Söker hjälp med komponentval för bygge av strömförsörj

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SwingFit

Söker hjälp med komponentval för bygge av strömförsörj

Inlägg av SwingFit »

Jag ska bygga en låda som jag kan strömförsörja mina gitarrpedaler med.
Jag är trött på alla batterieliminatorer och batterier som alltid är slut...
Jag har god vana med el och elektronik, har byggt några egna pedaler och modifierat rörförstärkare men jag saknar de teoretiska kunskaperna för att utforma själva kretsen.

Jag har en pedal som ska ha 24VAC 200mA, en som ska ha 9VAC 1200mA samt två stycken som ska ha 9VDC 200mA.

Jag vill bygga allt i en ganska låg låda och så vill jag ha alla utgångar isolerade från varandra om det går?
Jag har själv tittat på spänningsreglering i 78-serien från Elfa, synpunkter?

Vore tacksam om jag kunde få hjälp med ett enkelt schema och komponentval alternativt om det finns någon bra sida på nätet där man kan läsa på i detta ämne.

MVH
Ronny
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Eftersom du vill ha AC till pedalerna är regulatorerna bara att glömma - dessa är avsedda för DC (likspänning). Enklast vore att leta upp fyra små tranformatorer (i och med att du vill ha fyra av varandra oberoende matningar) med passande specifikationer och montera i en och samma låda.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Välkommen till forumet.

Som Illuwatar säger så är 78:orna avsedda för likspänning. Du har inte möjlighet att modifiera dina pedaler lite? För jag antar att det ändå sitter någon slags spänningsdel/likriktare innuti de som vill ha AC?

Förresten så är bilder på alla audio-projekt alltid intressanta :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hm, vad heter pedalerna som vill ha AC ?
(Det är ganska ovanligt att pedaler drivs med AC eftersom man vill slippa växelström inne i pedalen som lätt orsakar brum.)
SwingFit

Inlägg av SwingFit »

Ena pedalen heter Line6 DL4. -En digital delay. Den ska ha 9VAC 1200mA. Den andra heter Chandler Tube Driver, en distpedal med ett rör i. Den pedalen ska ha 24VAC och den sköter likriktning och filtrering i pedalen.
Dom andra två heter George Dennis Wah-Wah och Arion Stage Tuner. Dessa ska ha 9VDC.
Jag är också på jakt efter en bra compressor, eventuellt bygger jag en själv.

Hoppas att det är till hjälp.
Pedjoh

Inlägg av Pedjoh »

Men Du....
Det är ju inte särskilt troligt att de pedaler som vill ha AC protesterar om de får DC istället.
Det enda som sker är ju att det kommer att ligga en ytterligare likriktning över DC signalen samt att det blir ett spänningsfall ytterligare.

Har du provat?

/pedjoh
Skriv svar