Nej, det finns ingen standard för detta.
Jag fyller också Top och Bottom med GND har alltid gjort så (fast ser till att det inte finns oanslutna delar) samt lägger in en viahålsmatta (typ C-C 600mil ) mellan alla lager i GND planen enligt devicen ju starkare GND desto bättre.
Fast i våras var jag på kurs och lärde mig nyheter
Jag kommer hädanefter inte göra fyrlagerskort alls längre utan sex-lagers om det inte räcker med tvålagers.
Varför detta, jo om flankhastigheten på singel-ended signaler motsvarar högre frekvenser än 30MHz så fyller avkopplingskondensatorer ingen funktion alls utan det är bara kapacitansen mellan VCC Och GND lagret som jobbar och det är svårt att få till tillräckligt kort avstånd mellan lager 2 och 3 ((vid 4-lagers kort) men enkelt att få till <=0,15mm mellan lager 2 och 3 i ett sexlagerskort och då får jag dessutom ett signal lager till att leka med och ett jordplan ytterligare i lager 5 så jag kan ha rätt karakteristisk impedans i båda ytterlagren. Det för dessutom med sig en annan fördel, man kan sätta alla avkopplingkondensatorerna i princip vart man vill på kortet, typ där dom får plats. Konstigt att jag inte lärt mig detta tidigare.
Jäkligt bra kurs förresten, som varmt kan rekommenderas
http://www.ee-training.dk/home/lee-ritc ... -integrity djäkligt mycket pengar, men den bästa kursen jag någonsin gått, och jag borde gått den 15 år tidigare. Så mycket bekymmer det hade sparat mig.
Om pengarna inte räcker så läs åtminstone Lee Ritcheys bok "Right the first time" bara att anmäla sig till nyhetsbrevet så kommer den som PDF.
Ja, jag litar på allt som den manen påstår om signalintegretet, han har överbevisat mig om att att han vet vad han pratar om och dragit tillräckligt många exempel som backar upp sina påståenden. Två tummar up.