Hjälp med felsökning vedeldad panna, Nibe Vedex 3000

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Hjälp med felsökning vedeldad panna, Nibe Vedex 3000

Inlägg av FarbrorEstland »

Hej!

Jag vill börja med att säga att jag kan absolut ingenting om pannor över huvud taget!

Jag hyr sedan en vecka ett hus med vattenradiatorer. I källaren står då nämnda panna tillsammans med ackumulatortank.

När vi flyttade in brann pannan så att tidigare hyresgäst hade varmvatten. På morgonen så hade pannan slocknat så jag gick ner för att tända den igen. Men fläkten startade inte och inte heller pumpen som ska pumpa in vattnet till tanken.

Noterar att säkringen på 10A som driver fläkt och pump har löst ut så jag byter den. Den nya säkringen går med en gång. Jag försöker med ett gäng nya säkringar men samtliga går så fort jag skruvar i dom. Har provat att skruva ur alla andra säkringar ifall något skulle vara underdimensionerat men det gjorde ingen skillnad. Har mätt elen innan säkringen och den är riktig.

Kan som sagt inget om pannor och tänkte höra om någon här har en idé vad som kan vara fel? Pumpen kan jag testa att köra separat om det krävs men fläkten startas först när rökgaserna har uppnått rätt temperatur, vilket innebär att jag måste elda, vilket i sin tur innebär att det blir väldigt rökigt i hela huset om jag inte får igång fläkten.

Min hyresvärd har givetvis ansvaret för att fixa detta men då hon inte är direkt snabb och snål så är jag rädd för att det kommer ta tid. Det har redan gått en vecka utan att hon har gjort något. Som tur är så kan jag duscha på jobbet men på torsdag kommer tjejen och dottern hem och då vill jag gärna att det fungerar.

All input uppskattas!

Mvh Carl-johan
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16891
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hjälp med felsökning vedeldad panna, Nibe Vedex 3000

Inlägg av grym »

har en slik panna och den är totalt ointilligent

den har bara tre termostater och en fläkt + eluttaget därbak till pumpen

om säkringen går så är det kortis någonstans, bara till att leta upp den

du kan felsöka med hjälp av en 500v halogenlampa i serie, då slipper du bränna säkringar

motorn sitter med en plugg, så den går att koppla ur
sedan är resten av elen under panelen i stort sett
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp med felsökning vedeldad panna, Nibe Vedex 3000

Inlägg av danei »

Fläkten måste gå att starta utan att det är varmt. Normalt sett finns det en uppstartsknapp som drar igång fläkten, sedan stoppas den när det blir kallt igen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp med felsökning vedeldad panna, Nibe Vedex 3000

Inlägg av Icecap »

Om säkringen går direkt den blir monterat är det ingen nytta att hålla på att mata in nya säkringar.

Det kan vara tändelementet på brännaren som är kortis, det kan testas om man kan koppla bort det eller låta bli att slå på brännaren.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16891
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hjälp med felsökning vedeldad panna, Nibe Vedex 3000

Inlägg av grym »

jag antar att det är en vedpanna utan något extra flisbrännare

startsekvensen är att öppna vedluckan , då startar fläkten på högt varvtal, sedaan tänder man och när rökgaserna blir ö ver 50 eller så så går första termostaten igång om man vridit ner den och fläkten går med normalt varvtal under eldning
den termostaten måste man vrida upp så att den stannar fläkten när veden brunnit ut

om det inte är något extra på pannan så är det inte mycket som är el på den, motorn med två hastigheter, två termostater för fläkten och en för pumpen

felsök och du kommer hitta felet, och som sagt , fläkten kan du plugga ur därbak, och då är det bara några kablar och en konding kvar att felsöka på
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp med felsökning vedeldad panna, Nibe Vedex 3000

Inlägg av FarbrorEstland »

Tack för alla förslag!

Har slut på säkringar nu så men ska köpa på vägen hem ifrån jobbet så det blir till att felsöka ikväll.

Jag har pratat med tidigare hyresgästen och han har kört pannan på samma inställningar i 7 år. Enligt honom så har han aldrig behövt att ändra termostaten för fläkten. Det finns en av/på knapp för fläkten, så jag får testa att sätta den på av och se om säkringen håller då. Det är som sagt var en enkel vedeldad panna utan massa extra finesser borde vara förhållandevis enkelt att hitta felet.

En sak den tidigare hyresgästen sa var att säkringen hade gått för honom någon dag innan vi flyttade in. Han hade inte eldat i pannan på några månader då han har bott hos sin flickvän, men ville köra igång grejerna åt oss. Men för honom så räckte det med att byta säkring. Pannan är besiktigad av sotaren för 2 veckor sedan och godkänd. Men jag tror inte att den har blivit så värst bra underhållen under åren.

Men men, jag får skruva isär och plugga ur det jag kan senare ikväll. Det borde ju gå att hitta relativt snabbt.

Edit: vill bara tillägga att elen i huset är helt åt h******* rent allmänt. Huset är byggt -42 så de är en mix av gamla och nya kablar över allt. Det hänger öppna tåtar lite här och där vilka jag har fått isolera då vissa av dom har ström i sig! Tjejen fick en 230-stöt av en trasig gammal strömbrytare i källaren. Proppskåpets skyddskåpa är avmonterad och ligger bredvid!

