Bandmikrofonbygge
-
- EF Sponsor
Re: Bandmikrofonbygge
Mer massa ger också sämre frekvenssvar på högre frekvenser.
Jag avstod från diskussionen om förstärkare för det är inte mitt gebit, men jag anade att där fanns en hake.
Bygga preamp sitter på långa listan. Den med saker som skall göras senare när jag får mer tid. I realiteten aldrig, men det vill jag inte erkänna. Följande länk kan vara bra.
http://groupdiy.com/index.php?topic=20038.0
Jag avstod från diskussionen om förstärkare för det är inte mitt gebit, men jag anade att där fanns en hake.
Bygga preamp sitter på långa listan. Den med saker som skall göras senare när jag får mer tid. I realiteten aldrig, men det vill jag inte erkänna. Följande länk kan vara bra.
http://groupdiy.com/index.php?topic=20038.0
Se det som en utmaning att fixa en bandmikrofon som klarar sig med en op-amp istället för signaltransformator. 
Ett alternativ för metallbanden till att vecka de är kanske att sätta något som gör att de inte kan spännas ut så långt. Mao en begränsning i amplitud istället.

Ett alternativ för metallbanden till att vecka de är kanske att sätta något som gör att de inte kan spännas ut så långt. Mao en begränsning i amplitud istället.
-
Något för "guldöron" vore ju att ersätta AL folien med bladguldfolie den är väl betydligt tunnare ner till 0,1 um har jag för mig.
Limpan, haha ja, det vore något det. Jag har lekt med tanken på att etsa på ett tunt membran, typ kapton eller liknande. Det är tyvärr svårt att få tag på 1 mikrometer tjockt. Den Svenska leverantören ville inte sälja mindre än 50 kilo tror jag det var.
-
De var faktiskt inte menat som ett skämt (jo lite), poängen är att bladguld är väldigt billigt pga att det är så tunt.
Jag försökte mäta på det jag hade hemma, i princip omätbar tjocklek (CEJ micrometer), jag köpte 25 blad om 75*75*?mm på Clas Ohlson för 15 år sedan för att dekorera en tårta... Kostade under 200:- har jag för mig.
Jag försökte mäta på det jag hade hemma, i princip omätbar tjocklek (CEJ micrometer), jag köpte 25 blad om 75*75*?mm på Clas Ohlson för 15 år sedan för att dekorera en tårta... Kostade under 200:- har jag för mig.
-
- EF Sponsor
Undrar hur bandets position i magnetfältet påverkar. I dom bilder jag sett ser det ut att sita perfekt mitt i. Men ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag om att det är fel ställe.
Jag menar att om man sätter bandet där fältet är som störst så kommer ju både en positiv och negativ tryckförändring att leda till att det rör sig mot ett svagare magnefält. Det ger i mitt sinne dubbla utfrekvensen mot in så att säga. Hoppas nån förstod.
Korrugeringen av bandet kommer troligen aldrig någonsin att bli perfekt symmetrisk så förmodligen hamnar man alltid lite snett och rörelsen lär inte vara stor så det kanske är därför det fungerar.
Så jag inbillar mig att en intressant övning skulle vara att skimsa bandet till olika platser i magnetfältet och se om distortionen förändras. Naturligtvis oerhört svårt att få mätt under kontrollerade förhållanden...
Edit: Jag har nu förstått att detta är nonsens. Ibland har jag otur när jag tänker...
Jag menar att om man sätter bandet där fältet är som störst så kommer ju både en positiv och negativ tryckförändring att leda till att det rör sig mot ett svagare magnefält. Det ger i mitt sinne dubbla utfrekvensen mot in så att säga. Hoppas nån förstod.
Korrugeringen av bandet kommer troligen aldrig någonsin att bli perfekt symmetrisk så förmodligen hamnar man alltid lite snett och rörelsen lär inte vara stor så det kanske är därför det fungerar.
Så jag inbillar mig att en intressant övning skulle vara att skimsa bandet till olika platser i magnetfältet och se om distortionen förändras. Naturligtvis oerhört svårt att få mätt under kontrollerade förhållanden...
Edit: Jag har nu förstått att detta är nonsens. Ibland har jag otur när jag tänker...
Senast redigerad av kodar-holger 25 juli 2014, 18:51:30, redigerad totalt 1 gång.
- Electricguy
Jag blev lite sugen på att testa i går kväll.. Så jag limmade ihop några MDF bitar, skar till och veckade ett band av Alu folie från köket och limmade dit ett par magneter.
Och jodå, det funkar, typ.. Den är väldigt okänslig för ljudvågor, extremt känsligt vid beröring och låter otroligt plåtigt och strypt på nåt vis.
Och jodå, det funkar, typ.. Den är väldigt okänslig för ljudvågor, extremt känsligt vid beröring och låter otroligt plåtigt och strypt på nåt vis.
uberfuss: Jag följer med intresse ditt projekt och hoppas att det blir bra!
limpan4all: Guld har ett sämre förhållande mellan konduktivitet och densitet.
Aluminium är därför ett bättre val. Guldfolium är dessutom svårt att hantera.
Men annars är guld ett intressant material Det rostar inte t.ex.
kodar-holger: Sinalen, utspänningen, är bandets hastighet gånger fältstyrkan,
så självklart skall det placeras där fältet är som starkast.
Men invändningen att det blir distorsion vid stora rörelser är korrekt.
Därför skall bandet sitta i ett homogent fält.
Detta är en sak som uberfuss kanske i framtiden vill förbättra.
Electricguy: Jag hade planer på att testa med 12 um köksfolium, men det har inte blivit av
Fortsätt gärna med din test och det vore roligt att få veta om det blir acceptabelt ljud.
Hade du transformator? Om inte förklarar det delvis varför den blev "väldigt okänslig för ljudvågor".
limpan4all: Guld har ett sämre förhållande mellan konduktivitet och densitet.
Aluminium är därför ett bättre val. Guldfolium är dessutom svårt att hantera.
Men annars är guld ett intressant material Det rostar inte t.ex.
kodar-holger: Sinalen, utspänningen, är bandets hastighet gånger fältstyrkan,
så självklart skall det placeras där fältet är som starkast.
Men invändningen att det blir distorsion vid stora rörelser är korrekt.
Därför skall bandet sitta i ett homogent fält.
Detta är en sak som uberfuss kanske i framtiden vill förbättra.
Electricguy: Jag hade planer på att testa med 12 um köksfolium, men det har inte blivit av

