Vilken laddare 24V batteribank?
Vilken laddare 24V batteribank?
Jag har 2st 12v fritidsbatterier seriekopplade primärt för att driva min pelletsbrännare, nu söker jag en lämplig 24v laddare som kan vara inkopplad konstant, har kollat på Ctek men dom är ganska dyra därför har jag börjat kolla på Aliexpress.
Laddaren behöver väl inte ladda med så hög ström, det borde räcka med 4-5A dessutom vill jag helst ha en utan fläkt.
Det kanske skall vara en ren underhållsladdare?
Är det någon som har något bra tips på vilken laddare man skall välja?
Laddaren behöver väl inte ladda med så hög ström, det borde räcka med 4-5A dessutom vill jag helst ha en utan fläkt.
Det kanske skall vara en ren underhållsladdare?
Är det någon som har något bra tips på vilken laddare man skall välja?
Re: Vilken laddare 24v batteribank?
Skulle inte två http://www.clasohlson.com/se/Batterilad ... 45/36-3762 funka?
Re: Sv: Vilken laddare 24v batteribank?
Nu blev jag lite fundersam, jag trodde att jag behövde en 24volt laddare?
Jag har några äldre fordon med 24-voltssystem och i dessa sitter två batterier och två CTEK-laddare.
Jag har talat med CTEK och det går utmärkt att ladda varje batteri med var sin CTEK.
De kan vara kopplade permanent, både under start och varmkörning.
Elkabeln måste dock kopplas bort innan jag rullar iväg, naturligtvis
På så sätt kan jag alltid ha laddning på kopplad och fräscha batterier på dessa fordon som inte körs så ofta under ett år.
Jag använder vanliga CTEK 5.0.
Fr.o.m. 5.0-modellen och uppåt så kommer de ihåg sin inställning, även om man bryter strömmen.
De enklare modellerna måste man trycka igång igen efter strömavbrott.
Jag har talat med CTEK och det går utmärkt att ladda varje batteri med var sin CTEK.
De kan vara kopplade permanent, både under start och varmkörning.
Elkabeln måste dock kopplas bort innan jag rullar iväg, naturligtvis

På så sätt kan jag alltid ha laddning på kopplad och fräscha batterier på dessa fordon som inte körs så ofta under ett år.
Jag använder vanliga CTEK 5.0.
Fr.o.m. 5.0-modellen och uppåt så kommer de ihåg sin inställning, även om man bryter strömmen.
De enklare modellerna måste man trycka igång igen efter strömavbrott.
Ctek laddarna lär ju ha rätt så bra koll på batterispänningen.
Ctek laddar med 3.3 Ampere, funkar det?
Edit: Du har ju "mittenpolen" till ditt 24v batteri, har man inte det så är man tvungen att ta en 24v laddare.
Ctek laddar med 3.3 Ampere, funkar det?
Edit: Du har ju "mittenpolen" till ditt 24v batteri, har man inte det så är man tvungen att ta en 24v laddare.
Det är t o m en fördel att använda två laddare, batterierna utjämnas på ett bra sätt och batteriernas livslängd ökar jämfört med att använda en laddare.
Ctek laddarna är ett mycket bra val.
Ctek laddarna är ett mycket bra val.
Re: Vilken laddare 24V batteribank?
Otroligt bra att en sådan vanlig och rimligt prissatt laddare som C-tek fixar flytande utgång. Finns det fler laddare som pallar det läget? (och därmed denna uppgift) Någon parameter att kika efter?
Re: Sv: Vilken laddare 24V batteribank?
Kommer ctek zafir 45 ihåg inställningar om man bryter nätspänningen?
Det blir lite pengar med 2 ctek men det är ju bra laddare så det kanske är det man skall ha!
Det blir lite pengar med 2 ctek men det är ju bra laddare så det kanske är det man skall ha!
http://www.ctek.se/se/sv/page/support/faq
Enligt det ska den komma ihåg inställningarna så länge batteriet har 6v.
Enligt det ska den komma ihåg inställningarna så länge batteriet har 6v.
En del CTEK startar om i rätt läge så länge de har batterispänning.
Så här svararde CTEK mig (urklipp ur längre brev):
Ändå ganska dyra saker, men billigare än ett nytt bilbatteri.
Ett fulladdat bilbatteri som står oanvänt längre än en månad eller så tar stryk.
Så här svararde CTEK mig (urklipp ur längre brev):
Förra året sålde Mekonomen MSX 5.0 till rabatterat pris under en kampanj.Alla CTEK laddare från MXS 5.0 har ett internt minne som gör att den automatiskt startar om i det valda mode den användes i tidigare oavsett om det är strömavbrott, frånkopplat batteri eller båda dera.
Ändå ganska dyra saker, men billigare än ett nytt bilbatteri.
Ett fulladdat bilbatteri som står oanvänt längre än en månad eller så tar stryk.
Jag har inte sett nån batteriladdare de senaste 20 åren som har jordad stickpropp eller metallhölje, med en platt ojordad stickpropp och plasthölje torde ALLA laddare ha "flytande" utgång. Det sitter ju i alla fall en trafo som isolerar fas och nolla från utgången, så vad kan den mer behöva vara flytande från?
Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 4-A-37744/ är det förkastligt att köpa två sådana?
är det någon som har några erfarenheter?
Det är rätt pris i alla fall!
är det någon som har några erfarenheter?
Det är rätt pris i alla fall!
Det är ju ingen Ctek men den är inte "dum" d v s den har inbyggd intelligens liksom Ctek. 

I manualen står att den har minnesfunktion och att den kan vara inkopplad på umderhållsladdning i flera månader så det verkar ju lovande.
2st biltemaladdare inköpta verkar funka bra, får se hur länge dom håller!