Har en TV som jag vill ska sätta på sig själv vid 230v power on från golvdosan
TV:n går dock bara på i stand-by - röd lampa vid IR-mottagaren.
Så när jag trycker på power på fjärren går den igång med grön diod.
kan jag på något vis kortsluta så att den går igång direkt eller går det inte med en konstant bryggning?
Om detta är möjligt. vilka pinnar ska jag ta? (antar att IR:en är en TSOP4838)
Eller kan man korta någon på flätan istället? Kanske är enklare ifs..
ID-signalen är data! Att kortsluta den är helt utan verkan.
Det finns följande möjligheter:
1: det kan finnas en inställning i TV'n som gör detta.
2: Koden måste skickas vid uppstart, lösas rimligt enkelt med en liten µC.
3: En bygling av systemet som styr på/standby, detta gör det omöjligt att slå av TV'n med fjärris.
De data som tas emot från IR behandlas av en µC i någon tappning. Detta resulterar i att någon utgång slår på "det hela" eller låter bli. Att identifiera detta är inte så himla svårt men det kräver en del tid och gärna ett par mätningar.
Men i grunden är det en fråga om att identifiera var i t.ex. nätdelen det finns transistorer/signaler som slår av/på funktionen, man kan ganska säkert spåra det/de signal(er) till en gemensam källa och sedan manipulera detta.
Men jag hade vald (om det inte var möjligt att ställa den till att starta automatisk) att lägga in en µC som kan ge start-koden.
okej, nej den kan ju tyvärr inte ställas in att startas automatiskt..
Men hur vet man vilken kondensatortyp man ska ha för att få rätt kod? Låter ju rätt komplext...
skit, jag skom trodde att jag kunde bygla något bara....
Kondensatortyp? Var har du det ifrån?
Om det är µC som förleder dig betyder det "MicroController", alltså mikroprocessor, t.ex. PIC eller något Atmel. Och det är inte helt enkelt om man inte har en aning vana, det innebär kretsloppsbygge & programmering.
Men självklart kan du bygla, det kräver bara att du klurar ut var du ska göra det.