Hur fungerar gammal bordstelefon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielfundelius

Hur fungerar gammal bordstelefon

Inlägg av danielfundelius »

Hej!
Någon kunnig som vet hur denna gamla telefon fungerar?
Ska det vara ett externt batteri eller sitter det batteri i telefonerna?
När man vevar på den ena ringer det i den andra.
Under står "tvt:s förråd Jönköping" samt "00-29130 TVG 61 Z".
Telefonerna är ihopkopplade med två-polig kabel.
Vilket år kan de vara ifrån?
Mvh Daniel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Re: Hur fungerar gammal bordstelefon

Inlägg av xxargs »

Dom behöver en batteri som ger ström i slingan mellan telefonerna och hittar du inte en batterilucka på något sätt i telefonerna, så sätts batteriet i serie med en ledarpart i slingan - prova med en 4.5 eller 9 Volt batteri, parallellkopplat med en typ 100-1000 µF konding kopplad över polerna (för att leda förbi växelspänningen) och se om det fungerar.

Kolla också hur mycket ström som går ut ur batteriet - du behöver inte mer än 10-20 mA för bra ljud, och kan sänka batterispänningen tills när du är inom området. När du fått det att fungera, ersätt provbatteriet med en bunt R20-batterier i en hållare och du kan sedan glömma bort det hela för flera år framöver om du inte är storpratare...

ålder ? gissningsvis kring WW2
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Stilen är funkis, materialet verkar vara bakelit - kanske 1950?
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Få se om jag minns rätt nu-det är i alla fall nästan 50 år sedan..

Beteckningen 0029-130 visar att det är en senare serie av AB130.Nummerserien 0029-XXX infördes-tror jag-i skarven mellan 50 och 60-tal.I alla fall fanns den införd när jag jobbade som apparatuppsättare och reparatör och lite annat i mitten på 60-talet.
Vi rev bl.a gamla järntrådsledningar och bytte ut gamla svarta telefoner mot moderna Cobra eller Dialog.Jag minns en kund som kom släpande på ett par gamla godingar av väggmodell med fin guldtext och frågade:"Kan du ta hand om de här?".Jovisst,det kunde han.De skulle sedan läggas i en container på stationen för att skrotas,men så blev det inte.Brottet är numera preskriberat.

En s.k LB-telefon med "lokalbatteri" betyder att den har det gamla systemet med eget batteri,som fanns kvar ganska länge på landsbygden.Några batterier inuti telefonerna fanns det aldrig vad jag vet.Det fanns t.ex en lång trälåda med NiFe batterier som ställdes på golvet.Jag är lite osäker på om just de användes till LB.De fanns dock till "chefs och sekreterartelefon".Jag installerade några sådana system.

TVG lär väl betyda Televerkstaden Göteborg och 61 kan faktiskt vara årtalet hur tokigt det än verkar.

http://www.hjordis.se/jla/tfn/app/ab130/index.html
danielfundelius

Inlägg av danielfundelius »

Riktigt kul att få läsa era svar, tack så jättemycket!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Rolf Zetterberg skrev:Få se om jag minns rätt nu-det är i alla fall nästan 50 år sedan..

Det fanns t.ex en lång trälåda med NiFe batterier som ställdes på golvet.Jag är lite osäker på om just de användes till LB.De fanns dock till "chefs och sekreterartelefon"
Har sett en sådan lösning med chef-sekreterar telefon med en batterilåda i trä och med tror jag 3 celler målad i närmast miltärgrön färg.

Men tror knappt att det var NiFe-batteri då dessa måste laddas regelbundet och det tror jag knappast televerksmänniskor åkte runt och gjorde på schemalagd basis ens förr i tiden, och dom fyrkantiga jag kände på var för lätta för att vara ackumulator utan tror mera på en långlife-version av leclanche cell - dvs. en salmiak torrbatteri i en fyrkantig bakelitkapsling (så att de inte läckte) och topptätad med asfalt, eventuellt en luft-zink modell att luften kunde tränga in och återoxidera magandioxiden (brunsten) via kolstaven sakta men säkert mellan användningarna så att man kunde ladda på med mera zink och mindre med magandioxid för högre kapacitet så länge man laddade ut väldigt långsamt och i korta perioder när det skedde...

Det vart fall inte de i nästan läskeflaskstora (67 mm i diameter och 172 mm höga med skruvanslutning i toppen) 1.5V batterier, tror storlek kallas R40

(blev nästan förfärad över hur historian på gamla torrbatteri-modeller håller på att försvinna totalt i glömskan - går inte längre att hitta det i Google...)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Var det inte så att lokalbatteriet laddades från telenätet med "lyfta på luren detekteringsströmen".
Lokalbatteriet behövdes ju inte för telefonering ute på nätet utan endast när man skulle tala med sekreteraren.

