Strömförsörjning av arduino
Strömförsörjning av arduino
Hej, jag har börjat pyssla lite med arduino och har en fråga vad gäller strömförsörjning för det lite mer krävande projekten.
Kan jag använda en mobilladdare (där jag byter ut själva sladden till en som passar till min arduino uno). Laddaren är en sådan där liten som levereras med alla nya andriodtelefoner och ger 5V/1A
Tacksam för svar!
Kan jag använda en mobilladdare (där jag byter ut själva sladden till en som passar till min arduino uno). Laddaren är en sådan där liten som levereras med alla nya andriodtelefoner och ger 5V/1A
Tacksam för svar!
Re: Strömförsörjning av arduino
Med endast 5 V så är det nog bättre att du matar den via USB-porten i så fall. Rekommenderad inspänning är väl 7-20 Volt på DC-jacket. Det fungerar säkert att mata med 5 volt där med, men du lär få späningsfall på 5 voltsutgången.
Ok...
Anledningen att jag frågar om just att använda en mobilladdare är just att jag inte vill använda datorn, och på så sätt få en konstant strömförsörjning. Så här menar jag.
https://www.dropbox.com/s/eq62c3zhckelk ... .51.08.jpg
Anledningen att jag frågar om just att använda en mobilladdare är just att jag inte vill använda datorn, och på så sätt få en konstant strömförsörjning. Så här menar jag.
https://www.dropbox.com/s/eq62c3zhckelk ... .51.08.jpg
En sak jag tänkte på är att i mobilladdare så kan det ligga spänning på D+ och D- beroende på hur dom gjort med laddningen till telefonen, vet oxå att till min HTC så är D+ och D- kortslutna.
Vet inte hur detta inverkar på Arduinons programerare.
Vet inte hur detta inverkar på Arduinons programerare.
Det kan också sitta 200ohm mellan D+ och D-.
Jag tror att trådskaparens förslag kommer att fungera bra.
Givetvis kan man använda den 7805 som sitter på kortet om man har tillgång till en annan DC spänning där man ska installera. Dock ska man tänka på att den överskjutande spänningen som finns utöver dom 5V som arduinon vill ha kommer att eldas upp som värme.
Matar man 12V och kopplingen vill ha 0,5A så blir det (12V-5V) 7V x 0,5A = 3,5W. Alltså jävligt varmt.
Nu bör man kanske undra varför man har en koppling som drar 0,5A till att börja med? Sensorer drar sälla så mycket och motorer (fläktar, pumpar, osv) eller reläer ska ALDRIG sitta på samma spänningskälla som arduinon.
Båda innehåller spolar som ger elaka effekter på strömmen och allt anslutet till samma källa.
Lysdioder går givetvis bra men för effektlysdioder så är det troligen bättre att ha en högre spänning och flera i serie.
NPN-transistorer och N-dopad MOSFET hjälper dig att driva stora saker från arduinon utan att ha samma spänningskälla.
Jag tror att trådskaparens förslag kommer att fungera bra.
Givetvis kan man använda den 7805 som sitter på kortet om man har tillgång till en annan DC spänning där man ska installera. Dock ska man tänka på att den överskjutande spänningen som finns utöver dom 5V som arduinon vill ha kommer att eldas upp som värme.
Matar man 12V och kopplingen vill ha 0,5A så blir det (12V-5V) 7V x 0,5A = 3,5W. Alltså jävligt varmt.
Nu bör man kanske undra varför man har en koppling som drar 0,5A till att börja med? Sensorer drar sälla så mycket och motorer (fläktar, pumpar, osv) eller reläer ska ALDRIG sitta på samma spänningskälla som arduinon.
Båda innehåller spolar som ger elaka effekter på strömmen och allt anslutet till samma källa.
Lysdioder går givetvis bra men för effektlysdioder så är det troligen bättre att ha en högre spänning och flera i serie.
NPN-transistorer och N-dopad MOSFET hjälper dig att driva stora saker från arduinon utan att ha samma spänningskälla.
-
Ska du lyckas att driva den från 5V utifrån är lösningen att ta bort spänningsregulatorn på aurduinon. Istället kopplar du in +5V från mobilladdaren efter spänningsregulatorn du tagit bort.
det lät som ett dumt alternativ om man skulle vilja använda arduinon med annan spänningskälla senare. Arduino uno är ju en utvecklings plattform inget man använder permanent.
Bättre att kolla om D+ och D- har spänning på sig eller ett motstånd. eller ta en kabel och helt enkelt fimpa D+ och D- trådarna.
Bättre att kolla om D+ och D- har spänning på sig eller ett motstånd. eller ta en kabel och helt enkelt fimpa D+ och D- trådarna.
iofs så kan man bara ansluta 5V direkt in på någon av +5VDC pinnarna, utan att ta bort 7805.
Enklast är nog att du skaffar en vanlig väggvårta typ 9- 12 Vdc med rätt kontakt. Det är ju ingen jätteinvestering.