Vattentät och tydlig display (i båt)

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
marcusg

Vattentät och tydlig display (i båt)

Inlägg av marcusg »

Funderar på att göra ett litet Arduinoprojekt till en öppen 4,5m plastbåt: bränsleflödesmätare, GPS, vatten- och lufttemperatur osv. Vid uppstart väljer man vem som kör (så loggas bränseförbrukningen på den personen, då vi är två som delar båten).

Aldrig byggt något som ska vara i en så fuktig miljö som detta. Arduinon går väl att stänga in i en vattentät box med lite utgående kablage, tryckknappar har jag ett antal vattentäta på väg... Men display, där behöver jag tips och råd i rätt riktning av detta forums kunniga medlemmar! :)

Vad för typ av display lämpar sig för detta (vatten- eller iaf fukttålig samt läslig i direkt solljus)? Kan tänka mig att har displayen i en löstagbar box så man kan förvara den i en låda i båten (skyddad från regn, men inte fukt). 7-segmentdisplay funkar, men helst hade jag ju haft en sisådär 2,8 tum 320x240 display. 8) Om enfärgad vore rött bäst (för att inte påverka mörkerseendet på natten), gärna med möjlighet att ändra intensitet.

Så - vilken typ av skärm uppfyller flest önskemål? Hjälp mig i rätt riktning! :)
marcusg

Re: Vattentät och tydlig display (i båt)

Inlägg av marcusg »

Snubblade över den här, LCD med RGB backligt som är "Visible in daylight without backlight". Vore kanske den lämplig? Bör väl gå att göra en 3d-printad låda till den som är vattentät – eller?

https://www.adafruit.com/products/438
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Du kan ju skaffa en IP68 låda med transparant lock och montera hela köret i. Vill du att bara displayen ska synas så kan du spraylacka insidan av locket efter att du maskerat av för displayen, eller gör en 3D printad låda som ryms i den IP68 klassade lådan. snabbfäste med fjädrande kontakter kan limmas på den yttre lådan.
marcusg

Inlägg av marcusg »

Ah, låter ju som en god idé. IP68 har jag aldrig hört talas om, står för en lådda som är bra skydd mot smuts och fukt, va? Några tips om var man kan få tag på en sådan låda?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

IP68 är tryckvattentät med andra ord man kan tom sänka ner den i vatten några meter och mer beroende på vad tillverkaren angett. Vet dock ej ställe som har.
marcusg

Inlägg av marcusg »

IP66/67 finns det en som är på adafruit.com, https://www.adafruit.com/products/905 . Inte så snygg dock, fast jag kan nöja mig med funktionalitet just nu. Vill jag ha estetik kan jag köpa en ny box senare och använda den här till annat. :)

Såvida detta är en bra lösning så återstår bara: vilken skärmtyp för god läslighet även i direkt solljus? Adafruit har en 124x68 VFD som tycks uppfylla alla krav utom rött ljus, men den kostar nästan $100! Lite i dyraste laget för detta hobbyprojekt, tycker jag... Då är kanske RGB-tjosan som jag skrev om tidigare bättre – eller? Åsikter och/eller erfarenheter?
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Annars har du OLED displayer du kan använda.
http://www.buydisplay.com/default/seria ... e-on-black

Finns i ett antal olika färger. Högst kontrast bör ju rimligtvis den med vit text på svart bakgrund vara.

Du kan ta en titt på Peli Case produkter, t.ex. deras olika Micro cases: http://www.peli.com/en/maletin-de-prote ... -1020.html
Finns i olika färger med transparant lock.
skalman23

Inlägg av skalman23 »

marcusg skrev:
Så - vilken typ av skärm uppfyller flest önskemål? Hjälp mig i rätt riktning! :)
Själv har jag letat mycket efter skärmar till segelbåtar. Det är inte lätt, eftersom man är begränsad av strömförbrukningen. Jag testade flera displayer och de flesta fungerade dåligt eller inte alls i solljus. Att den samtidigt skall vara vattentät gör det ännu svårare. Om du hittar bra displayer, tror jag att många är intresserade.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jo, har precis själv börjat fundera på kapsling av GPS-logg till segelbåt. Kör med en LCD, de funkar ju bra i solljus iaf.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

De typer jag skulle kikat på är:
* STN eller FSTN negative transmissive graphics display (möjligtvis transflective med tanke på solljus)
* Twisted nematic (TN) (rent grå-svart display, borde fungera bra i solljus?, behöver backlight på kvällen)
* Vakuum fluorescerande displayer (VFD), lyser bra men kanske inte tillräckligt för solljus?
* OLED lyser själva men ett frågetecken är hur de klarar soljus?

Andra frågor att kika på:
* Gränssnitt, grafiskt/alfanumeriskt, typ av kommandon och bussbredd osv
* Vattentålighet, fukt..
* Effektkrav och exotiska spänningar
* Mekanisk storlek och synlighet från olika vinklar
Skriv svar