Köp en Raspberry PI och installera Octoprint på den. Du får web gränsnit vilken du kan kontrollera via dator eller från jobbet. Då är det bara ladda upp .gcode fil och starta den när du vill.Xoffis skrev:Snyggt!
Jag vill också starta lite långtids utskrifter, men vi råkar vara inneboende för tillfället så att låta skrivaren gå nattetid är inget bra alternativ...
Därför har jag sökt förjäves efter något sätt att få en delayed start på utskriften, så den kanske startar runt 08:00 på morgonen (en annan vaknar dessvärre inte förens runt lunch, då blir tiden knapp till kvällen...)
Någon som vet en lösning på detta? nått program man kan använda eller liknande? en g-kod snutt?
G4 finns ju, men det blir många sekunder för några timmar!
Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
@Virror: Åhh! jag önskar att det vore så enkelt! =) Då hade jag kanske fortfarande haft delad vårdnad om min son, fått mig en riktig utbildning och haft ett riktigt jobb... men tyvär, olika sjukdomar har satt stopp för det... =(
@Kulla, det låter som ett alternativ, synd att man precis har beställt ett ramps å allt =)
min hotend är vidarebefodrad från Alvesta i natt, hoppas den kommer idag! =) då skall det även ritas lite på en dubbel Z! =) (beställde lite lager från e3d)
@Kulla, det låter som ett alternativ, synd att man precis har beställt ett ramps å allt =)
min hotend är vidarebefodrad från Alvesta i natt, hoppas den kommer idag! =) då skall det även ritas lite på en dubbel Z! =) (beställde lite lager från e3d)
Ramps är helt annan grej. För runt 350:- du för linux dator på vilken du kopplar skrivaren och som drar ingen ström alls 

Jag har fått min idag och kan faktiskt inte riktigt hålla med dig! =)Vejbymats skrev:Jag ändrade från 3mm till 1mm nyss, och "so far, so good". Jag är uppe vid midjan nu...
E3D ser väldigt fint gjord ut. Jag kan inte tänka mig att en fil någonstans skulle göra en förbättring.
På min syns tydliga vassa kanter i borrningen i kulmantlen, dock ser heatbreak:en riktigt bra ut... men min mantel skall helt klart få smaka på lite filning! även nozzlen hade en liten grad i sig vid mynningen...
Väntar fortfarande på min jäkla flexkoppling, börjar fundera på om den har försvunnit : /
Vad beror det på att utskrifter ibland blir väldigt slafsiga? Kan man göra något åt det eller får man fila/slipa efteråt och vara glad?

Ser ungefär lika ut runt om och på insidan.

Ser ungefär lika ut runt om och på insidan.
Bra fråga, mina blir absolut inte sådär utan väldigt rena från "skräp" och sådant. Hade tendenser till det du får innan men det är borta nu efter jag i omgångar har pillat massa på olika inställningar. Vet dock inte vilka som exakt gjorde vad för skillnad : p Det enda är att ökad retract ger en viss förbättring för mig iaf.
Gisses! Det va kladdigt!
Det första som slår mig dock är att jag vill minnas att folk har haft betydligt svårare med just vit plast, tror det står nått om detta tidigare i tråden?
Blir det lika med andra färger?
Jag tycker inte riktigt det ser ut som retract problem häller, för då borde det nästan varit ännu mer fördelat över hela... men det är svårt att säga...
Men det jag kan säga är att så skall det inte se ut! =)
blir en enkel kub lika illa? isåfall hade jag kört en kub om och om med olika labbande med retraction, sedan tycker jag överlag den ser lite "fet" ut, så du har nog kanske lite för hög trådmatning, vad har du på "extrusion multiplier" under fliken filament settings?
Det första som slår mig dock är att jag vill minnas att folk har haft betydligt svårare med just vit plast, tror det står nått om detta tidigare i tråden?
Blir det lika med andra färger?
Jag tycker inte riktigt det ser ut som retract problem häller, för då borde det nästan varit ännu mer fördelat över hela... men det är svårt att säga...
Men det jag kan säga är att så skall det inte se ut! =)
blir en enkel kub lika illa? isåfall hade jag kört en kub om och om med olika labbande med retraction, sedan tycker jag överlag den ser lite "fet" ut, så du har nog kanske lite för hög trådmatning, vad har du på "extrusion multiplier" under fliken filament settings?
Kan tillägga att den utskriften är i PET från formfutura, jag har inte det här problemet med PLA t.ex. Kör samma inställningar för PET som för PLA förutom att jag har ökat temperaturen till 210-215 enl. instruktioner.
Kör med multipliern satt till 1.0 och det fungerar bra för bl.a. PLA iaf.
Kör med multipliern satt till 1.0 och det fungerar bra för bl.a. PLA iaf.
En annan fråga angående utskriftskvalitet. Om jag byter till trapetsgängad z-stång kommer jag få bort ränderna i utskrifterna nedan då även om jag med ögat inte kan se att orginalstången vobblar? Eller kan det finnas någon annan orsak till ränderna?

