Utombordare laddar batteriet dåligt.
Utombordare laddar batteriet dåligt.
Har märkt att min motor laddar batteriet dåligt. Motorn är 12v system men den laddar bara på 8v. Generatorn levererar ca 19vac men efter likriktaren återfinns bara 8vdc.
Med min väldigt begränsade kunskap om elektronik så trodde jag att en likriktare antingen fungerar eller inte fungerar. Har jag fel eller innebär spänningen på 8vdc att det finns mer elektronik än bara en likriktare i "boxen"? En spänningregulator?
Sidogrej: hur kan en liktriktare endast ha 3 kablar så som det ser ut på min motor, hur ser en sådan liktriktare ut?
Schemat:
Med min väldigt begränsade kunskap om elektronik så trodde jag att en likriktare antingen fungerar eller inte fungerar. Har jag fel eller innebär spänningen på 8vdc att det finns mer elektronik än bara en likriktare i "boxen"? En spänningregulator?
Sidogrej: hur kan en liktriktare endast ha 3 kablar så som det ser ut på min motor, hur ser en sådan liktriktare ut?
Schemat:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Utombordare laddar batteriet dåligt.
Med det schema du har ritat kan det inte fungera!
Så antingen letar du upp den korrekta koppling och kopplar så eller ritar det korrekta schema så att kopplingen är tydlig och avspeglar hur det är kopplat nu.
Ett tips är att ange vilken utombordare det rör sig om, det brukar hjälpa avsevärd om vi andra vet vad det rör sig om.
Så antingen letar du upp den korrekta koppling och kopplar så eller ritar det korrekta schema så att kopplingen är tydlig och avspeglar hur det är kopplat nu.
Ett tips är att ange vilken utombordare det rör sig om, det brukar hjälpa avsevärd om vi andra vet vad det rör sig om.
Senast redigerad av Icecap 5 juli 2014, 18:21:38, redigerad totalt 1 gång.
Re: Utombordare laddar batteriet dåligt.
Motorn är en volvo penta 450 från ca1976.
Jag har sökt och hittar inget annat än ett schema för storebrodern till min motor: Penta 600, schemat är, vad jag kan urskilja det samma som på min motor. Tyvärr ett väldigt otydlig bild men jag har markerat motsvarande sladdar som jag målade i min egna bild:
Jag har sökt och hittar inget annat än ett schema för storebrodern till min motor: Penta 600, schemat är, vad jag kan urskilja det samma som på min motor. Tyvärr ett väldigt otydlig bild men jag har markerat motsvarande sladdar som jag målade i min egna bild:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Utombordare laddar batteriet dåligt.
Kan du lägga upp en bild av schemat som går att läsa?
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1652
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Utombordare laddar batteriet dåligt.
Jag gissar att det är en "dynastart" ( = kombinerad generator och startmotor ) och att det är likspänning du ska mäta...
EDIT: ( fort men fel )
Det är nog ingen "dynastart" utan en vanlig startmotor kopplad till batteriet samt en spole vid svänghjulet som ska ge ström till lampor mm och kanske (?) även laddning.
Trasig säkring?
EDIT: ( fort men fel )
Det är nog ingen "dynastart" utan en vanlig startmotor kopplad till batteriet samt en spole vid svänghjulet som ska ge ström till lampor mm och kanske (?) även laddning.
Trasig säkring?
Re: Utombordare laddar batteriet dåligt.
Ja precis. Separata spolar för vardera cylinder och separat spole för laddning av batteriet. Separat startmotor
Ja på bilden är säkringen trasig som man kan se. Eftersom sladden med den på bilden trasiga säkringen går direkt till batteriet så borde jag ha ca 14.4 vdc här men jag har 8vdc
Ja på bilden är säkringen trasig som man kan se. Eftersom sladden med den på bilden trasiga säkringen går direkt till batteriet så borde jag ha ca 14.4 vdc här men jag har 8vdc
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1652
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Utombordare laddar batteriet dåligt.
Har du provat att byta den trasiga säkringen till en hel?aTobin skrev:Ja precis. Separata spolar för vardera cylinder och separat spole för laddning av batteriet. Separat startmotor
Ja på bilden är säkringen trasig som man kan se. Eftersom sladden med den på bilden trasiga säkringen går direkt till batteriet så borde jag ha ca 14.4 vdc här men jag har 8vdc
Re: Utombordare laddar batteriet dåligt.
Nej. När du skriver detta slås jag av tanken: kan det helt enkelt vara så att först när batteriet är kopplat som linan kan leverera rätt spänning.
Hur som helst, jag ska fixa en säkring och mäta direkt på batteriet och se om det laddar korrekt. Återkommer sedan!
Hur som helst, jag ska fixa en säkring och mäta direkt på batteriet och se om det laddar korrekt. Återkommer sedan!
Re: Utombordare laddar batteriet dåligt.
Magnetladdare ger inte DC ifrån sig! Sett på ett oscilloskop är det en mycket ful spänning som kommer och att mäta den utan att ackumulatorn är inkopplad är tvärfel!
Spänningsregleringen sker oftast vid att en SCR kortsluter de pulser som når över ett visst nivå, det är rent faktisk det mest effektiva sätt att lösa detta på - men det betyder också att om man mäter utan ackumulatorn ansluten blir spänningen totalt fel.
