Kretskortsdesign

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Xoffis
Kontakt:

Re: Kretskortsdesign

Inlägg av Xoffis »

Jag måste påstå att jag är riktigt glad i just Fritzing när det gäller att rita kretskort, extremt enkelt att lära sig, dock finns väl inte riktigt alla komponenter med i databasen men det mesta som krävs för hobby, enkelt att exportera till PDF också ifall man kör hemma-gjort med fotoresist som jag gör...

eagle har jag provat, men lite för avancerat för mina mini-hobby projekt...

http://fritzing.org/home/
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

EDWinXP är jag ganska nöjd med, det jag verkligen uppskattar är att allt är samlat i en och samma fil, alltså båda schema och mönsterkortritning.

Det är ganska normalt att man ibland vill kasta om på ett par gates för att det passar rent routing-mässigt bättre. I EDWinXP är det bara att kasta om på dom, ledningarna rivs upp automatisk och man växlar in i routingen igen och knyter fast dom på "rätt" sätt.

Eller - som jag gjorde på senaste kretskortet - finns det ett antal pinnar som ska kopplas till ett antal kontaktdon. Vilken som kopplas var är av mindre betydelse då det ordnas med definitionerna av hårdvaran under programmeringen.

Jag markerade alltså alla aktuella pinnar vid att rita en kort bana på dom, sedan satt jag i routingen och kopplade ihop de bäst placerade pinnar med de kontaktdon som fanns rätt ställe.

Efter det gick jag in i schemadelen och drog ledningarna på samma sätt som de var dragit på kretskortet. Alla nodes jag hade kopplat i routingen var redan "kopplat ihop" så jag aktiverade ratsnest och kunde rita hur enkelt som helst.

Det är alltså fullt möjligt - utan speciella trick eller liknande - att rita in komponenterna, dra ledningarna och sedan sist rita schemat med de nodes som då är skapad. Alltså gå baklänges så att säga.

Ingen netlista som ska kompileras eller liknande.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En annan kul grej med just EDWIN är att man kan plocka in bilder och omvandla dessa rätt enkelt till kort, dvs skanna av ett kort, lägg på komponenterna och vips, allt klart.
retundo

Inlägg av retundo »

13th.Marine skrev:Jo att hålla på att växla mellan layout och router är ingen jättehit (speciellt eftersom jag gillar att routa i router), tyvärr har Mentor inte heller några planer på att slå ihop programmen :(

Har inte själv kört Altium men är lite nyfiken på det och skulle gärna vilja testa det. Dock har jag vänner som kör det, och de är inte jätteförtjusta vad jag förstått.
Så det finns folk som routar i layout också? Då jag i nästan alla designer har länganpassning o impedanskrav o dylikt har jag aldrig rört routingfunktionen i layout. Vad jag har förstått så ger Pads 9.6 inga förbättringar på layoutingen heller? Endast schema (Dxdesigner) får sig en omgång.

Vet du vad de är de inte gillar med Altium? Om du kontaktar din Altium säljare får du säkert en 30 dagars provlicens. I Finland säljs Altium för halva priset av vad Pads kostar.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Det finns alltid folk som jobbar på "fel sätt" :wink:

Jag gick på deras seminarie om vad som är nytt till 9.6, eller VX som det ska heta. Tyvärr kommer jag inte ihåg jättemycket (har anteckningarna på jobb) mer än att de lägger ner logic och lobbar för att man ska gå över till xDxdesigner (senaste DXDesigner), något om en enklare komponenthanteringsdatabas skulle ingå. De skulle även uppgradera designregler-hanteringen samt lägga till någon E-CAD <-> M-CAD hantering för att förbättra gentemot mekanik. Och just det, LPWizard ska nu ingå.

Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det var de störde sig på. Som sagt skulle jag gärna testa, fast då får det bli på fritiden och då vet jag inte om de vill dela med sig, och 1mån räcker nog inte heller. :roll:
Senast redigerad av 13th.Marine 6 juli 2014, 18:55:51, redigerad totalt 1 gång.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Jag ritar något dussin kort om året, 2-4 lager. Jag kör Target3001. Fungerar för mig, jag har inte blivit vän med andra jag testat. Inte snikbilligt, inte heller ett stort tungt system. Bra support. Körs under Win, fungerar utmärkt under Linux/Wine. Jag gillar att "det mesta" är integrerat i Target. Gillar också att hela projekt ryms i en enda fil.

Om jag skulle byta så skulle jag titta extra på:
- Integrering schema<->layout. Helst Spice<->schema också.
- Bra komponentdatabas, lätt att redigera / uppdatera / exportera / importera och med aktiv uppdatering från utvecklare och användare.
- IPC-komaptibla geometrier.
3D och autortouting använder jag knappt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag är av delvis skild uppfattning.
I min värld så är schemat det enda som räknas allt annat är bara utdata från schemat, där stycklistan skall ligga (även layouten är bara utdata).
Så om jag fick välja så skulle jag handla ett schemaprogram från ett företag som BARA hade ambitionen att göra världens bästa schemaprogram.
Layoutdelen från en annan firma som BARA har ambitionen att göra världens bästa layoutprogram.
Autoroutern från en tredje firma som BARA har ambitionen att göra världens bästa autorouter.
Osv, osv.

