Tack Gunnar
Väldig bra med förklaringen om hur jag skall tänka och räkna på varvtal och matning baserat på typ och storlek på fräs.
För en nybörjare som mig är detta ovärderligt.
Tyvärr är 1100 r/m max spindelhastighet på min fräs som den är konfigurerad just nu.
Som du kan se har jag konverterat maskinen till remdrift i stället för de plast drev som sitter innuti maskinen, vilka brukar vara väldigt kortlivade.
När jag körde maskinen manuellt hade jag dock stora problem att borra eftersom motorn var väldigt lätt att "stalla".
Därför har jag tillverkat en egen motorremskiva som har så liten diameter som det bara går, därav det låga varvtalet.
Kanske är dags att byta tillbaka till orginal remskiva vilket bör ge betydligt högre varvtal.
I planen finns också att byta spindellager till VK lager i stället för de Kinesiska skit lagren som sitter i nu.
När det gäller matningen så är det på inget vis fräsarna som sätter gränsen varken fär HM eller HSS fräsar uten det är uteslutande maskienen stabilitet eller rättare sagt bristen på denna. Som du kanske hör i filemen har jag redan problem med vibrationer när jag skall mata i Z led. Då har jag ändå använt mig av succesiv inmatning med 50% vinkel och även ställt ner matningshastigheten på Z till 20%. (Har ingen aning om vad dettat förfarande kan heta på Svenska)
Det sitter kulskruvar i maskinen nu som syns tidigare i tråden. Dessa verkar ha ett vändglapp på ca 0,09mm ( mina mätningar stämde när jag matade in detta i vändglapps kompensationen). Jag vet inte riktigt om detta är bra eller dåligt med tanke på pris för Kittet från CNC fusion.
Det är dock en stor skillnad mot orginal trapets-skruvarna som satt i maskinen orginal.
Det återstår en hel del testning och justering för att komma fram till vad jag kan få ut ur maskinen.
Det som jag har störst problem med är dock det väldigt lilla arbetsområdet för maskinen särskillt på Y som bara är 90mm minus det utrymme som försvinner p.g.a. ändläges switcharna, vilket ger ca 80 mm användbart utrymme och sedan skall man ha plats för kant avkännaren (edge finder) för att kunna mäta in arbetsstycket. Detta gör att jag inte kan berarbeta mitt abetsstycke i en uppsänning (110x80 mm) Viket är väldigt irriterande
Vill ha en riktig maskin......
Mvh Lasse