X-mods till K8200/3drag

Berätta om dina pågående projekt.
Xoffis
Kontakt:

Re: X-mods till K8200/3drag

Inlägg av Xoffis »

Vanilla så är det sjukt viktigt att det är på 0.01mm rätt avstånd hela vägen, hade man klarat av denna justering är jag övertygad om att man hade kunnat få en helt ränderfri installation helt vanilla... men det är praktiskt taget omöjligt, det är tolleranser på gängstången, på muttern, på plasten, på motorn osv osv...

största problemet i grunden är att tolleranserna är för stora i lagerbanorna på Z, vilket gör att den lilla belastningen en krokig/oscillerande pinbult skapar följer med, hade dessa lager varit bättre hade problemet inte funnits...

det är detta jag försöker komma ifrån med denna prototyp, att man enkelt skall kunna montera, sen är det klart! =) givetvis får ju inte gängstången vara för krokig, det blir inte bra, men annars så skall det vara plug & play (ordagrant!) =)

remmen spänns enkelt genom att föra motorn utåt från pinbulten (det finns justeringsmån i hållaren) den skall inte vara stenhård då detta bara skapar för hård friktion mellan bult och lager...

Monteringen är inte svårare än att montera original...

@virror:

tänker jag inte fel behöver inte ens muttrarna vara 100% då de ändå hela tiden trycks mot endast en sida på stången, så de tolleranser som finns bör kvitta... =)
Användarvisningsbild
phixius

Inlägg av phixius »

jahaa, nu förstår jag nog! Riktigt smart, jag fattade aldrig att det är muttern man snurrar och inte stången xD, det var ju riktigt smart! Jag ska testa på detta såfort jag kommer hem igen efter sommaren!

Jag har dock jävligt ont om plats i sidled eftersom jag pressat in min skrivare i en garderob. Jag har fått flytta in kretskortet och nu är det precis den går in. Tror du det är möjligt att istället för att placera motorn till vänster om gängstången (sett framifrån) att istället placera den bakom? Det borde väl inte bli någon skillnad eftersom det är en rem som driver?

De filerna du har använt, finns de att tillgå? Om du fortfarande har själva filerna från 3D-programmet och känner för att dela med dig hade jag blivit superglad :D. Likadant vad gäller din fina modell över hela skrivaren, har du lust att dela med dig hade jag blivit överlycklig :). Vilket program modellerar du i?
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Jag kan kika på ifall det finns möjligheter att placera om motorn =)

Joda, jag kan ladda upp filerna om det lovas att attribution följs, och att man inte tar bort det X jag tänker göra på biten! =) jag tror detta är en riktigt smart idé och då vill jag att folk skall veta vem som kom på den! =)

Jag ritar fortfarande endast i Sketchup, inte det bästa med det har funkat bra för mig hittils...

Ritningen över hela skrivaren hittade jag på thingverse... http://www.thingiverse.com/thing:203292 det ligger en sketchup fil där...
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Version 1.3 ute på Z_feed nu!
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Har nu fixat lite problem i z_feed! 1.4 skall inte slic3r få problem med! =)
Skriv svar