Letar efter miniatyrkran >> blev en travers istället

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Letar efter miniatyrkran

Inlägg av tecno »

Visst är det så att man behöver assistans när det blir lite vikter som ska hanteras.

Har som jag skrev tidigare skissat på en enkel anordning med just den vinschen från Biltema, men ville hålla ögonen öppna på nåt ännu smidigare typ Sky Hook.
Tyvärr har jag vare sig plats att 'magasinera' större golv modeller typ motor lyft ej heller plats att manövrera denna typen i min redan trångbodda verkstad.
En lyft typ verkstadskran/motorlyft är ju inte fel men fan så otympligt.

Balk i taket har jag kollat på men det är inte så enkelt det heller att realisera, har låg takhöjd och ett elände att komma åt takstolarna för vettig (läs ordentlig) infästning.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Funkar det att bygga en pelarsvängkran t.ex. i ett hörn? Ska man bara lyfta 50 pannor borde det ju räcka med t.ex. 50x50 KKR som arm på typ 2-3 meter bara man gör infästningen i leden kraftig. När man inte använder den kan man svänga in den så att armen går längs ena väggen och är ur vägen. Beroende på hur det ser ut i verkstan såklart...
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tyvärr så fungerar inte pelarsvängkran i min verkstad = för trångt och snålt med takhöjd så jag kommer inte över fräsmaskinen med armen.

Ska kolla en gång till på detta med balk i taket och se om jag kan förenkla det hela med att den 'bara' räcker till mellan fräsbord och arbetsbänken.
PTC

Inlägg av PTC »

Tanken med att montera den på maskinen är ju god, men en liten svängkran där skulle ju vara enkelt att få till. :humm:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du har väl inte missat att verkstadskranar av den typ som Biltema säljer är ihopfällbara? Man fäller upp benen och fäller ner armen så ställer man dem mot en vägg och de tar nästan ingen plats alls.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har ju förklarat tydligt och klart ATT en sådan inte kan användas pga den inte får plats, läser du inte vad som skrivs Nerre?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

PTC skrev:Tanken med att montera den på maskinen är ju god, men en liten svängkran där skulle ju vara enkelt att få till. :humm:

Visst är det en god idé :wink:

Har kollat lite mer på att få till en balk i taket mellan arbetsbänken och fräsbordet, har 80x40 aluprofil i lagom längd.

Nu återstår det att hitta nån smidig slav som kan krypa in på vinden och montera stor bricka/muttrar på gängstång ovanför takstol.
Gynnaren som byggt garaget har snålat med takstolar som har 1200mm c/c så det är 'bara' en som kan komma att användas till detta.
Detta är en av orsakerna jag tidigare förkastade skenbygge från garage port över fräsbord till arbetsbänk pga just en massa extra trixande för att få till det hela att bära.
Nerre

Inlägg av Nerre »

tecno skrev:Har ju förklarat tydligt och klart ATT en sådan inte kan användas pga den inte får plats, läser du inte vad som skrivs Nerre?
Du verkar tro att den är större än den är, det var det jag försökte förklara.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tro, det gör man söndag 11:00 i vissa hus ;)

Vet precis hur stor den är = fungerar inte!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Då är jag nyfiken på hur du får plats att stå och jobba vid maskinen:)

En sån där är ju gjord för att folk ska kunna använda den i ett vanligt "svensson-garage" med en bil stående i garaget.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Åter till skena i taket.

Bild

Detta kunde ju vara ett alternativ att få till infästningen utan att behöva krypa in i det trånga dammiga och fippla med gängstång-brickor-muttrar.

För nog bör 2 såna ca 2100mm isär kunna bära en last på säg max 50kg, alubalken lär lätt fixa detta men frågan är hur pass bra frallorna håller?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nerre skrev:Då är jag nyfiken på hur du får plats att stå och jobba vid maskinen:)

En sån där är ju gjord för att folk ska kunna använda den i ett vanligt "svensson-garage" med en bil stående i garaget.

Ja det är inget problem, men tentaklerna till stödben får INTE plats under fräsen ej heller kan dessa grensla fräsens fot/fundament = Fungerar INTE!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja men varför skrev du inte det direkt då? Det skrev jag ju som förbehåll när jag förslog dem:
Nerre skrev:(men det är problem om maskinen inte har utrymme för benen under)
Att benen inte går in under eller runt maskinen är ju inte samma sak som att det är mastodont-grejer.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det är du som inte läser vad som skrivits Nerre, vi får skylla på värmen :vissla:
Nerre

Inlägg av Nerre »

tecno skrev:Nej det 'måste' inte, det är bara ett exempel med videon = Liten och Smidig. Allt du hänvisar till är ju mastodonter.
Undrar var i det här inlägget som det står nåt om att det är benen som är problemet?

Sen när det gäller balk i taket, det är 40-50 kg du vill lyfta, du behöver knappast några M10-grejer för det. En M4-skruv klarar väl 600 kg om jag inte räknat fel. Ok, man vill ha lite säkerhetsfaktor, med 8 gånger säkerhetsfaktor klarar en M4 75 kg.

Skotskenor på en segelbåt håller normalt flera ton, fast då sitter de iofs med en skruv var 10:e centimeter.
Skriv svar