Altium designer har en bra layoutdel men schemadelen är inkonsekvent, buggig och allmänt instabil. Autoroutern är inte världsbäst...

Tidigare (som konsult) så gjorde jag schemat i Orcad SDT, layout i Cadint och autoroutning i speectra. Att få sakerna att lira ihop är inte enkelt. Men med väldefinierade gränssnitt så minskar risken att något blir odefinierat.

3D anser jag vara fullständigt nödvändigt numera, sedan jag har börjat göra både 2D footprint och 3D modell så har mängden slarvfel/misstolkningar sjunkit till noll (komponentpinnar som inte sitter där paden är eller har fel storlek osv).

Mitt konstruktionsflöde är strikt forward annotation och aldrig "patcha" i layoutdelen. Då kan man aldrig hamna i läget att ändringar är införda i layouten men inte i schemat. Slutkunden bryr sig ju bara om layouten så risken finns...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sättet jag ritade den delen jag skrev om tidigare kommer i EDWin att rippa bort i SCHEMAdelen varför det inte kan bli fel mellan schema kontra PCB. Men visst - det finns bara ratsnest av de ledningar man drog i PCB-delen så dom får man rita in manuellt.

Men viktigast är att ha ett arbetssätt som ger rätt och otvetydigt resultat, ibland kan det verka omständligt men i ung. 99% av fallen löner det sig stort. I de kvarvarande fallen går det jämt ut.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jo vettiga arbetsmetoder kan verka omständiga i början, men när de väl faller på plats är de väldigt praktiska.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Efter att ha fortsatt jobba lite mer i PADS de senaste dagarna inser jag att Designregel-hanteringen är något olika i Schema-läget och Layout-läget, där Schema-läget saknar lite funktionalitet såsom att gruppera nät i grupper och sätta regler för dessa (man kan gruppera dem i klasser, men där vill jag ha designregler på en "högre" nivå).

Om jag inte missminner mig så kan detta komma att åtgärdas i VX genom en seperat constraints-hanterare.

Hmm, denna "diskussion" om PADS kanske skulle kunna få en egen tråd, och kanske placeras inom mjukvara?
Tobias Skåne

Inlägg av Tobias Skåne »

Blir nog Diptrace, har varit duktig elev och tittat igenom filmsnuttarna på tuben =) Så det är väl bara att se vad det blir av det hela, allt har en inkörnings tid så filmerna är en stor hjälp!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ett bra val Tobias, välkommen till klubben :D
Bengt
Kontakt:

Inlägg av Bengt »

Tråden är inte lastgammal så jag väljer att kommentera i den efter att glidit in från Google. Jag är EdWinXP-användare och funderar - igen - på om gratisverktygen kan vara något att ha. Jag är tyvärr tveksam till om de medelbilliga verktygen på sikt har någon chans mot DesignSpark PCB och KiCad. (Och några till kanske). De allra billigaste ser jag som helt körda (men jag hoppas jag har fel).

Jag jobbar i alla fall också gärna i PCB vilket beror på just det att EdWin sköter om kopplingen mellan schema och PCB så perfekt. Självklart är schema basen för allting men jag tvekar inte att använda PCB för att byta plats i motståndsnät eller andra kretsar med flera identiska funktioner. Fast ska jag vara ärlig tittar jag ändå oftast bara i PCB och gör ändringen i schemat i alla fall. Hur som helst slipper man i EdWin dravlet med nätlistor och back annotation.

En av de mer kraftfulla funktioner i EdWin och som jag aldrig sett i något annat verktyg är att kopiera block och att routingen behålls i BÅDE schema och PCB. Helt underbart om man ska göra flerkanaliga kretsar. Rita en funktion i schema. Gör klart dragningen i PCB. Kopiera kretsen, antingen i schema eller PCB. När blocket placerats byter programmet automatiskt till schema resp PCB och man kan då placera in den färdigdragna kretsen även där.

Efter att idag ha testat KiCad inser jag att det i alla fall inte är något alternativ. Jag drogs till KiCad för den semiautomatiska routingen men lyckades inte ens få igång den. Ska fortsätta med att söka/testa DesignSpark PCB och se hur det står sig.
Senast redigerad av Bengt 22 september 2014, 08:20:08, redigerad totalt 1 gång.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Det har nog inte så stor betydelse vad du väljer för program. Se bara till att den gör det du vill att den skall göra. Skriv gärna upp en liten önskelista och testa några olika program. Då kommer du snart på vilket program du trivs med. Man ska inte behöva konvertera till pdf för att få en utskrift, det bör gå direkt från programmet. Själv har jag använt några olika, som Ultiboard, Cadint och även Mentor. Alla har sina små speciella egenskaper och ingen är bra på allt. Det gäller även Mentor.
Skriv svar