Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Jag får nog plötsligt ta tillbaka att min skrivare går klanderfritt...
Häromdagen så bara stannade den som sagt...
Men igår så hade den plötsligt under en utskrift fått för sig att inte kunna styra Y motorn längre, den betedde sig som att motorn satt fast och bara hoppade steg, svårt att förklara, men den stod still men "försökte"...
dödade utskriften och försökte köra motorn manuellt, samma sak, stod still och lät illa/hoppade... skiftade X och Y kablarna för att se om det va motorn men då bara hoppade X istället, alla andra funktioner och motorer funkade dock utmärkt...
Slet strömmen och kopplade in igen... då funkade allt som vanligt igen...
Bugg i arduinot? eller vad kan ha hänt? det va ju nått med mjukvaran även när E fick för sig att bugga (men det fick jag aldrig svar på)
Häromdagen så bara stannade den som sagt...
Men igår så hade den plötsligt under en utskrift fått för sig att inte kunna styra Y motorn längre, den betedde sig som att motorn satt fast och bara hoppade steg, svårt att förklara, men den stod still men "försökte"...
dödade utskriften och försökte köra motorn manuellt, samma sak, stod still och lät illa/hoppade... skiftade X och Y kablarna för att se om det va motorn men då bara hoppade X istället, alla andra funktioner och motorer funkade dock utmärkt...
Slet strömmen och kopplade in igen... då funkade allt som vanligt igen...
Bugg i arduinot? eller vad kan ha hänt? det va ju nått med mjukvaran även när E fick för sig att bugga (men det fick jag aldrig svar på)
@ Xoffis - tråkigt att din strular, jag är så glad att min bara tuffar på
Idag blev det en halv klammer till ett cykelstyre (för kameramontering)
Idag blev det en halv klammer till ett cykelstyre (för kameramontering)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Snyggt! gopro?
Ja, nu har det börjat lite...
Det jag glömde nämna är att i loggen så har det vid båda de sista strulen stått "Tråden höll på att avbrytas" på svenska? allt annat är ju på engelska så vad är det som skriver ut detta? detta är mycket märkligt...
Det jag glömde nämna är att i loggen så har det vid båda de sista strulen stått "Tråden höll på att avbrytas" på svenska? allt annat är ju på engelska så vad är det som skriver ut detta? detta är mycket märkligt...
Nämnde igår att min Y motor stannat, bara hoppar, efter omstart så funkade den igen, i "manual controll"... Det va först idag jag provade att skriva ut igen... den funkar fint under "skirten" men strax därefter så dör den igen...?
Har idag provat att byta plats på kablarna, då får nästa motor problem, kan jag räkna bort motorn, sen bytte jag steg, men nästa steg gör precis lika, altså inte fel på steget häller??
Har nu sittit med mit oscillo, visat sig att den skickar inte ut signaler till spole 2 i motorn, de 2 stiften (2A & 2B) ligger bara högt hela tiden (11V)...
Att ligga högt på runt 11V har jag räknat ut att det är motorns vilospänning, för det är lika på X, när man däremot ber den "hålla kvar" så blir stiften på X 0/15/15/0 medans Y blir 15/0/11/11
Edit:
Drog strömmen igen, startade sedan en "torr" utskrift och testade, ett par minuter funkade motorn fint, sedan börjar den rappla igen...
EDIT2:
Hmm, efter mycket felsökning och dykande i datablad kan jag trots allt börja kika på kablaget till just motorn, det verkar som att stegen har inbyggd säkerhetsfunktion för över-ström och kortisar osv, oc de slår bara av den spole som krånglar (min stänger ju alltid bara av halva)... Och för att återställa steget så krävs att man bryter strömmen på våra maskiner... vilket stämmer med att nästa motor gör lika på det steget, har ju inte brytit strömmen då...
sedan provade jag att byta motorer och brytare på X/Y skrivaren funkar ju lika bra för det men skriver ut delen vriden 90° körde en ny "torr" runda, mycket riktigt efter några minuter så slår Y ifrån igen, trots att den sitter på X plats...
så nu blir det elektrisk felsökning på maskin... kan nog utesluta elektronik fel... skönt det iaf...
Har idag provat att byta plats på kablarna, då får nästa motor problem, kan jag räkna bort motorn, sen bytte jag steg, men nästa steg gör precis lika, altså inte fel på steget häller??
Har nu sittit med mit oscillo, visat sig att den skickar inte ut signaler till spole 2 i motorn, de 2 stiften (2A & 2B) ligger bara högt hela tiden (11V)...
Att ligga högt på runt 11V har jag räknat ut att det är motorns vilospänning, för det är lika på X, när man däremot ber den "hålla kvar" så blir stiften på X 0/15/15/0 medans Y blir 15/0/11/11
Edit:
Drog strömmen igen, startade sedan en "torr" utskrift och testade, ett par minuter funkade motorn fint, sedan börjar den rappla igen...

EDIT2:
Hmm, efter mycket felsökning och dykande i datablad kan jag trots allt börja kika på kablaget till just motorn, det verkar som att stegen har inbyggd säkerhetsfunktion för över-ström och kortisar osv, oc de slår bara av den spole som krånglar (min stänger ju alltid bara av halva)... Och för att återställa steget så krävs att man bryter strömmen på våra maskiner... vilket stämmer med att nästa motor gör lika på det steget, har ju inte brytit strömmen då...
sedan provade jag att byta motorer och brytare på X/Y skrivaren funkar ju lika bra för det men skriver ut delen vriden 90° körde en ny "torr" runda, mycket riktigt efter några minuter så slår Y ifrån igen, trots att den sitter på X plats...
så nu blir det elektrisk felsökning på maskin... kan nog utesluta elektronik fel... skönt det iaf...
