Ersättnings Temperatursensor Termonob
Ersättnings Temperatursensor Termonob
Hej,
Är det någon som vet vilken typ av sensor det är för temperaturen i en Termonob(temperatur reglering)? Det sitter en din-kontakt där 2 stift verkar vara anslutna, den ena går till en SMD 1F(bc847?) transistor. Sen sitter det även en Lm324 op-förstärkare samt spänningsregulator 78L12 samt en MOC8030 optokopplare.
Min gissning är att det är ett Termoelement som används, hur kan man ta reda på vad man ska använda?
Hade det varit Pt100 eller något borde det väl suttit någon motståndsbrygga vid sensoranslutningen?
Nob Elektronik Ab som tillverkade dessa blev uppköpta av Sauer Danfoss någon gång runt år 2000. Så tror inte det går att få tag i nya reservdelar.
Är det någon som vet vilken typ av sensor det är för temperaturen i en Termonob(temperatur reglering)? Det sitter en din-kontakt där 2 stift verkar vara anslutna, den ena går till en SMD 1F(bc847?) transistor. Sen sitter det även en Lm324 op-förstärkare samt spänningsregulator 78L12 samt en MOC8030 optokopplare.
Min gissning är att det är ett Termoelement som används, hur kan man ta reda på vad man ska använda?
Hade det varit Pt100 eller något borde det väl suttit någon motståndsbrygga vid sensoranslutningen?
Nob Elektronik Ab som tillverkade dessa blev uppköpta av Sauer Danfoss någon gång runt år 2000. Så tror inte det går att få tag i nya reservdelar.
Re: Ersättnings Temperatursensor Termonob
Baserat på den enkla koppling du beskriver är det sannolikt inte termoelement. Kanske NTC eller PTC?
Tror det är mer än 2 stift som används, baserat på gissning på komponenterna så skulle jag gissa att den ger en analog spänning tillbaka.
Har även kollat nu med att sätta en potentiometer på 50kohm på de 2 stiften som verkar användas, och när motståndet ökar så slår termonob ifrån. Runt 13kohm så slår den ifrån.
Kan man få bra precision med ptc eller ntc?
Kan man få bra precision med ptc eller ntc?
Kan även vara någon slags strömslinga som är beroende på temperatur.
Ska försöka rita ett schema på hur det är kopplat. Men det tar ju en liten stund
Grejen är att original sensorn är inkapslad i metall och hela setupen håller inställd temperatur +-0.1grad nånstans.

Grejen är att original sensorn är inkapslad i metall och hela setupen håller inställd temperatur +-0.1grad nånstans.
Nu har jag fått bekräftat att det är en Ntc givare och efter lite uträkningar och mätande med en fungerande givare har jag kommit fram till att det är en ntc med R0 på 2,7kOhm och ett Beta värde på 3977k.
Hur fixar man smidigast till kapslingen? Bör vara rostfritt då det ska mäta vätska/ånga. Eller har ni tips på nån bra flexibel tillverkare?
Hur fixar man smidigast till kapslingen? Bör vara rostfritt då det ska mäta vätska/ånga. Eller har ni tips på nån bra flexibel tillverkare?
- Volvo245GLT
- Kontakt:
Går ju att löda/TIG-svetsa in ett dykrör på utrustningen som ska regleras, som NTC'n sen stoppas in i tillsammans med en klick värmeledande pasta.