Spänningsregleringen sker oftast vid att en SCR kortsluter de pulser som når över ett visst nivå, det är rent faktisk det mest effektiva sätt att lösa detta på - men det betyder också att om man mäter utan ackumulatorn ansluten blir spänningen totalt fel.
Re: Utombordare laddar batteriet dåligt.
Där ser man, då har jag lärt mig något nytt.
När det gäller säkringen så kan jag inte se vilket värde det ska vara på den. Kan du säga på rak hand vilken säkring jag bör använda?
Vad föresten som säkringen främst ska skydda?
När det gäller säkringen så kan jag inte se vilket värde det ska vara på den. Kan du säga på rak hand vilken säkring jag bör använda?
Vad föresten som säkringen främst ska skydda?
Re: Utombordare laddar batteriet dåligt.
Laddningen är av samma typ som på många motorcyklar. Så om du vill söka så kolla på MC trådar.
Re: Utombordare laddar batteriet dåligt.
Generator av den typen kan inte ge mer ström än vad den är konstruerad för - den ger faktiskt alltid maxström under drift och strömmen leds genom batteriet (laddar) eller kortsluts av SCR i regulatorn när batterispänningen är nog hög.
Räknar heller inte med att generatorn ger speciellt många ampere i ström - gissningsvis under 5 ampere och ev. säkring sitter för klippa strömmen om regulatorn går sönder och ström rusar baklänges från batteriet och den vägen räddar generatorspolen att brinna upp.
---
Om du skall mäta ström så måste batteriet vara inkopplat och gärna vara till en del urladdat så att regulatorn tycker att den bör laddas och sedan mäter du strömmen med tex. en tångampermeter (och gasa motorn så att strömmen höjs till den inte vill höjas mer trots högre varvtal på motorn och när man nått den punkten så är det ingen mening att varva motorn ännu mer) och förstås spänningen, utan batteri eller annan last så kommer regulatorn hela tiden kortsluta lindningen på generatorspolen så fort spänningen på halvperioden överstiger 14 Volt och det du ser i spänningen är bara korta hack och spänningsmätaren mäter fel.
om säkringen går hela tiden när du ansluter batteriet så är regulatorn troligen paj (någon likriktardiod som är kortsluten) och dessa är oftas ingjutna och omöjliga att reparera och en väg är då att titta efter en regulator för en MC i lämplig storlek
Om det är en gammal keramiska fordonssäkring (32 Volt) som ofta var vanliga i gamla bilar så har jag för mig att färgen på keramiken angav strömstyrka och att gul var 5 Ampere, Vit 8 ampere (vanligast), Röd 16 Ampere och blå 25 Ampere. När man rotar i sådana gamla saker så måste man observera och helst notera allt - inklusive säkringars färg då mycket är färgkodat och inte baserat på någon skriven text eller annan märkning
Räknar heller inte med att generatorn ger speciellt många ampere i ström - gissningsvis under 5 ampere och ev. säkring sitter för klippa strömmen om regulatorn går sönder och ström rusar baklänges från batteriet och den vägen räddar generatorspolen att brinna upp.
---
Om du skall mäta ström så måste batteriet vara inkopplat och gärna vara till en del urladdat så att regulatorn tycker att den bör laddas och sedan mäter du strömmen med tex. en tångampermeter (och gasa motorn så att strömmen höjs till den inte vill höjas mer trots högre varvtal på motorn och när man nått den punkten så är det ingen mening att varva motorn ännu mer) och förstås spänningen, utan batteri eller annan last så kommer regulatorn hela tiden kortsluta lindningen på generatorspolen så fort spänningen på halvperioden överstiger 14 Volt och det du ser i spänningen är bara korta hack och spänningsmätaren mäter fel.
om säkringen går hela tiden när du ansluter batteriet så är regulatorn troligen paj (någon likriktardiod som är kortsluten) och dessa är oftas ingjutna och omöjliga att reparera och en väg är då att titta efter en regulator för en MC i lämplig storlek
Om det är en gammal keramiska fordonssäkring (32 Volt) som ofta var vanliga i gamla bilar så har jag för mig att färgen på keramiken angav strömstyrka och att gul var 5 Ampere, Vit 8 ampere (vanligast), Röd 16 Ampere och blå 25 Ampere. När man rotar i sådana gamla saker så måste man observera och helst notera allt - inklusive säkringars färg då mycket är färgkodat och inte baserat på någon skriven text eller annan märkning
Re: Utombordare laddar batteriet dåligt.
det är inte så att du kopplat på ngn förbrukare som drar mer effekt än laddningen ger..?
Re: Utombordare laddar batteriet dåligt.
Den risken finns då sådana saker på den tiden byggdes för att mata ett par laternor och några enstaka ampere över för att ladda batteriet under en längre körning så att det gick att starta nästa gång. Om säkringen hade vit porslin så är laddströmmen under 8 Ampere...
Idag har vi ofta massor av strömhungrig båtutrustning där man i princip behöver en modern bilgenerator från 50 ampere och högre att försörja all elförbrukning
Idag har vi ofta massor av strömhungrig båtutrustning där man i princip behöver en modern bilgenerator från 50 ampere och högre att försörja all elförbrukning