Jag har ett 37v lipo till biltemas gräsklippare och undrar om någon vet vad utgångarna är.
Anledningen till att jag frågar är dels att jag är nyfiken men jag vill använda batteriet till andra projekt eller använda ett annat batteri till gräsklipparen. Det sitter för övrigt en BMS i batteriet.
Som synes är det full spänning mellan + och mittersta kontakten men mellan +&- har jag ibland 0,5v och ibland ca 25v. Det som skiljer mellan full spänning och +&- får jag mellan mittersta och -. Mao: + och mitten ger 37v och mitten och - är 5v, då är det 32v mellan + och -. Biltema 37V batteri till gräsklippare, hur funkar det?
-
Biltema 37V batteri till gräsklippare, hur funkar det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Biltema 37v batteri till gräsklippare, hur funkar det?
Testa att koppla 10k-100k mellan de olika anslutningarna för att se om spänningen ändras.
-
Om det ska vara till andra projekt är det väl bara att sprätta upp det och titta hur det är gjort?
En jättevild gissning är att mittblecket är en mittpunkt för ev utjämningsladdning/diagnos. Eller så är det en tempgivare där. Eller så är det nåt annat.
En jättevild gissning är att mittblecket är en mittpunkt för ev utjämningsladdning/diagnos. Eller så är det en tempgivare där. Eller så är det nåt annat.
Kan också vara att man laddar på ena och laddar ur på andra anslutningen. Laddningen har i så fall antagligen en diod eller avstängd MOSFET i serie med batteriet när spänningen flyter.
-
Just det, så kan det vara - när batteriet är fullt så har jag i princip 0v mellan + & -.
Har öppnat och kollat lite snabbt och det jag kunde konstatera är att det är någon slags BMS pån.
Frågan är om jag ska våga belasta och i så fall på vilken utgång... Plus och minus känns mest logiskt men spänningen säger annat. Får öppna klipparen och se vad den säger..
Har öppnat och kollat lite snabbt och det jag kunde konstatera är att det är någon slags BMS pån.
Frågan är om jag ska våga belasta och i så fall på vilken utgång... Plus och minus känns mest logiskt men spänningen säger annat. Får öppna klipparen och se vad den säger..
Re: Biltema 37V batteri till gräsklippare, hur funkar det?
Mät hur klipparen gör?
(en direktkopplad DSO är iofs bäst då)
(en direktkopplad DSO är iofs bäst då)