Använda batterier från el-verktyg till eget projekt...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
langassve

Använda batterier från el-verktyg till eget projekt...

Inlägg av langassve »

Håller på att skissa på ett projekt där jag behöver uppladdningsbara batterier (troligtvis 24V med max 50W effektuttag under korta intervaller), för att det skall bli enkelt att byta batteriet tänkte jag använda ett från lämpligt el-verktyg. På så sätt får ju användaren ett färdigt kit med batterier laddare osv... samt att det blir enkelt att komplettera med nya batterier eller laddare vid behov.

Men tji fick jag när jag började leta efter en batterihållare som passar något av de befintliga tillverkarnas batterier... Jag kan naturligtvis slakta ett verktyg och ta hela handtaget som hållare men om det här blir, som jag tror, något jag skall bygga fler av i framtiden känns det lite "pappigt"...

Någon som har en ide om det finns något standardsystem som skulle passa, viktigt att batteriet inte flyger ur hållaren om det skumpar omkring lite...

//Peter
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Använda batterier från el-verktyg till eget projekt...

Inlägg av Icecap »

Varje tillverkare har ju sin egen standard, just för att undvika att folk köper icke-original batterier.

Så det är nog mycket osannolikt att hitta en standard - om inte det rör inbyggda batterier där man byter ett batteripack via en lucka eller liknande.

Men kolla på RC-ackumulatorer, där finns det gott om ackumulatorer och laddare, kontaktdon osv.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Som batterihållare kan man använda laddare, kan ju rymmas lite elektronik där också.
Företag som köper många maskiner (komplett kit) använder inte alla laddare så prova om det går att överta laddare)

Protte
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ett alternativ är en powerpack som den med 216 kJ (60 W i en timme) för 400 kr.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

En variant är att cadda av lämplig tillverkares fäste och 3D-printa ett gäng nya
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kan finnas en risk att fästet är mönsterskyddat just för att undvika piratbatterier.
För att vara på den säkra sidan bör man nog välja en modell där det redan finns piratbatterier på eu-marknaden.
Hittar man sen en kines som tillverkar piratladdare kan man säkert beställa 100 tomma laddarskal.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Någon som vet ifall urladdningsskyddet för litium ion batterierna brukar sitta i batteriet eller i maskinen? Tänker dessa batterier tar skada om de blir helt urladdade?

Edit: rätt batterityp.
svanted

Inlägg av svanted »

billigare i maskinen där finns redan elektroniken som man bara stänger av under en viss spänning....
en gissning bara.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Har två maskiner (Greenworks 40V, gräsklippare och trimmer) och urladdningsskyddet sitter i maskinerna. Batteriet innehåller dock BMS, medan laddaren mest bara är en strömförsörjning med lite feedback från BMS för att indikera fulladdat.

Har kört med dessa batterier på en elcykel (utan skydd, eller rättare sagt inställt för 24 V) och lyckats ladda ur ett av dem alldeles för mycket. Tog antagligen knäcken på det, för är inte alls lika bra "fart" i det efter den fadäsen. :?
eljonas

Inlägg av eljonas »

Det finns inte särskilt många standard-liion-batterier. Jag har bara sett Vartas. Någon som sett andra?

Säkerhetselektroniken (som sitter i batteripacket) för ett Li-ion spänner från enkel överspänning/underspänning/överström (tänk "protected 18650 ficklampebatterier) till nåt man pratar i2c med och som balanserar cellers laddning och håller ordning på laddcykelantal och så, typ smartbattery till laptopar.

Du säger "användaren", men skriver "eget" projekt i titelraden... ska det bli en kommersiell produkt som ska säljas eller är det ett hobby/opensourceprojekt?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Brukar det inte vara väldigt dyrt att köpa batteripack till el-verktyg?

Du kan ju köpa bra batteripackar för RC-flyg till bråkdelen av det priset. Jag brukar köra mina el-verktyg på batterier för RC-flyg just för att dom är mycket billigare och går att få starkare.

Sen kan man givetvis köpa lösa celler av typen 18650 som är vanliga till den bättre typen av ficklampor. Dom finns också med inbyggt skydd om man vill ha det.

Det finns fina batterihållare för 18650 men det är lite knepigt. Celler med skydds PCB är ju 2mm längre än celler utan så har man otur så får batteriet plats i hållaren. Man får vara uppmärksam när man köper.
eljonas

Inlägg av eljonas »

50W @ 24V blir ~2A vilket är ett högst rimligt strömuttag ur vanliga 18650, det är ju inte ens 1C.

Fördelen med RC-celler är ju dess strömtålighet, sådär 20C och uppåt, men det behövs inte här.

Nackdelen är väl att det går åt ganska många celler för 24V och att det är ett pyssel att ladda dem var för sig.

Hur bärbar är produkten?

Hur stor kapacitet behövs?

/J
Skriv svar