Hur fungerar gammal bordstelefon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Hur fungerar gammal bordstelefon

Inlägg av MadModder »

Ingen aning. Men källaren är under ett ganska stort gammalt hus i Stockholm med fin entré och grejer. Varje hisshall på de två källarplanen har såndär polerad fejkmarmor som golv, och väggarna har vitt kakel och alla hörn har rundat kakel. Ser ut som nåt gammal badhus eller storkök... Utrymmet där batteriet står innehåller inget annat än ett par fiberboxar idag, och dörren dit är en gammal träinnerdörr med faner på. Möjligt att det stått några gamla telestativ där med textilisolerad kabel. Det känns som det... :D
Utanför rummet står stora skåp med huvudbrytare i form av frånskiljare med stora rattar, stora panelvolt- och amperemetrar, varningslampor mm.
opampen

Inlägg av opampen »

Det verkar som om det är en gammal tele och el-central.
danielfundelius

Inlägg av danielfundelius »

Det vore skitkul att få dessa gamla apparater att fungera! Jag har följt era tips. Kopplat in 4,5 V & 9 V batteri på slingan. Parallelkopplat med olika kondingar. Har försökt mäta spänningen på olika ställen runtom i apparaterna. Jag får inget ljud. Inte ens om jag blåser eller knackar på den ena lurens mikrofon hörs något i den andres högtalare. Det borde ju åtminstone knäppa till i högtalaren.

Båda ringfunktionerna fungerar. Vevar man i den ena med lur på så ringer det i den andra, och vice versa.

Lite livstecken i högtalarna har jag, när man lyfter lurarna så knäpper det till till i den andras högtalare.

Skulle va kul att få det att funka även om jag aldrig kommer få någon ljudkvalite men det är jag inte heller ute efter. Det får gärna vara en sliten lina så man får repetera mycket.

Hade tänkt koppla upp dem mellan mitt kontor och min chefs. Han gillar allt från tiden mellan 1a och 2a världskriget. Tänkte man kunde använda telefonerna endast i högst prioriterade ärenden när jag snabbt måste koppla upp en lina till staben :-)

Någon som har någon ide på hur jag kan komma vidare?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Kolla om det finns någon kolkornsmikrofon i luren... :wink:
opampen

Inlägg av opampen »

Det är en kolkornsmikrofon i luren(arna)som med ett batteri (4,5-9V.) kan driva hörluren i den andra luren. Om du kopplar dessa i serie får du medhörning, du hör i din lur vad du säger.

Kolkornsmikrofonen har så hög utspänning att den kan driva en högohmig hörlur utan förstärkare med en kabel längd på upp till några hundra meter.

Hur mäter du? Har du kontrollerat att det finns en mikrofon i luren till att börja med? Om du ohm-mäter bör du få något motstånd kanske några 10tal eller hundra ohm. Mikrofonen är alltså lågohmig impedansen är omkring 300 Ohm och hörluren kan var några k-ohm i impedans.

Veven alltså generatorn är bara till för att alstra ringsignal till den andra telefonen, spänningen från generatorn är omkring 90V. AC.

Sedan kan det finnas några kondensatorer och några motstånd, som skulle kunna vara dåliga men om du börjar med att mäta lurarna först får du se.

Så börja med att mäta på både mikrofonerna och hurlurarna att det finns förbindelse.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

SM7CZR skrev:Kolla om det finns någon kolkornsmikrofon i luren... :wink:
Vad jag menade var:
...skruva loss och titta så det inte är tomt inuti! :D
lur.png

Telefonhistoria:
http://www.janmilld.se/historia/6/telefon.html#0
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hobbystinsen

Inlägg av hobbystinsen »

danielfundelius skrev:Bild
Prova med 3 volt på de översta skruvarna där de bruna trådarna sitter.
Polariteten har ingen betydelse.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Mitt förslag är att gå in på denna sida,och då speciellt på LME:s telefoner 1930.Där finns ett antal kopplingsschema.Lite för gammalt egentligen,men man får i alla fall lite hum om hur de kan kopplas.
http://www.stsf.org/Beskrivningar.htm
http://www.stsf.org/Tele_1930/1930.htm
opampen

