[Projekt] LED-konvertera en Sony VPL HS60 Projektor.

Berätta om dina pågående projekt.
Snubbel

Re: [Projekt] LED-konvertera en Sony VPL HS60 Projektor.

Inlägg av Snubbel »

Är färdig tentad och har börjat kolla lite på detta med strömförsörjningen till de 3 LEDsen. Jag har en nätadapter från ett tidigare projekt som ligger på 12V, 10A vilken borde gå att använda i detta projekt tycker jag även om 10A är i snålaste laget.

Först ut lite info om LEDsen
Bild
Färgkludden i överst visar vilken kolumn som är till vilken LED

Som ni ser har samtliga en rekommenderad Drivström på 8.1A men för att få ut det till alla 3 LEDs kommer jag behöva en ny nätdel, eller? Dessutom borde där vara gott om marginal till att sänka strömmen över LEDsen och fortfarande få ut bra med ljus.
Bild

Om jag parallell kopplar de 3 LEDsen och jag har 10A att spela på borde det vara rimligt att ge dom 3A var så det lämnas lite marginal också, För att ge dom 3A borde det bara vara att mata dom med spänning motsvarande 3A enligt följande diagram?
Bild

Sist men inte minst en liten paintbild på hur det skulle bli i så fall, är detta en rimlig lösning på så här starka LEDs eller kommer motstånden brinna upp?
Bild

Alternativt hittade jag denna guiden i SEFs wiki vilket kanske är en allmänt bättre lösning?
http://www.instructables.com/id/Power-L ... -Function/
bearing

Inlägg av bearing »

Du behöver switchade omvandlare - "step-down" (även kallad "buck") som ger konstant ström. Dels blir det mindre värme, dels kommer dina 10A räcka, eftersom omvandlaren ger mer ström på LED-sidan än de förbrukar på 12V-sidan.
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

Detta med switchade omvandlare har var lite av en ny värld för mig där jag har plöjt ner ett antal timmar läsandes och letandes efter vad jag egentligen behöver för att komma vidare.

Min slutsats är att det är svårt att hitta något bra alternativ som klarar leverera mer än 5A men jag har hittat denna http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2679.pdf som ska kunna leverera upp till 7A, inte för att jag tror det ska behövas men att ha möjligheten till det är ju inte dumt!

Frågan är om detta är en onödigt avancerad "Buck" för mitt ändamål och om det finns bättre/enklare/smidigare alternativ att bygga med?
bearing

Inlägg av bearing »

Det kan knappt bli enklare, den har bara några få ben, och dessutom inbyggd transistor!

Enklare är i så fall att köpa en färdig LED driver från eBay.
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

Tackar, då har min research gjort lite nytta i alla fall.
Då ska jag bara räkna ut vad för motstånd mm jag behöver införskaffa innan det blir ett köp, kommer säkert mer frågor samt bekräftelse sökning på denna fronten senare idag :)

Fick även hem leveransen med de röda LEDsen + optik och kylning från Kina idag. Det ser bra ut förutom den lilla detaljen att där låg tejp emot optiken på 2 av 3 moduler. Det känns som glas men är inte helt säker så frågan är om jag vågar ge mig på att tvätta de med tex kemiskt ren bensin?

Bild
Först ut en bild på alla tre, själva LEDen ska bytas ut i två av dom till en grön och en blå.

Bild
Närbild på en av skönheterna :)

Bild
Och slutligen en bild på LEDen med optiken bort strippad.
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

Hittade ett litet program länkat i databladet till en av "Buck"arna som räknar ut allt jag behöver veta samt föreslår komponenter, detta är ju jätte trevligt men programmet föreslår onödigt dyra komponenter (tror jag i alla fall) så som tantal kondensatorer.