Dom ränderna ser helt klart ut att bero på gängstångsproblem, fick äntligen min flexkopplare idag och ska byta till kulskruv imorrn.
Har du bytt motorfästet? Många säger att bara det hjälper väldigt mycket mot detta problem, jag har samma problem själv nämligen men något mindre.
Om du håller en utskrift mot gängstången kommer du antagligen se att dom "passar" ihop.
Har du bytt motorfästet? Många säger att bara det hjälper väldigt mycket mot detta problem, jag har samma problem själv nämligen men något mindre.
Om du håller en utskrift mot gängstången kommer du antagligen se att dom "passar" ihop.
Ränderna kommer säkert från gängstången.
Jag har bytt till rostfri stång från Biltema, och monterat den fjäderförsedda mutterhållaren med följande resultat:

Jag kan inte se någon orsak för mig att byta till trapetsstången som faktiskt ligger bredvid skrivaren...
EDIT: Jo, och motorfästet och kraftigare övre fäste och flexkoppling är också bytt. Men ingen trapetsskruv.
Jag har bytt till rostfri stång från Biltema, och monterat den fjäderförsedda mutterhållaren med följande resultat:

Jag kan inte se någon orsak för mig att byta till trapetsstången som faktiskt ligger bredvid skrivaren...
EDIT: Jo, och motorfästet och kraftigare övre fäste och flexkoppling är också bytt. Men ingen trapetsskruv.

@Vejbymats: Det där ser riktigt bra ut, har du möjlighet att länka till thingiverse för de uppdateringar du gjort för z-axeln? Är det någon skillnad på stången du köpte på Biltema mot orginalstången? Eller köpte du en ny för att din första var krokig?
Jag har uppdaterat med följande:
http://www.thingiverse.com/thing:144813 (Gjorde om modellen så att det är en del istället för två)
http://www.thingiverse.com/thing:235494
http://shop.bachman-elektronik.se/Mekan ... ppling-5-8
Går det att montera flexkopplingen fel? Tänkte på hur långt man ska föra in gängstången och axeln på motorn.
Har lagt märke till att lagret högst upp på z-axeln glappar lite i fästet det ligger i, märks att den är lite rucklig om man tar i stången med handen.
Jag har uppdaterat med följande:
http://www.thingiverse.com/thing:144813 (Gjorde om modellen så att det är en del istället för två)
http://www.thingiverse.com/thing:235494
http://shop.bachman-elektronik.se/Mekan ... ppling-5-8
Går det att montera flexkopplingen fel? Tänkte på hur långt man ska föra in gängstången och axeln på motorn.
Har lagt märke till att lagret högst upp på z-axeln glappar lite i fästet det ligger i, märks att den är lite rucklig om man tar i stången med handen.
dbostream, dom två från du har från thingiverse är samma som jag (och många andra) har.
Glapp vid övre lagret hade jag också, Det blev avsevärt bättre resultat efter att jag "shimsat" med papper på lagrets utsida.
Min första stång var inte speciellt krokig, men jag bytte ändå mot en som såg bra ut... Utskrifterna blev ju inte bra, och något måste göras. Trapetsstången beställde jag från eBay, tillsammans med lager och ny flexkoppling (som kom idag!), men nu ser jag som sagt ingen riktig vits med att byta. Ja, trapetsen är ju avsevärt snyggare förstås!
Glapp vid övre lagret hade jag också, Det blev avsevärt bättre resultat efter att jag "shimsat" med papper på lagrets utsida.
Min första stång var inte speciellt krokig, men jag bytte ändå mot en som såg bra ut... Utskrifterna blev ju inte bra, och något måste göras. Trapetsstången beställde jag från eBay, tillsammans med lager och ny flexkoppling (som kom idag!), men nu ser jag som sagt ingen riktig vits med att byta. Ja, trapetsen är ju avsevärt snyggare förstås!

Ok tack, ska se om det blir bättre för mig med om jag kan få bort glappet vid övre lagret.