Trolgen att seriekommunikationen strular (störningar)Xoffis skrev:Snyggt! gopro?
Har du vridit upp vref till motorströmmen?Xoffis skrev:Nämnde igår att min Y motor stannat, bara hoppar, efter omstart så funkade den igen, i "manual controll"... Det va först idag jag provade att skriva ut igen... den funkar fint under "skirten" men strax därefter så dör den igen...?
Edit:
EDIT2:
Någon som testat första betan av Repetier-Host 1.0? Står att den innehåller CuraEngine.
Xoffis: Skulle misstänka kabelbrott/glapp.
Läser om många som har problem: " Tappar steg"
Misstänker att detta, i många fall, kan bero på en konstruktionsbrist.
En stegmotor är känslig för plötsliga belastningsförändringar, som t.ex om man har
en full 1kg filamentrulle som plötsligt skall accelereras upp av X- eller Y- motor, när tråden blir sträckt i något ytterläge.
En enkel lösning är en fjädrande arm som drar ut en liten extra buffert-böj på tråden.
Läser om många som har problem: " Tappar steg"
Misstänker att detta, i många fall, kan bero på en konstruktionsbrist.
En stegmotor är känslig för plötsliga belastningsförändringar, som t.ex om man har
en full 1kg filamentrulle som plötsligt skall accelereras upp av X- eller Y- motor, när tråden blir sträckt i något ytterläge.
En enkel lösning är en fjädrande arm som drar ut en liten extra buffert-böj på tråden.
Ok, för det är ganska komiskt att denna mening är på just svenska, så det är ju något externt program som lägger sig i...stenD skrev:
Trolgen att seriekommunikationen strular (störningar)
Borde inte behövas då motorn har fungerat klanderfritt tidigare, och jag verkar vara en av dem som har haft turen att få perfekta lager till stängerna, det glider för bra, så bra att när motorerna släpper efter nollning så trycker fjädern i ändbrytaren ut slädarna igen, något jag har experimenterat bort genom att sätta home all direkt innan utskrift istället för i början på "start code"stenD skrev:
Har du vridit upp vref till motorströmmen?
Du hade helt rätt! hittade en kabel med brott igår kväll, började fixa detta idag tillsammans med andra saker jag haft i tanke, så jag räknar blint med att den kommer funka klanderfritt igen när jag monterat ihop den imorgon...Eli skrev:Xoffis: Skulle misstänka kabelbrott/glapp.
Har som sagt hittat felet, en kabel som hade gått av och glappade då höljet fortfarande va helt, jag visste att dessa problemen skulle dyka upp då jag använde mig av "EK" kabel, (ja jag vet! dumma mig!)
Men när jag ändå vänt å vridit på skrivaren har jag fixat lite andra tankegångar jag har haft, sitter numera en 2200uF konding på inkommande, monterat en DC kontakt på adaptern så man enkelt kan ta bort den från styrkortet, hängt upp alla motorer i gummimatta för att få bort vibrationer, sedan har jag även borrat i 2st speglar, så jag kan ha spegel riktigt monterad utan clips, för dessa clips jag provade har nästan vridit av min hotend flera gånger när de slår i (jag borde ha fixat stoppen)
men just nu är jag lite onyckter så resten får vänta till imorgon, skall försöka fota lite också...
betr: "Tråden höll på att avbrytas" på svenska?
Har du inte fått/lagt in någon prog. snutt från svensk?
T.ex G-coden du körde eller config.h? Man kan lägga in msg.
Har du inte fått/lagt in någon prog. snutt från svensk?
T.ex G-coden du körde eller config.h? Man kan lägga in msg.
Har ni varit med om någon gång att ett en viss färg och/eller fabrikat på PLA kan sätta igen hotenden? Testade formfuturas vita PLA och sedan dess märker jag att det kommer för lite plast när jag skriver ut. Har bytt tillbaka till den plast som alltid fungerat bra men nu är matningen dålig här med (matningen fungerar bra i början och när man matar manuellt men efter ca. ett lager kommer det mindre och mindre plast). Förra gången jag fick ett liknande problem var jag tvungen att plocka isär hotenden och göra ren den så förhoppningsvis går det att åtgärda på samma sätt nu.
De gånger matningen strulat för mig är de gånger jag börjat värma hotend långt innan Slic3r gått klart.
Då går värmen för långt upp och tråden blir mjuk. Så nu brukar jag låta fläkten gå så att den kyler röret om Slic3r drar ut på tiden.
Då går värmen för långt upp och tråden blir mjuk. Så nu brukar jag låta fläkten gå så att den kyler röret om Slic3r drar ut på tiden.
En rejäl rengöring verkar ha gjort susen den här gången med.
Har lagt märke till att hål, oavsett om de är runda eller kvadratiska, blir mindre än de jag ritar upp i 3d-programmet. Yttermåtten på utskrifter blir däremot bra, finns det något man kan göra åt detta? Vore bra om man slapp ha detta i åtanke när man ritar modellerna.