Bild
En bild på Switcher Made Simple

Då det är just Kondensatorerna jag fastnat lite på då jag vet vad tex kapacitans och märkspänning står för men Rippel strömmen har jag inte riktigt lyckats greppa.

http://se.mouser.com/Search/ProductDeta ... hCaw%3d%3d
http://se.mouser.com/Search/ProductDeta ... kKog%3d%3d

Den billiga varianten har 300 mAmps medan den dyrare tantal kondensatorn bara har 0.5 mAmps i rippel ström samtidigt som det jag tolkar det jag läst mig till som att ett högre värde gör kondensatorn tåligare? Och finns det i så fall någon nackdel med att ta en kondensator med ett högre värde för rippel ströms tålighet?
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

Detta projektet landade på is pga en kombination av tidsbrist vid tillfället och problem med komponenter. Detta var nog tur då jag hade gjort ett par duktiga tankevurpor tidigare.
Det har även hänt mycket på hårdvarufronten på ebay det senaste året och jag har nu allt jag behöver för att få ingång mina LEDs på väg hem, detta tack vara hjälpen jag fick i http://elektronikforumet.buggfix.se/for ... 1e04039411 och framför allt hjälpen från frownlayer.
Det mesta ska hämtas ut senare idag men för att ge ett litet smakprov så visas här nedan de 3 motstånden som kommer användas.

Bild

Och för att ge lite skala på vilka monster det verkligen är!
Bild

Anledningen till att det är två olika typer av motstånd är för att den röda LEDen har klart lägre spänningsfall än den gröna och blå vid samma ström, så den behöver ett lite större motstånd.

Nu till dagens paket. Först ut var de färdiga LED dimmers jag hittade på ebay, 12V och 8A för tunga 3€ stycket inklusive frakt. Som hittat jämfört med att lägga ett par hundra stycket här hemma!
Bild

Med tanke på att jag spenderade tid på att kolla på att bygga en egen lösning för att styra LEDsen förra året så kunde jag självklart inte låta bli att skruva upp och undersöka vad jag fått hem. Tyvärr finns ingen bild på den intressanta sidan av kretskortet.
Bild

Nästa packet innehöll mina LEDs. Denna typen av LEDs är snordyra att köpa men som tur var hittade jag 3 pack med röda och blå på bud på ebay, så blev ett par extra LEDs då det fortfarande var mycket billigare än att köpa de nya från butik (35€ stycket...). Om inget annat har jag ett par extra om den magiska röken skulle infinna sig.
Bild

Slutligen en liten bild på kopplingen. Det hela drivs med 12V från ett vanligt nätagg för tillfället. Nackdelen är att denna typ av belastning ger ett väldigt otrevligt coilwhine...
En annan lite rolig detalj (Var riktigt frustrerande innan jag fick hjälp att komma på det...) var att databladet till LEDsen var fel då de hade vänt på plus och minus i det så jag fick inget att lysa över huvud taget. Siffrorna i bilden är för att markera diverse mätpunkter som användes i felsökningen.
Bild

Nu lyser i alla fall alla LEDs och de är riktigt starka, redan på lägsta effekt som de startar på så är de för starka för att titta mot, skruvar man upp strömmen ytterligare är det så att reflektionerna i rummet är jobbiga för ögonen!
Tyvärr vill inte mina mobil kamera alls vara med och fota/filma detta men är ni nyfikna så sök på pt-54 på youtube så ser ni vilka monster det är.

Nästa steg är att montera optik till alla LEDs samt börja kolla på montering i projektorn följt av färgkalibrering som jag börjar misstänka kan bli riktigt svårt!

Tog dock ett par bilder med optiken monterad, kan inte poängtera nog att min kamera är värdelös på denna typ av bilder!

