Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Virror
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Virror »

Vejbymats, din utskrift ser väldigt randig ut men antar att det beror på zoomen? Vad uppskattar du att det är för distans mellan dina ränder, är det varje enskilt lager man ser?
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Jag är också iaf till 98% av med mina Z ränder, med hjälp av de 2 delar som är i ditt inlägg... dock inte rört lagerhållaren... dock så gillar jag inte alls denna flex ni rekomenderar (eller så va min av riktigt dålig kvalitet) värre vobbel får man ju leta efter! så jag återgick till min förra direkt...

Denna köpte jag: http://e3d-online.com/RepRap-Spares-Mec ... upling-5-8

jag kör med denna, och är riktigt nöjd!
http://www.thingiverse.com/thing:274188
dock hade den nog varit ännu lite bättre ifall den inte vore utskriven i stenhårda PLA...

sedan har jag upptäckt att det är väldigt viktigt att stången är vertikal, så på just min så sitter motorn i det yttersta läget i hållaren och jag fick sätta en liten distans på mutterhållaren...

btw så har jag på endast senaste utskriften fått små förskjutningar igen, den ända skillnaden från veckor utan minsta antydan va att den inte satt direkt i väggen, utan i ett grenuttag... tillfällighet eller ej? ingen aning, men det va värt att nämna...

Men jag börjar bli sjukt nöjd med E3D huvudet! plasten får tillåmed en rikare färg! och 90% av "håret" (om ni är med) är borta, trots en retract på 1mm och då körde jag ändå 10mm på mitt velleman huvud...

EDIT:

Bild
Velleman till vänster och e3dv6 till höger... dock kan ni se nattens förskjutningar...

EDIT2:

Sedan kan jag rekomendera denna uppgradering ifall ni har en pulley över, när det gäller remmen har jag själv skarvat ihop den, (håller ännu, kanske 30h till 40h hittils) dels så blir den underhållsfri/slitagefri, nästan inget oljud alls förutom motorns rörelse och inget geggit fett! rekomenderas!
Bild
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Snyggt! Man ser verkligen skillnad mellan gamla och nya hotend!
Hade inte du beställt en kulskruv förresten?
Har du en länk till den där extruder modden? Hur gjorde du skarven?

Edit: Vilken remtyp kör du på den extruder modden? GT2 eller "standard"?

Edit2: Blir jäkligt bra detta : D

Edit3: Upgrade complete! Nu blir det testutskrift, hoppas på bra resultat : p
Bilder på bygget kommer imorrn när jag kan hämta kameran till jobbet, dom bitarna jag designade och skrev ut passade perfekt och det hele blev mycket bra och stabilt utan att behöva göra extra hål eller annat : )
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Nej, då jag inte har haft några problem med Z ränder sedan motorfästet + PLA skarven har jag avvaktat med det, dessutom sitter jag i skrivande stund och specar lite på en egen modell av dubbel Z upphägning, så det kanske måste till 2 skruvar i framtiden, men som sagt, ny skruv ligger inte högt på listan...

Här är remhjulet http://www.thingiverse.com/thing:339928
tänder för GT2 rem

Han rekomenderar att man köper en 188mm rem och kör med, vilket jag gjorde (ligger väl i ett kuvert nånstans i logistikrymden) och jag är inte känd för att kunna hålla mig!

Skarven gjordes ganska enkelt, man klipper remmen c:a 10mm längre än man vill ha den, sedan så skalar du ner överdelen av remmen i ena änden till väven, i andra änden så skalar man bort tänderna (nu är det ju viktigt att man vet längden, men lite justermån vinns ju i motorfästet) ner till väven, sedan lägger man änden med tänderna kvar i remhjulet (det stora är ju smidigast) sedan på med lite superlim på båda ytorna, passar in tanden från andra hållet och tryck ihop =) när de väl satt så tog jag bort remmen från hjulet och tryckte ihop riktigt med fingrarna...

körde med detta limmet http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... m-3640007/ det brukar ofta hänga i kassalinjen på biltema, med 4 småtuber för 10kr...

provade precis nu att slita isär min första rem som blev lite för kort, och jag fick ta i riktigt ordentligt innan den brast, har lite ont i pekfingrarna nu så jag ser inga problem med limskarv för en skrivare...

man kan ju skriva ut en sådan också och ha som limrigg ifall man är rädd för att få lim på hjulet... http://www.thingiverse.com/thing:92469
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Tack! Borde ha nog med rem över efter x/y uppgraderingarna, får kolla på det.

Har gjort thingverse debut så om någon vill uppgradera till kulskruv så finns det fästen här som passar utan behov av modifikationer:
www.thingiverse.com/thing:396981
dbostream

Inlägg av dbostream »

@Virror tack för det, bra att veta ifall jag ska byta z-stång, tycker jag får tydligare ränder än någonsin de senaste dagarna.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Nu är första printen klar, blev väldigt stor skillnad för mig iaf, inga ränder mer än från själva lagerna.
Har inte heller problem med blobbar, pluppar eller trådar, men det beror nog mer på inställningarna än nått annat.
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Virror skrev:Vejbymats, din utskrift ser väldigt randig ut men antar att det beror på zoomen? Vad uppskattar du att det är för distans mellan dina ränder, är det varje enskilt lager man ser?
Det är dom enskilda lagren du ser, 0.1mm lagertjocklek. :)
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Tänkte nästan det : )
Med så liten lagertjocklek antar jag att du har ett mindre munstycke?
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Jag använder 0.4mm. Köpte med 0.3mm också, men har inte provat det ännu.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Kan fördelen med detta fäste gå förlorat ifall man använder en dålig fjäder? Anledningen till att jag frågar är att jag som bekant inte sett någon förbättring sedan jag bytte från orginalfästet utan får fortfarande massa ränder. Första fjädern jag testade med gjorde att det blev så trögt att motorn inte orkade rotera. Nöp då av den en bit så att den inte pressades samman lika mycket efter montering och då gick det bättre för motorn men förbättrade utskrifter uteblev.
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Jag gick till Biltema och köpte en Trimmertrådssats.
Jag är inte säker på vilken men jag tror det kan vara denna:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 387-17423/

Jag tog med mig utskriften och provade genom förpackningen om någon skulle passa... :-)

Med hela fjädern blev det för trögt, så jag kortade den c:a en tredjedel och då blev det bra!
Viktigt (som alltid) att olja stången!
dbostream

Inlägg av dbostream »

Tack då har jag en referens på en fjäder som fungerar bra.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Ska inhandla trapetsgängad stång jag med få se om jag får bort ränderna i mina utskrifter. Har skrivit ut massor av fästen utan förbättring så jag börjar ge upp. Tur att wiki-sidan finns så man snabbt kan se vad man behöver köpa.

En fråga bara, när man byter till en flexibel koppling ska motoraxeln och gängstången föras in så långt att de slår i varandra? Om jag inte gör så verkar jag få en hackig gång i z-led men jag tänkte att flexibiliteten kanske blir sämre ifall de tar i varandra?
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Som jag ser det så är enda anledningen att överhuvud taget använda en flexkoppling att saker och ting inte är riktigt rätt...
Någon av axlarna, eller bägge är krökta, eller att axlarna inte är riktigt centrerade.

Om det nu är som jag tänker (Det händer faktiskt ibland. :shock: ) så bör alltså inte axlarna ta i varandra eftersom "flexet" då minskas.
Skriv svar