En sån här plockade jag isär en gång.
Re: En sån här plockade jag isär en gång.
Elbolags och allmän samhällskraschsäker räknemaskin .. 

Hmm.... apropå nostalgiprylar.

En sådan här tingest blev mitt första möte med en ..... dator. Det var i mitten på 70-talet och
med ett extraminne (En stor burk på golvet) kunde man knappa in 3000 rader assembler.
Uj, uj, uj vad det gick åt rullar med termopapper.

En sådan här tingest blev mitt första möte med en ..... dator. Det var i mitten på 70-talet och
med ett extraminne (En stor burk på golvet) kunde man knappa in 3000 rader assembler.
Uj, uj, uj vad det gick åt rullar med termopapper.
Vi hade compucorpar i början.

Det var riktiga handhållna räknare
Men är canonen en räknare eller uC?

Det var riktiga handhållna räknare

Men är canonen en räknare eller uC?
1976 köpte skolan en sån här:
För att kunna starta den varje morgon så bootstrappade vi den via frontpanelen.
För att kunna starta den varje morgon så bootstrappade vi den via frontpanelen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vart det 1976 skolan skaffade dessa maskiner? hur mycket tillgång fick vanliga elever till dessa? vilken skola vart det? (lite intressant ur perspektivet av vilka kommuner som satsade på sin skolverksamhet)TomasL skrev:Samtliga snurrade på samma 20mA strömslinga (snacka om nätverk). (En av de första skolorna i Sverige med nätverk, den första gymnasieskolan vill jag minnas)
1974/1975, jag började 1976, och vi hade full tillgång.
Teknis i Borås (Sven Erikssonsskolan) förmodligen Sveriges äldsta gymnasium, (grundades 1856).
Nu skall man nog tillägga att Teknis var lite speciellt på den tiden, vi hade bland annat ett av de mest avancerade kraftlabben i landet, med ett riktigt vattenkraftverk i skolans lokaler (på fjärde våningen hade vi en 25x10mx2m bassäng, kopplad till en turbin och generator i källaren).
Kraftbolagen skickade sina tekniker till oss för att träna på manuell infasning av generatorer.
Skolan hade enbart 4-Årig teknisk linje (hmm, det fanns visst en 2/3årig också) man gjorde lite vad man tyckte när det gällde utrustning, brydde sig inte speciellt om vad kommunen sa.
Teknis i Borås (Sven Erikssonsskolan) förmodligen Sveriges äldsta gymnasium, (grundades 1856).
Nu skall man nog tillägga att Teknis var lite speciellt på den tiden, vi hade bland annat ett av de mest avancerade kraftlabben i landet, med ett riktigt vattenkraftverk i skolans lokaler (på fjärde våningen hade vi en 25x10mx2m bassäng, kopplad till en turbin och generator i källaren).
Kraftbolagen skickade sina tekniker till oss för att träna på manuell infasning av generatorer.
Skolan hade enbart 4-Årig teknisk linje (hmm, det fanns visst en 2/3årig också) man gjorde lite vad man tyckte när det gällde utrustning, brydde sig inte speciellt om vad kommunen sa.
Svårigheten är oftast att få pengar till utrustning. Den andra biten är att det blir integrerat med undervisning och att elever får tillgång till att självständigt utforska utrustningen.
Idag är det nog så, då var det lite annorlunda.
Och nej, det var inte integrerat i undervisningen, utan vi labbade hej vilt med burken
På den tiden fanns i princip inget som hette undervisning inom detta område, vi handassemblerade och kodade MC6800 manuellt via ett hex-tangentbord.
Och nej, det var inte integrerat i undervisningen, utan vi labbade hej vilt med burken
På den tiden fanns i princip inget som hette undervisning inom detta område, vi handassemblerade och kodade MC6800 manuellt via ett hex-tangentbord.
OT: Sveriges äldsta gymnasium ligger i Västerås, Rudbeckianska gymnasiet som instiftades drygt 200 år före Borås gymnasium.
Där ser man.
Hittade en lista på tekniska gymnasier, bara Polhem i Götet och Pauli i Malmö är äldre (3 år ungefär)
Hittade en lista på tekniska gymnasier, bara Polhem i Götet och Pauli i Malmö är äldre (3 år ungefär)