Bandmikrofonbygge
Re: Bandmikrofonbygge
Härligt bygge überfuzz!
Har du funderat över hur du ska mäta frekvensåtergivningen när den är klar? Ska du bygga en kammare etc?
Har du funderat över hur du ska mäta frekvensåtergivningen när den är klar? Ska du bygga en kammare etc?
-
Ful skiss men tillräcklig. R2 skall vara samma som R1. C1 skall tillsammans med R1 ligga på ca 10ggr din högsta önskade frekvens.
Förklaring enligt bästa förmåga (vet ni bättre vänligen komplettera).
En OP-amp strävar efter att hålla spänningen på - ingången på exakt samma nivå som på + ingången. I denna koppling innebär det att spänningen över R2 är noll då är strömmen över R2 också 0. Men varför behövs då R2 kan man fråga sig, mitt svar är jag vet inte annat än att det blir bättre så...
Strömmen genom bandelementet kompenseras av den motriktade strömmen genom R1 som skapas av att utgången på OP-ampen ökar eller minskar spänningen tills att strömmarna över R1 och bandelementet är lika men med motsatta tecken. Så spänningen över bandelementet är i stort sett noll då blir även förlusteffekten över bandelementet i stort sett noll trots att strömmen kan vara rätt stor. Däremot så kan det bli en betydande effektutveckling i R1 vilket inte tillhör vanligheterna (både ström och spänning).
Om någon vänligen skulle vilja förklara R2 dimensioneringen så skulle jag vara glad. Jag har för mig något om att strömmar in och ut ur + ingången skall se samma last som strömarna in och ut ur - ingången men det är rätt otydligt i massor av OP-amp böcker.
Förklaring enligt bästa förmåga (vet ni bättre vänligen komplettera).
En OP-amp strävar efter att hålla spänningen på - ingången på exakt samma nivå som på + ingången. I denna koppling innebär det att spänningen över R2 är noll då är strömmen över R2 också 0. Men varför behövs då R2 kan man fråga sig, mitt svar är jag vet inte annat än att det blir bättre så...
Strömmen genom bandelementet kompenseras av den motriktade strömmen genom R1 som skapas av att utgången på OP-ampen ökar eller minskar spänningen tills att strömmarna över R1 och bandelementet är lika men med motsatta tecken. Så spänningen över bandelementet är i stort sett noll då blir även förlusteffekten över bandelementet i stort sett noll trots att strömmen kan vara rätt stor. Däremot så kan det bli en betydande effektutveckling i R1 vilket inte tillhör vanligheterna (både ström och spänning).
Om någon vänligen skulle vilja förklara R2 dimensioneringen så skulle jag vara glad. Jag har för mig något om att strömmar in och ut ur + ingången skall se samma last som strömarna in och ut ur - ingången men det är rätt otydligt i massor av OP-amp böcker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Limpan, tack dina förklaringar, båda är tydliga tycker jag.
Det jag inte riktigt förstår är hur in och ut impedanserna justeras med din koppling. Bandet har ju låg impedans och ger lite effekt ut. Visst kan jag manipulera spänning/ström förhållandet med lite motstånd och Ohms lag, men mer än så kan jag väl inte göra? Vidare vill jag helst koppla så att ut-signalerna på plus- och minus-sidan hänger över jord.
Det jag inte riktigt förstår är hur in och ut impedanserna justeras med din koppling. Bandet har ju låg impedans och ger lite effekt ut. Visst kan jag manipulera spänning/ström förhållandet med lite motstånd och Ohms lag, men mer än så kan jag väl inte göra? Vidare vill jag helst koppla så att ut-signalerna på plus- och minus-sidan hänger över jord.
cosmox, jag har snackat med en bekant som är en vintage-junkie. Han jobbar på UU och håller på med såna här grejer inom jobb och yrke. Jag tror att jag kan få till en deal att jag lånar utrustning på plats. (Sen kommer jag att låta mina öron styra rätt mycket, gillar de hur det låtar är allt Hunky Dory.) Kul att du gillar tråden!
-
Vem har sagt att AGND måste ligga mitt emellan V+ och V- inte jag i alla fall (V- kan ju ligga på +10V visavi GND och V+ på +25V visavi GND det är ointresant faktiskt OP-ampen bryr sig inte
). AGND kan ligga på valfritt ställe mellan V+ och V-. MEN AGND måste vara lika stark som strömmen du kan ta ut ur dit bandelement. Ditt bandelement är ju en strömgenerator och inte en spänningskälla. Så här duger det inte med en enkel resistordelning, utan resistordelaren måste buffras av en stabil och strömdrivande OP-amp som är unity gain bufferkopplad (Gain=1). Inimpedansen är 0 dvs man bygger aldrig upp någon spänning över bandelementet, utimpedansen är så låg som OP-ampens drivförmåga.