Kan även säga att alla bilder är tagna på lägsta möjliga startström. Först ut är den röda, det är alltså ljust i rummet när denna bilden togs mitt på dagen med ljust från LEDen dominerar helt. Kvadraten i taket är även homogent röd i färgen för ögat.
Bild

Nästa LED är den gröna, den startar med klart lägre ljusstyrka än den röda och man ser till och med lite ojämnheter i taket på bilden som dock inte syntes i verkligheten.
Bild

Sist ut är den Blå LEDen. Här dyker det upp ett litet oros moment.. de mörka strecken som går tvärs över kvadraten är inte från taket utan är från LEDens strömförsörjning som har klart tjockare trådar över chippet på den blå än de övriga två, dessa syns i verkligheten också och inte bara på bild, dock mycket mindre i verkligheten. En annan detalj är att den blåa inte får en riktigt homogen ljusstyrka över hela bilden, detta beror nog på att jag använder optik anpassad till de Röda LEDsen som ligger i andra änden av det synliga spektrat.
Bild
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

De verkligen potentionellt fantastiska LED's du har där!

Men du borde verkligen hitta en bättre switchad lösning för drivningen. Du kommer elda massor av effekt i de där motstånden.
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

maDa skrev:De verkligen potentionellt fantastiska LED's du har där!

Men du borde verkligen hitta en bättre switchad lösning för drivningen. Du kommer elda massor av effekt i de där motstånden.
Jo, de är helt vansinniga!

Det med en switchad lösning kanske blir aktuellt i framtiden men nu är jag mest intresserad av att se om min ide funkar i praktiken och om det kommer vara möjligt att få en godkänd bild ut ur projektorn med LEDs. Dock har du rätt i att motstånden blir mycket varmare än flänsarna till LEDsen som det är nu men då jag mest kört LEDsen på lägre effekt så är det inte så otroligt mycket effekt som går till kråkorna.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

Hah! Det var ju min gamla tråd på Sweclockers du hittade! Jag la ner projektet då jag saknade en fungerande lampa till min projektor (därav LED-konverteringsförsöket) men utan möjlighet att testa med/utan fungerande lampa för att lura projektorn kändes det lite lönlöst. :)

Ska bli kul att se hur det går för dig, blir nog mycket bättre med tre LED's där du kan justera färgbalansen istället för att vara fast med vad led-matrisen klarar av att ge.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag lyckades lura min projektor att gå utan lampa fast den var utan lampa när jag köpte den. Dock gav jag upp och skaffade en piratlampa.
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

Detta kommer bli en riktigt lång uppdate då den innehåller allt som hänt de senaste 2 månaderna.

Först ut så började jag med att plocka med projektorn med till föräldrarnas gård där jag har tillgång till en riktig verkstad med allt vad det innebär. Lite experimentellt så började jag med att testa vad som hände med alla 3 LEDs, ger verkligen RGB vitt ljus?

Bild
Svaret är ja, det blir vitt. Värt att notera är att detta är i ett ljust garage med full belysning och Carporten öppen så det lyser på riktigt bra, och precis som tidigare så syns inte de mörka linjerna med ögat utan bara på bild..

Nästa steg blev att montera de stora resistorerna på en AMD kylare för att hålla temperaturen nere, detta är inte den slutgiltliga monteringen men ger en uppfattning om hur det ser ut.
Bild

En väldigt strippad projektor där de 3 LEDsen är provmonterade för att se om det är en möjlig lösning.
Bild

Och från andra hållet.
Bild

Och så blev det dags för nästa paus som varade ett par veckor, en av dimmerna var inte riktigt hundra (den av de tre jag inte testat vid förra rundan..) så den bestämde sig för att dela med sig av den magiska röken...
Bild

LEDs samt kylare med resistorer på plats.
Bild

Ny månad, ny dimmer och ny insats! Dags att få ett slut på detta projekt nu nångång?
Alla tre LEDs lyser fin fint med en 12V laptops adapter som inte tjuter av missnöje som mitt standard atx nätagg gjorde med LEDsen som last.
Bild

LED dimmersna är urplockade från sin onödigt stora låda och monterade på rad där reglagen kommer sitta så man kommer åt dom genom den tidigare lampbytarluckan.
Bild

