindre viktigt... flytta motorns axel i repetier (eller liknande) så att "hold motor" går i, kolla nu strömmen (motorn drar stöm hela tiden i hold läge)

denna uppmätta ström är 70% lägre än vad limiten på drivaren är inställd på, så har du 0.7A så är ju inställt värde 1A, vilket verkar vara ganska lagom på iaf min... mäter du upp på detta sätt så är Vref ointressant...

BTW!

Efter att skrivaren gick fint igår igen skrev jag ut denna elefant! http://www.thingiverse.com/thing:257911

visst, jag har en ganska elak lagerhöjd...

Bild
Bild

Nu till det intressant (tycker jag iaf jag vet inte alls vad ni andra har uppnått ännu)

Bild

Ganska höga siffror gämnfört när man började... eller?
Skriv svar