Har givetvis varit på hyresvärden flera gånger och hon har lovat att ta dit en elektriker för att fixa allt, men inget händer...

Mvh Carl-Johan
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sv: Hjälp med felsökning vedeldad panna, Nibe Vedex 3000

Inlägg av FarbrorEstland »

God kväll!

Nu har jag testat lite. Drog ut pumpen och fläkten, säkringen går med en gång. Öppnade då pannan och kopplade loss inkommande 230, säkringen går lik förbaskat med en gång. Således ligger nog inte felet i pannan.

Har följt kabeln ifrån säkringen och den går enbart till pannan och pumpen, samt ett kontantuttag där det inte sitter något. Men hela kopplingen känns hajvaj. Kolla bifogad bild...
IMG_20140710_201024.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mac
Inlägg: 130
Blev medlem: 7 februari 2004, 10:01:14
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med felsökning vedeldad panna, Nibe Vedex 3000

Inlägg av mac »

Det där ser ju inte så vackert ut. Kan det vara någon oavsiktlig kortis någonstans i trasslet? från t.ex. spretiga kardeler eller slarvigt skalade kablar?
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp med felsökning vedeldad panna, Nibe Vedex 3000

Inlägg av FarbrorEstland »

Nej sådär är standarden på elen i hela huset typ :shock: Inte kul när man har en dotter på 1 år!

Kopplade loss det grenuttaget som hängde på samma säkring men det gjorde heller ingen skillnad.

Fråga, hur lång tid kan det ta för en elpatron att värma tanken? I källaren står ju vedpannan (Nibe Vedex 3000) samt 2 st ackumulatortankar Strömsnäspannan TS 500. Den ena av dom har en elpatron. Jag testade att vrida termostaten på den ifrån 0 till 60 men efter en timme så hade inte temperaturen stigit en enda grad... Elpatronen är bytt 2013. Den är dessutom kopplad på en helt egen säkring samt en separat jordfelsbrytare och dom har inte löst ut.

Att köra på elpatron är inte billigt men jag behöver ju varmvatten.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16891
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hjälp med felsökning vedeldad panna, Nibe Vedex 3000

Inlägg av grym »

det stiger relativt fort
men du ser det garanterat bäst på elmätaren om den är igång

en sak som brukar hända är att om man eldar med ved och får lite väl hög temp så aktiveras skyddstermostaten i elvärmaren
lossa kåpan och tryck in en knapp så bör det funka

allternativ två, sätt en stickpropp på pannan och kör den från annant utttag
Seroster
Inlägg: 1317
Blev medlem: 5 oktober 2010, 23:50:04
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med felsökning vedeldad panna, Nibe Vedex 3000

Inlägg av Seroster »

Alternativ två är nog det bästa ur ett "inte mitt ansvar men jag vill ha varmvatten"-perspektiv.
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sv: Hjälp med felsökning vedeldad panna, Nibe Vedex 3000

Inlägg av FarbrorEstland »

Tja! Fick igång elpatronen efter att jag hittat en separat brytare som satt innan jordfelsbrytaren i ett annat rum. Men temperaturen i tanken har bara stigit 20 grader på 12 timmar, är det verkligen riktigt?

Och ja det lutar åt alternativ två. Har kabel hemma så jag ska dra en ny och sätta dit en stickpropp. Blir senare ikväll då frugan är borta och jag vill inte koppla starkström när ungen kryper omkring.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14934
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp med felsökning vedeldad panna, Nibe Vedex 3000

Inlägg av mrfrenzy »

Din uppmätta temphöjning motsvarar en elpatron kopplad för ca 2kW. Om elmätaren räknar fram ca 2kWh per timme så stämmer det, snurrar den fortare än så har du antagligen värme på någon radiator.
Eller också är laddomaten felkopplad så elpatronen värmer kråkorna i skorstenen.

Hur varmt är vattnet i pannan respektive dom två tankarna?
Var i tankarna sitter termometrarna? Temperaturen stiger först i toppen.
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp med felsökning vedeldad panna, Nibe Vedex 3000

Inlägg av FarbrorEstland »

Tja!

Hade tyvärr inte koll på elmätaren så jag vet inte hur fort den snurrade. Men alla radiatorer var och är avstängda. Det skulle dock inte förvåna mig om den är felkopplad som allt annat här i huset.

Vattnet var 18 grader när jag startade, 40 i toppen 12 timmar senare. I ackumulatortankarna alltså. Pannan var inte igång. Elpatronen sitter i ena tanken. 3 termometrar i varje tank, toppen, mitten och botten.

Men nu det positiva. Pannan är i gång! Jag tog bort det fasta kablage till pannan och satte dit en kabel med stickpropp. Pumpen hade en stickpropp redan som gick på samma säkring som pannan. Fram med kabelvindan och voila, pump och panna hoppade igång med en gång. Så nu har vi ackumulatortankar välfyllda med 70-gradit vatten :)

Något är alltså fel med kabeln ifrån säkringen till pannan. Vad orkar jag inte rota i nu, den är bortkopplad ifrån skåpet i alla fall så inget lär hända.

Tack för alla tips och råd!
Skriv svar