Vi hade en sådan lösning i vår scoutstuga med ett batteripaket vid huvudapparaten, ingenting vid sidoapparaten för att kunna ringa emmellan dessa i valfri riktning. Och dom laddades aldrig under de drygt 30 åren de fanns.
xxargs

Inlägg av xxargs »

slingströmmen 'on hook' får vara max 1 mA om jag minns rätt och om det laddade NiFe-batterier med detta i den storleken som batterierna hade (och inte en liten knappcell) så var batterierna i bra mycket bättre klass, ja nästan revolutionerande klass än vad som går att köpa idag...

Det är ingen som har sådan anläggning liggande kvar i någon sommargård/stuga och kan titta närmare på kopplingen och mäta på batterierna !? är polspänningen 1.5 Volt/cell så är det knappast NiFe-batterier...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Möjligt att jag har fel, men jag kan garantera att ingen service gjordes på alla år eller att extern strömförsörjning fanns (iallafall inte de 20 första åren) så laddningen måste kommit från "stationen", kan det funnits någon stationsinställning för högre slingström?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Eller så bygger man på att batterierna räcker i +10 år och mer med tänkta användningen (i verkligheten höll över 30 år) - R40-batterierna som förvisso inte gäller här, anges till över 40 Ampere-timmar i kapacitet vid långsam urladdning och om slingströmmen är på 10 mA så räcker det till 4000 timmars kontinuerlig samtal.

På den tiden när televerket var statligt så betalade man en abonnemang för detta och man ringde och felanmälde den dagen när det inte fungerade längre så byttes det ut då det ingick sådant i abonnemanget.

---

Skulle vara kul om någon mer insatt i det här kunde räta ut frågorna - om det var primärbatterier eller om det var ackumulatorer som laddades av en sparsam linjeström...
opampen

Inlägg av opampen »

Jag har en typ "AB112"med vev som jag köpte på en loppis för ett antal många år sedan. Den är från ca.1910. Lät bygga om den så att den anpassades till det "moderna"(70 tal)telenätet, man satte även dit fingerskiva. Ljud kvaliten var hygglig. Efter att AXE infördes hos oss slutet av 80-talet har den fungerat sämre efter det. Framförallt ljudet! Om man vevar på generatorn när telefonen är inkopplad på tele nätet så får telefonstationen fnatt. Linjen kopplas ned ett tag men kopplas upp efter några minuter igen!? Men det är ju mest en trevlig och intressant telefon och inte något att "ringa I".

Har även några lokaltelefoner med en stor omkopplare med tjugo anknytningar och en "ring"knapp. Denna kopplades till en strömförsörjning men någon växel behövdes inte. Dessa gick inte att ansluta till det "allmänna" tele nätet.

Hade även en typ "BC461" för några år sedan, men av olika tråkiga anledningar finns den inte kvar hos mig längre.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag tänkte förut koppla in min fältapa på telenätet (att ha som svarstelefon då den saknar nummerskivan), men har på flera ställen läst att man ABSOLUT inte får veva på veven då, efterssom man kan elda nåt kort i AXE-stationen :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vilket sammanträffande när ni pratar batterier. Jag hittade de här i en gammal källare förut. :)
nife1.JPG
nife2.JPG
De står kvar där jag fann dem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen

Inlägg av opampen »

Glenn skrev:Jag tänkte förut koppla in min fältapa på telenätet (att ha som svarstelefon då den saknar nummerskivan), men har på flera ställen läst att man ABSOLUT inte får veva på veven då, efterssom man kan elda nåt kort i AXE-stationen :)
Antagligen är det något överspänningsskydd som träder i kraft på telestationen om det blir "bak"spänningar. Som tur är verkade det inte som om något hade gott sönder, för det gick att använda den ordinarie telefonen efter en stund. Det är ju ändå ca. 100 V.som generatorn kan ge! Däremot var ARM-tekniken inte så känslig för överspänningar.
opampen

Inlägg av opampen »

MadModder skrev:Vilket sammanträffande när ni pratar batterier. Jag hittade de här i en gammal källare förut. :)
nife1.JPG
nife2.JPG
De står kvar där jag fann dem.
Det var ett kraftigt batteri! Har det använts som reservkraft till den lokala telestationen, tro? Eller för ett lokalt nätverk med huvudapparat och sidoapparater?

Undrar från vilket år detta batteri kan var?
Skriv svar