Ormboet tillfälligt inkopplat, jag ber om ursäkt och vill varna känsliga läsare för katastrofal kabeldragning!
Bild

Och avslutningsvis en bild på hur fint det lyser med LEDsen på plats och igång.
Bild

Det är även testat att kalibrera lite försiktigt även om jag vet att det inte är lönt innan projektorn är igång och det är inga problem att få en "vit" bild även om den är lite ljussvagare i nedre vänstra hörnet. Detta beror på att LEDsen är snett monterade i på sin kylfläns och gäller alla 3, om detta blir ett problem på längre avstånd på en duk återstår att se men jag kommer inte försöka åtgärda det fören jag vet att det behövs som det ser ut nu.
Efter detta monterades projektorn ihop och jag kom så långt som att "moderkortet" är på plats och nästan allt är inkopplat förutom en kabel som jag inte kan hitta :(
Självklart är detta kabeln som används för uppstart av projektorn och att lura den att lampan visst är på plats så i princip den enda kabel som det inte går att testa någonting utan. Dock är det bara en kortslutning av rätt stift till jord så det ska gå att lösa utan kabel när jag listat ut vilket stift det är (hoppas på att hitta fler bilder som visar det!) som ska kortslutas.
Ska bli sjukt spännande att se om den startar. är trots allt 20 månader sen den var igång senast och det är rotat mycket med den på den tiden!

Fortsättning direkt, kunde självklart inte låta bli att testa...
Bild

Enligt följande bild och texten nedan från första försöket att få igång den utan lampa så är jag rätt säker på vilken pin jag ska kortsluta till jord i alla fall, det ska vara den mellersta svarta.
Ser ut att vara den lättlurade typen av projektor så testar klippa av svart2 och kopplar den till Jord istället för ballasten och allt drar igång precis som om en fungerande lampa varit monterad! Efter detta var det bara att plocka ut ballasten helt och hållet samt testa utan att köra de övriga 3 kablarna anslutna till den och resultatet är det samma som innan, den startar precis som den ska.
Problemet är dock att jag inte kommer så lång i booten av projektorn utan jag får ett FAN/temp error. Jag har två teorier om vad det kan bero på men gissar på att det är nr 1.

1) En av fläktarna startar inte med projektorn, jag har mätt på kontakten och den har 6V i spänning över sig men det händer inget så antar att fläkten är trasig
2) Jag har bytt ut en av originalfläktarna mot en annan fläkt (den som sitter på AMD kylaren) vilken inte går i samma hastighet så kanske inte godkänns då den rapporterar fel RPM? jag är i alla fall säker på att den är inkopplad rätt då det är PWM kabeln som inte är ansluten.
Snubbel

Inlägg av Snubbel »

Har nu testat fläkten i en extern spänningskälla och det händer ingenting så har bytt kontakt med en annan fläkt som är testad i projektorn. Fläkten startar med projektorn och ingen varningslampa lyser. Dock får jag fortfarande ingen bild när den startar och i de flesta fall stänger den bara av sig själv direkt... får leta vidare helt enkelt.

Fortsatte med att testa koppa in projektorn till datorn via HDMI och nu startar den inte för fan/temp lampan blinkar igen.. Dock snurrar båda fläktarna jag misstänkte innan fortfarande... hmm?

Frågan är om det fläktarna som går i fel RPM som projektorn reagerar på eller om det är någon temp sensor som lagt av eller vad det kan vara?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Häftigt!

Den har säkert någon temp-sensor för lampan med.

Jag skulle somsagt fortfarande dock lägga lite krut på bygga ihop en vettig PWM för driva dem där, istället för billiga dimmers som bara lär klara några A. En Arduino, 3st IRF540 MOSFET's, tre induktanser och lite små motstånd. Så kan du 0-255 regulera och strömbegränsa samtidigt.
Skriv svar