Fortsätt gärna med din test och det vore roligt att få veta om det blir acceptabelt ljud.
Hade du transformator? Om inte förklarar det delvis varför den blev "väldigt okänslig för ljudvågor".
-
- EF Sponsor
Hmmm. Undrar om du verkligen har rätt där SvenW.
Enligt wikipedia gäller för Elektromotorisk spänning:
Edit: Jag har nu genom att rita lite pilar och ringar på ett papper förstått att jag har fel, men det känns ändå inte tryggt.
Enligt wikipedia gäller för Elektromotorisk spänning:
Jag tycker det låter som att fältet måste variera och inte vara homogent, vilket också rimmar med vad jag minns av gymnasiefysiken så här 25+ år senare.Inducerad emk orsakas av variationerna i det av en strömkrets omslutna magnetiska flödet. Den är proportionell mot det magnetiska flödets ändringshastighet:
Edit: Jag har nu genom att rita lite pilar och ringar på ett papper förstått att jag har fel, men det känns ändå inte tryggt.
Senast redigerad av kodar-holger 25 juli 2014, 18:52:32, redigerad totalt 1 gång.
- Electricguy
Jag testade med en 1:5 trafo, för jag hade den liggande, men det blev i princip samma resultat som innan. Den ger dock extremt mycket brum och löjligt lite utsignall. så vill man ha något som brummar helj vilt värre så är den kanon!SvenW skrev:

Det kan ju vara så att 12µm folie är lite väl tjockt för att det ska fungera bra..
Jag slänger väl in en bild på skönheten med..

Ursäkta för lätt trådkapning. Men det var lätt att bli lite inspirerad..

Testa att placera ett par feta magneter så att ditt band rör sig i ett magnetfält. Placera enligt formeln nedan. Ett specialfall av Maxwells ekvationer är förmodligen en bra approximation till aluminiumbandets situation mellan magneterna:
\(F = qv \times B\) eller \(E = v \times B\)
Det skulle alltså betyda att en elektrisk "kraft" E skapas och påverkar av en laddning som rör sig med hastigheten v i magnetfältet B. Jag är ganska säker på att aluminiumbandets rörelse genom magnetfältet kommer att vara så liten att man kan approximera till ett homogent fält. Vidare kommer kraften att vara så liten att den kan försummas jämte magnetfältet, dvs vi kan approximera magnetfältet till ett statiskt homogent fält.
Edit:
Bandet massa är av intresse pga tröghetslagen. Dvs, ju mindre massa ju mer kräm på utsignalen eftersom ett lättare band då kommer att röra sig mer/snabbare.
Jag slänger mig hej vilt med gamla fysikkunskaper. Rätta mig gärna om jag har fel eller blir allt för vågad.
\(F = qv \times B\) eller \(E = v \times B\)
Det skulle alltså betyda att en elektrisk "kraft" E skapas och påverkar av en laddning som rör sig med hastigheten v i magnetfältet B. Jag är ganska säker på att aluminiumbandets rörelse genom magnetfältet kommer att vara så liten att man kan approximera till ett homogent fält. Vidare kommer kraften att vara så liten att den kan försummas jämte magnetfältet, dvs vi kan approximera magnetfältet till ett statiskt homogent fält.
Edit:
Bandet massa är av intresse pga tröghetslagen. Dvs, ju mindre massa ju mer kräm på utsignalen eftersom ett lättare band då kommer att röra sig mer/snabbare.
Jag slänger mig hej vilt med gamla fysikkunskaper. Rätta mig gärna om jag har fel eller blir allt för vågad.

Jag gjorde ett band av hushållsalufoile, mest för att visa hur jag tänkt mig. Här är chassit med bandet:
Hoppas att det kastar lite ljus över det hela.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Electricguy: Var har du dina magneter? Det ser ut som om den sitter under bandet???
I så fall är det tokigt. De skall sitta vid bandets kanter!
überfuzz: Magnetfältet kan man betrakta som statiskt, men kraften på
bandet pga magneterna är inte försumbar. Den kommer att vara större
än kraften som orsakas av bandets ändar. Dvs kraften i tvärled, inte i längsled naturligtvis.
Men den hjälper till att stabilisera, så den är bara av godo!
Men inhomogeniteten är ett problem. Du kommer att höra detta om du har guldöron.
Rörelserna är inte så små, de kan bli uppåt en millimeter om man klämmer i med basröst.
Har du testat ljudkvaliteten med köksfoliet? Låter det bra?
I så fall är det tokigt. De skall sitta vid bandets kanter!
überfuzz: Magnetfältet kan man betrakta som statiskt, men kraften på
bandet pga magneterna är inte försumbar. Den kommer att vara större
än kraften som orsakas av bandets ändar. Dvs kraften i tvärled, inte i längsled naturligtvis.
Men den hjälper till att stabilisera, så den är bara av godo!
Men inhomogeniteten är ett problem. Du kommer att höra detta om du har guldöron.
Rörelserna är inte så små, de kan bli uppåt en millimeter om man klämmer i med basröst.
Har du testat ljudkvaliteten med köksfoliet? Låter det bra?
Senast redigerad av SvenW 25 juli 2014, 19:54:23, redigerad totalt 1 gång.
- Electricguy
Åhåå! Ja jag var lite fundersam över vart magneterna skulle sitta.. Jag testar att sätta dem vid sidorna och se vad det gör för skillnad! 

Lite onödigt vetande (men kan vara roligt och testa). Om man vill använda en vanlig op men vill inte avkoppla den med en stor kondensator kan man eliminera dc offseten genom att använda en till op och koppla den som en integrator och koppla den till den positiva ingången på den andra op, på så viss tas dc offseten bort.
För övrigt måste säga att micken ser riktigt bra ut
För övrigt måste säga att micken ser riktigt bra ut