Prova kopplingen, den kommer att förvåna dig, största nackdelen är att det är svårt att mäta på den då de flesta instrument är spänningsmätande och sådana finns det inte förens på OP-ampens utgång...

Prova kopplingen, den kommer att förvåna dig, största nackdelen är att det är svårt att mäta på den då de flesta instrument är spänningsmätande och sådana finns det inte förens på OP-ampens utgång...
Jag satt just och googlade audio op.amp:ar. Sen slog det mig att ni säkert har bra koll på det. Visst borde jag kunna hitta en mojäng som jag kan koppla stereo in/ut, ja eller mer precist balanserat in/ut.
Var hittar jag audio op.amp:ar och vilken modell, typ ska jag satsa på?
Var hittar jag audio op.amp:ar och vilken modell, typ ska jag satsa på?
Aluminium är väl inte särskilt magnetiskt ?überfuzz skrev:Så här tänkte jag: Jag tar två starka magneter och monterar i ett chassi. Mellan magneterna placerar jag ett aluminiumband. När aluminiumbandet vibrerar kan jag "ta hand om" den elektriska strömmen som induceras i alu-bandet. Dvs jag omvandlar vibrationer till elektriska signaler.
- Electricguy
Jodå, när man rör Alu i ett magnetfält så bildas det rejält med virvelströmmar i Aluminiumet.
Det är därför man kan släppa en neodymmagnet i ett alu eller kopparrör, och den faller sakta, för att virvelströmmarna som bildas i materialet motverkar magneten.
Det är därför man kan släppa en neodymmagnet i ett alu eller kopparrör, och den faller sakta, för att virvelströmmarna som bildas i materialet motverkar magneten.
Jo, det kommer att induceras ström i alu.bandet. Här är en bild av en mojäng jag pillade ihop. Tanken är att vecka bandet i den, mellan kugghjulen. På så vis påtvingar jag elasticitet i bandet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kool projekt!
Om du DC-kopplar en transimpedansförstärkare så måste du nog ha en op med mycket låg offsetspänning, om du sätter en avkopplingskonding på ingången måste den nog vara extremt stor (f = 1/(2*pi*R*C), R << 1 => C > 1 mF).
Och i båda fallen kommer ingångsbrusspänningen på op:en nog att bli ett problem.
Det är väll därför dom brukar använda trafos i bandmickar...
Och bandmickar är väll inte kända för att ge en exakt reproduktion endå, det brukar man väll ha rundupptagande kondensatormickar till.
Om du DC-kopplar en transimpedansförstärkare så måste du nog ha en op med mycket låg offsetspänning, om du sätter en avkopplingskonding på ingången måste den nog vara extremt stor (f = 1/(2*pi*R*C), R << 1 => C > 1 mF).
Och i båda fallen kommer ingångsbrusspänningen på op:en nog att bli ett problem.
Det är väll därför dom brukar använda trafos i bandmickar...
Och bandmickar är väll inte kända för att ge en exakt reproduktion endå, det brukar man väll ha rundupptagande kondensatormickar till.
För bipolära ingångssteg tenderar biasströmmen på ingångarna att vara ungefär lika stor, om man då har samma serieresistans där får man minsta möjliga felspänning (till detta får man ju addera offsettspänningen).limpan4all skrev:Om någon vänligen skulle vilja förklara R2 dimensioneringen så skulle jag vara glad. Jag har för mig något om att strömmar in och ut ur + ingången skall se samma last som strömarna in och ut ur - ingången men det är rätt otydligt i massor av OP-amp böcker.
R2 ska vara like med R1 // bandet ~= 0.
wiss, Jag skrev ett inlägg om det tidigare. I vissa kretsar är frågan huruvida olika typer av mikrofoner låter bättre eller sämre lite som att öppna Pandoras ask. Jag gillar kondensatormikar, det är den typ jag använder oftast i mina inspelningar. Nu, om jag håller tungan rätt i mun kan jag jämföra med en schyst bandmick. Tack för din upplysning om varför en transformator är nödvändig!
Joooo 
Jag tror att en transformator för bandmikrofoner är enklare att få bra än andra, man lägger nog bara något enstaka varv på primärsidan, och något hundratal på sekundären, borde ge relativt låga parasitkapacitanser...

Jag tror att en transformator för bandmikrofoner är enklare att få bra än andra, man lägger nog bara något enstaka varv på primärsidan, och något hundratal på sekundären, borde ge relativt låga parasitkapacitanser...
1 till 4 mikrometer tjock aluminium. Man veckar foilen så den blir elastisk. Om man inte gör det går den sönder vid höga ljud, dvs hög tryckskillnad mellan fram och baksida av bandet. Förlusten är aningen mer aluminium i bandet, dvs mer massa. Mer massa ger lägre effekt på utsignalen. Avvägningen man måste göra är alltså, tunn foile - känsligt band men höger utsignal, tjockare foile - starkare band men svagare utsignal.