Köpa kulskruv - Vad bör man tänka på?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Köpa kulskruv - Vad bör man tänka på?

Inlägg av cosmox »

Hej på er,

Det börjar bli dags att tänka på att införskaffa en kulskruv till Y-axeln på nya fräsen. Jag får köpa skruvarna i omgångar när ekonomin tillåter.

Y-skruven behöver ha 1000mm spann. Jag är lite osäker på hur man gör med ändarna. Hur mycket man ska lämna för lager, mutter, mått som är standard, etc.

Finns det några generella tips, typ Do's and Dont's när man köper kulskruvar?

Jag tänkte försöka få tag i 2505 skruvar för stabilitetens skull. Är det någon som har något tips på ett tillförlitligt ställe som säljer sådana och som paketerar skruvarna bra?
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpa kulskruv - Vad bör man tänka på?

Inlägg av thewho »

Jag som många andra har köpt från linerarmotionbearings. Dom fixade svarvningen i båda ändar väldigt förmånligt! Kommer inte ihåg vad det kostade men jag funderade inte ens på att svarva dom själv iaf ;)
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Köpa kulskruv - Vad bör man tänka på?

Inlägg av Uttis »

Här är ett exempel på hur det kan se ut. Det som spelar in på längden är val av kulmutter och dess infästning samt vart den är placerad, och lagerhusen till ändlagringen.

En tumregel är att använda samma diameter på skruven som man har på linjärskenorna, om det nu inte är väldigt långa skruvar och högt varvtal det rör sig om.
SBC end-machining.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Köpa kulskruv - Vad bör man tänka på?

Inlägg av cosmox »

Tack Uttis och TheWho!

Tror ni det kanske räcker med 20 mm skruv? Linjärerna jag har är 20 mm och det är ju bara 1 m det handlar om i detta fallet.

Är det så att man inte vinner något på att ha grövre skruvar efter man kommit upp i en viss dimension på en specifik längd, med undantag för att man kan köra lite fortare?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Köpa kulskruv - Vad bör man tänka på?

Inlägg av Uttis »

Har du en maskin med runda skenor och byggd av aluprofiler skulle jag tro att du klarar dig med 16mm skruv.

En grövre skruv tål mer belastning.
Här kan man räkna på varvtal om man vill det http://www.mekanex.se/ber/se-kritiskt_varvtal.shtml
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17362
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Köpa kulskruv - Vad bör man tänka på?

Inlägg av AndLi »

Ska du handla från linearmotionsbearings se till att inte bara köpa en lång skruv då det i alla fall tidigare varit problem med att de kan komma fram böjda, köper man flera stöttar de varandra!
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Köpa kulskruv - Vad bör man tänka på?

Inlägg av blueint »

Hur är det med mekanisk hysteres och små- respektive stora kulskruvar?
Bola
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 november 2009, 10:28:41
Ort: Göteborg

Re: Köpa kulskruv - Vad bör man tänka på?

Inlägg av Bola »

Jag har köpt relativs långa saker från linearmotionsbearings ( ca 1,3 m) och jag tyckte den verkade rak och bra.
cosmox skrev:Hej på er,
Det börjar bli dags att tänka på att införskaffa en kulskruv till Y-axeln på nya fräsen. Jag får köpa skruvarna i omgångar när ekonomin tillåter.
Ska du handla därifrån är det nog bra att spara ihop och ta allt på engång med tanke på frakt och sånt..
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Köpa kulskruv - Vad bör man tänka på?

Inlägg av cosmox »

Tack igen för era svar.

Det kanske är bättre att köpa allt på en gång ändå. Den långa (X) kommer vara ~145cm så det är nog bra med lite extra support. Har bestämt mig för 2005-skruvar. Även om 16 räcker känns det som en klok investering om man vill byta till lite kraftigare motorer fram över.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Köpa kulskruv - Vad bör man tänka på?

Inlägg av swapper »

Jag köpte 2005 av honom för inte allt för länge sedan, då köpte jag dubbla muttrar för att kunna förspänna dessa mot varandra med hjälp av fjädrar.
Detta för att bli av med vändglappet.
Efter detta köp såg jag denna film ifrån "hossmachine" som är en ganska "känd" meckare gällande fräskonverteringar.


Tydligen hade han lyckats beställa färdiga dubbel muttrar ifrån linearmotionbearings2008 på ebay vilket så klart är att föredra.
Bara en tanke om du ändå skall beställa så får du bättre precision med dubbla muttrar på dessa skruvar.

En bra och enkel skiss att skicka med till honom är bra då språket kan vara lite hindrande med chinengelska.

T.ex. så här.
zaxis.PNG
ballscrewdimensions.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar