Vad klarar en kopplingsplatta?
Vad klarar en kopplingsplatta?
Har försökt googla runt lite men hittar ingen bra information.
Helt enkelt: vad klarar en kopplingsplatta av? Hur mycket ström kan jag dra genom den innan den ballar ur?
Håller på att bygga upp min LED-driver nu som ska kopplas in på 230 och ge ut ungefär 1A och 100V. Är detta möjligt eller bör jag se mig om efter andra lösningar.
De kopplingsplattor jag har tillgång till är liknande dessa. https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... ng_tds.pdf
Helt enkelt: vad klarar en kopplingsplatta av? Hur mycket ström kan jag dra genom den innan den ballar ur?
Håller på att bygga upp min LED-driver nu som ska kopplas in på 230 och ge ut ungefär 1A och 100V. Är detta möjligt eller bör jag se mig om efter andra lösningar.
De kopplingsplattor jag har tillgång till är liknande dessa. https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... ng_tds.pdf
Re: Vad klarar en kopplingsplatta?
Alternativt så kan den gå att koppla till ca 100V för att sedan ge ut 100V och 350mA till LED-lampan.
spänningen är nog ingen problem...
men strömmen ska nog inte överskrida 0.5A per kabel.
alternativt kan man paralellkoppla flera kablar/kontaktrader så att man får flera kontaktpunkter som samma ström går genom...
det som händer är att kontaktbleckan blir varma och smälter plastfacken de ligger i så att det blir internt kortis mellan rader.
eller så löder du kablar för högströmmarna utanför labplattan.
men strömmen ska nog inte överskrida 0.5A per kabel.
alternativt kan man paralellkoppla flera kablar/kontaktrader så att man får flera kontaktpunkter som samma ström går genom...
det som händer är att kontaktbleckan blir varma och smälter plastfacken de ligger i så att det blir internt kortis mellan rader.
eller så löder du kablar för högströmmarna utanför labplattan.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Du skall INTE koppla 230V i ett sådant kopplingsbord.
INTE heller 100V!!!!
Det är livsfarligt
Swech
INTE heller 100V!!!!
Det är livsfarligt
Swech
Vad föreslår ni istället för att testa kretsen på ett enkelt sätt? Ett alternativ är att göra ett mönsterkort men möjligheterna till att enkelt byta ut komponenter just nu när vi är i ett teststadie är lite begränsat.
Vi hade inte riktigt räknat med detta från början och står nu med en hel del komponenter för hålmontering :/
Vi hade inte riktigt räknat med detta från början och står nu med en hel del komponenter för hålmontering :/
va?Swech skrev:Du skall INTE koppla 230V i ett sådant kopplingsbord.
INTE heller 100V!!!!
Det är livsfarligt
Swech
är 230 volt livsfarligt?
det är klart att det är livsfarligt, det är alltid livsfarligt, oavsett....
med frågan gällde om plattorna klarar av det!!
det gör de!
men huruvida det är säkert eller inte beror på vem som gör det, och hur..
den riskmedvetne ansluter aldriv ngn fas direkt till plattan utan har en fulltrafo i konstruktionen innan eller..
och t.o.m. skyddstrafo under byggtiden.
och sist och viktigast....
jordfelsbrytare på labb bänken...
och iaf ALDRIG peta på ngn höspänningsdel/komponent utan att slå av kraften.
då ska det mycket till innan man dör.
naturligtvis kan ingen här ta ansvar för ngn annan TS på forumet...
och visst är en bra grundregel att..
OM du måste fråga om elementära saker så har du inte kunskapen att göra det...
men
alla är vi barn i början!!
med den regeln, hur ska NGN då kunna lära sig ngt?
Självklart har jag koll på det grundläggande elkunskap och säkerhetsaspekter, strömmarna är ju minst lika farliga hur jag än hade kopplat upp min krets. Men som sagt, frågan var OM kopplingsplattan kommer klara av det.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är klart bättre att använda sig av experimentplattor
T.ex. denna jag kränger
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=937
Då kan man ta bort kopparöar runt 230 / 100v anslutningarna så man får lite bättre
isolation och lödar man fast prylarna försvinner risken att något hoppar loss.
De kopplingsplattor jag säljer är specade till 300V men jag skulle aldrig köra
sådana spänningar i dessa ändå.
Om frågan är om plattorna klarar det så kan det vara bra att ge svar
som även avspeglar vad som är lämpligt.
Det går att köra bil utmärkt utan säkerhetsbälte också... lämpligt... tveksamt
men fullt möjligt
Swech
T.ex. denna jag kränger
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=937
Då kan man ta bort kopparöar runt 230 / 100v anslutningarna så man får lite bättre
isolation och lödar man fast prylarna försvinner risken att något hoppar loss.
De kopplingsplattor jag säljer är specade till 300V men jag skulle aldrig köra
sådana spänningar i dessa ändå.
Om frågan är om plattorna klarar det så kan det vara bra att ge svar
som även avspeglar vad som är lämpligt.
Det går att köra bil utmärkt utan säkerhetsbälte också... lämpligt... tveksamt
men fullt möjligt
Swech
230 V AC är farligt men om man håller sig borta när man testar så går det alldeles utmärkt. Man måste förstås ha rutin så att man tydligt kan se när spänningen är bortkopplad. T.ex att hela nätkontakten ligger ihoprullad på bordet väl synlig osv.
@Clayman, Du kanske kan tigga en utsliten kopplingsplatta från universitetet och testa med ett nätagg inställt på konstantström hur mycket ström som plattan klarar innan plasten börjar ryka eller smälta?
Om du gör det så passa på att mäta hur stort spänningsfall du får över skenan. En temperaturmätare skulle kunna fastställa när plasten når sin maximala temperatur samt vilken denna är.
(skall man mäta destruktivt gäller det att få med allt på första försöket
)
@Clayman, Du kanske kan tigga en utsliten kopplingsplatta från universitetet och testa med ett nätagg inställt på konstantström hur mycket ström som plattan klarar innan plasten börjar ryka eller smälta?
Om du gör det så passa på att mäta hur stort spänningsfall du får över skenan. En temperaturmätare skulle kunna fastställa när plasten når sin maximala temperatur samt vilken denna är.
(skall man mäta destruktivt gäller det att få med allt på första försöket

Vi får väl se hur vi ska göra. Experimentplattor verka lovande annars.
Ska se vad vår handledare säger när han kommer tillbaka från sin "semester" i nästa vecka så återkommer jag.
Tack så länge
Ska se vad vår handledare säger när han kommer tillbaka från sin "semester" i nästa vecka så återkommer jag.
Tack så länge
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Är det någon som tittat på baksidan av sina breadboards och mätt avståndet mellan metallbitarna där? (de med ram får man såklart skruva isär)
Gör det och våga sen ansluta 230V...
Gör det och våga sen ansluta 230V...
Kopplingsdäck slutar man ganska tidigt med när man lärt sig hur glappa och osäkra dessa kan vara eller att man river bort fler kopplingar än man tänkte när man skulle ändra en kabel (inte kul om kabeln som hoppar bort har 230V i ändan och lägger sig på en annan del eller finger....)
Det är bättre att bygga på experimentplatta där man löder fast grejorna för att vara säker på att det är riktig kontakt och att det inte lossnar titt och tätt hela tiden... med experimentplatta så blir grejorna mer 'permanent' och kan användas som de är under lång tid om det är något funkar och är användbart.
---
kopplingsdäck är mer för skolbruk där man skall kunna bygga och riva en koppling på max 10-15 komponenter under en lektionstimme eller två. det är också där man lär sig eländet det kan bli av att det glappar i kopplingsdäcken och med otrimmad felsöknings-skill kanske inte hinner med uppgiften under den utsatta tiden, det är då man lär sig ogilla kopplingsdäck där man fastnar på skit-glappfel hela tiden och istället börja titta på andra alternativ...
---
Men 100 Volt till en LED?! - har du 25 st vita LED i serie i det här fallet ???
spänningar kring 100 Volt passar bättre för vakumfluoriserande displayer typ...
Det är bättre att bygga på experimentplatta där man löder fast grejorna för att vara säker på att det är riktig kontakt och att det inte lossnar titt och tätt hela tiden... med experimentplatta så blir grejorna mer 'permanent' och kan användas som de är under lång tid om det är något funkar och är användbart.
---
kopplingsdäck är mer för skolbruk där man skall kunna bygga och riva en koppling på max 10-15 komponenter under en lektionstimme eller två. det är också där man lär sig eländet det kan bli av att det glappar i kopplingsdäcken och med otrimmad felsöknings-skill kanske inte hinner med uppgiften under den utsatta tiden, det är då man lär sig ogilla kopplingsdäck där man fastnar på skit-glappfel hela tiden och istället börja titta på andra alternativ...
---
Men 100 Volt till en LED?! - har du 25 st vita LED i serie i det här fallet ???
spänningar kring 100 Volt passar bättre för vakumfluoriserande displayer typ...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Glapp blir det bara om man pressar ner stiftlister och TO220-komponenter o.dyl. där benen är på tok för stora för plattorna egentligen.
Alla dessa plugin-grejer till plattorna som finns idag har ju vanliga 0.1"-stiftlister, och det är rena döden för de fjädrande blecken.
DIL-kapslar, TO92, 1/4 W-motstånd osv är mer i rätt storleksordning på benen.
Större än så och experimentkort är att rekommendera.
Alla dessa plugin-grejer till plattorna som finns idag har ju vanliga 0.1"-stiftlister, och det är rena döden för de fjädrande blecken.
DIL-kapslar, TO92, 1/4 W-motstånd osv är mer i rätt storleksordning på benen.
Större än så och experimentkort är att rekommendera.
Alltså - självklart kan man göra det. Är man lite omtänksam kan man klara isoleringsavstånd osv.
Men jag har ju också testat mycket med sådana kopplingsplattor - och ett ofta kommande problem är att ledningar åker ur, antingen pga. handhavandefel (ett klantarsel i närheten) eller för att inkommande ledning är för styv.
Och lösa ledningar med 230V (eller 100V) är inte trevliga!
Så jag har som regel att allt som har lite saft och kraft ska lödas!
Sedan är kopplingsplattors kontaktmotstånd av varierande karaktär! Så varierande att man inte bör dra strömmar av betydelse i dom.
Men jag har ju också testat mycket med sådana kopplingsplattor - och ett ofta kommande problem är att ledningar åker ur, antingen pga. handhavandefel (ett klantarsel i närheten) eller för att inkommande ledning är för styv.
Och lösa ledningar med 230V (eller 100V) är inte trevliga!
Så jag har som regel att allt som har lite saft och kraft ska lödas!
Sedan är kopplingsplattors kontaktmotstånd av varierande karaktär! Så varierande att man inte bör dra strömmar av betydelse i dom.
Jag blir inte klok på om det heter "kopplingsplatta" eller "kopplingsdäck".