Inlägg av opampen »

Stsf verkar vara en trevlig förening! Kanske man skulle bli medlem! Är du medlem Rolf?
danielfundelius

xxargs skrev:Dom behöver en batteri som ger ström i slingan mellan telefonerna och hittar du inte en batterilucka på något sätt i telefonerna, så sätts batteriet i serie med en ledarpart i slingan - prova med en 4.5 eller 9 Volt batteri, parallellkopplat med en typ 100-1000 µF konding kopplad över polerna (för att leda förbi växelspänningen) och se om det fungerar.

Kolla också hur mycket ström som går ut ur batteriet - du behöver inte mer än 10-20 mA för bra ljud, och kan sänka batterispänningen tills när du är inom området. När du fått det att fungera, ersätt provbatteriet med en bunt R20-batterier i en hållare och du kan sedan glömma bort det hela för flera år framöver om du inte är storpratare...

ålder ? gissningsvis kring WW2
Ska kondingen kopplas direkt på batteriets plus- resp minuspol? Vad menas med "leda förbi växelström", från batteriet är det ju likström?
Tacksam för svar, projektet har pågått länge nu, vore riktigt kul att få igång telefonerna.

Ringsignalen har jag fått igång, det ringer i den andra när man vevar i den ena.
När man lyfter lurarna så knastrar det till i den andres hörlur. Så nåt liv finns det där.
Funderar dock på om kornkolsmikrofonerna kan vara kaputt pga åldern?

Daniel
danielfundelius

Det finns ingen som kan leverera ett kopplingsschema eller liknande, någon typ av ledtråd? Ger snart upp, efter 2,5 år :-(
danielfundelius

opampen skrev:Det är en kolkornsmikrofon i luren(arna)som med ett batteri (4,5-9V.) kan driva hörluren i den andra luren. Om du kopplar dessa i serie får du medhörning, du hör i din lur vad du säger.

Kolkornsmikrofonen har så hög utspänning att den kan driva en högohmig hörlur utan förstärkare med en kabel längd på upp till några hundra meter.

Hur mäter du? Har du kontrollerat att det finns en mikrofon i luren till att börja med? Om du ohm-mäter bör du få något motstånd kanske några 10tal eller hundra ohm. Mikrofonen är alltså lågohmig impedansen är omkring 300 Ohm och hörluren kan var några k-ohm i impedans.

Veven alltså generatorn är bara till för att alstra ringsignal till den andra telefonen, spänningen från generatorn är omkring 90V. AC.

Sedan kan det finnas några kondensatorer och några motstånd, som skulle kunna vara dåliga men om du börjar med att mäta lurarna först får du se.

Så börja med att mäta på både mikrofonerna och hurlurarna att det finns förbindelse.
Mikrofonerna verkar ok (ca 150 Ohm) likaså hörlurarna (ca 100 Ohm).

När jag har 9 V batteri tillkopplat och mäter de båda kontakterna där mikrofonerna ska kopplas visar mätaren 0, inte så konstigt att det inte fungerar. Men jag vet ärligt talat inte hur jag ska koppla batteriet för att få det att fungera :-(
peo007

Inlägg av peo007 »

Typ så här ansluter du batteriet.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Vad konstigt att vi hittade till samma ställe, peo007 :mrgreen:
http://www.stsf.org/Tele_1930/1930.htm

Men jag laddar upp det ändå, eftersom jag klippt & klistrat en bra stund... :D
2 telefoner och tre ledningar.PNG
2 telefoner och två ledningar.PNG
danielfundelius

WOW!! Tusen tack!
Å vad jag längtar hem nu, hoppas arbetsdagen går fort så jag kan gripa tag i projektet så fort som möjligt. Tusen tack för ert engagemang!
Daniel
Skriv svar