Kraftigare än AVR/PIC?
Kraftigare än AVR/PIC?
Kan någon rekommendera processorer som är kraftigare än AVR och PIC men fortfarande hyfsat enkla och med gratis verktyg?
Fujitsu MB90Fxxx, jag använder MB90F586B och den är det ganska bra sprutt i. C-kompiler är gratis (finns på datablads-CD'n) fast editorn är *host* lite sådär.... men den duger om man inte är van vid bättre...
Fjutten har, i "min" version, 128Kbyte flash, 6Kbyte RAM, kan addressera externt upp till 1Mb, 5 UART, 3 timers, 4 Input Captures, 2 Output Captures, 2 PWM out, 2 DA-out, 8 kanal 10 bit AD...och lite annat roligt hårdvara. Finns versioner med mer minne/CAN osv.
Jag gillar den skarpt!
Fjutten har, i "min" version, 128Kbyte flash, 6Kbyte RAM, kan addressera externt upp till 1Mb, 5 UART, 3 timers, 4 Input Captures, 2 Output Captures, 2 PWM out, 2 DA-out, 8 kanal 10 bit AD...och lite annat roligt hårdvara. Finns versioner med mer minne/CAN osv.
Jag gillar den skarpt!
Fujitsu eller direkt på deras 16-bitars sida, fundera inte på den 8-bitars version som finns, där finns Freescale/AVR/PIC i stället.
Tack fär tipsen!
karlstedt: Har de erfarenhet av ARM? Professionellt/Hobby? Det verkar som om folk på forumet labbat med den (strombom) men inte riktigt tagit den till sig.
sodjan: PIC24 verkar väldigt mycket vara det jag frågar om! Har du jobbat med den? Programmerar du i C eller i ASM?
Icecap: Verkar också bra. Har beställt CDn.
karlstedt: Har de erfarenhet av ARM? Professionellt/Hobby? Det verkar som om folk på forumet labbat med den (strombom) men inte riktigt tagit den till sig.
sodjan: PIC24 verkar väldigt mycket vara det jag frågar om! Har du jobbat med den? Programmerar du i C eller i ASM?
Icecap: Verkar också bra. Har beställt CDn.
> PIC24 verkar väldigt mycket vara det jag frågar om! Har du jobbat med den?
Nej.
> Programmerar du i C eller i ASM?
ASM, men som sagt, inte på den...
En sak som är lite tråkig med PIC24 är de inte finns i DIP.
Eller finns och finns, de finns ju knapp alls än...
Om man vill känna på arkitekturen, så kan man mycket väl
köra med en PIC30 (finns ner till 28-pin DIP), man behöver bara
"blunda" för DSP delarna. PIC24 är i pirncip samma sak fast utan
DSP...
Det återstår att se hur PIC24 kommer att "gå" på marknaden.
Nej.
> Programmerar du i C eller i ASM?
ASM, men som sagt, inte på den...

En sak som är lite tråkig med PIC24 är de inte finns i DIP.
Eller finns och finns, de finns ju knapp alls än...

Om man vill känna på arkitekturen, så kan man mycket väl
köra med en PIC30 (finns ner till 28-pin DIP), man behöver bara
"blunda" för DSP delarna. PIC24 är i pirncip samma sak fast utan
DSP...
Det återstår att se hur PIC24 kommer att "gå" på marknaden.
"Ingen har väl ännu testat (iallafall berättat om) renesasgrejorna som många här fick för något år sedan? De kan kanske vara något." / PaNiC
Vi var väl några i varje fall som testade att skriva lite på LCD:n och så men jag kan faktiskt inte komma ihåg varför jag inte fastnade för den. Var det inte så att den medföljande kompilatorn var begränsad i kodstorlek ?
När det gäller ARM (Atmel AT91SAM7S) tycker jag att de är kraftfulla och jättesmidiga på så sätt att de inte kräver så mycket kringkomponenter och stor plats precis som AVR och PIC.
Däremot blev det ganska krångligt för mig att föra över kod till kretsen, jag skrev aldrig någon riktig bootloader så jag fick föra över via JTAG varje gång vilket krävde flera lusiga manövrar i olika program (mitt tålamod är inte alltid det bästa)
Jag fick inte heller igång det USB-flash program som atmel ger ut.
Även philips har en fin ARM-krets LPC21xx, men den har jag inte testat.
AVR32 verkar spännande, men den finns ju inte än
PIC24 hade jag totalt missat, men deras c-kompilator är inte gratis
Dock verkar det finnas en student-version, efter 60 dagar slutar den optimera koden...
Var köper man Fujitsus 16/32-bitare ?
Vi var väl några i varje fall som testade att skriva lite på LCD:n och så men jag kan faktiskt inte komma ihåg varför jag inte fastnade för den. Var det inte så att den medföljande kompilatorn var begränsad i kodstorlek ?
När det gäller ARM (Atmel AT91SAM7S) tycker jag att de är kraftfulla och jättesmidiga på så sätt att de inte kräver så mycket kringkomponenter och stor plats precis som AVR och PIC.
Däremot blev det ganska krångligt för mig att föra över kod till kretsen, jag skrev aldrig någon riktig bootloader så jag fick föra över via JTAG varje gång vilket krävde flera lusiga manövrar i olika program (mitt tålamod är inte alltid det bästa)

Även philips har en fin ARM-krets LPC21xx, men den har jag inte testat.
AVR32 verkar spännande, men den finns ju inte än

PIC24 hade jag totalt missat, men deras c-kompilator är inte gratis

Var köper man Fujitsus 16/32-bitare ?
strombom: Fujitsu säljs av EBV Elektronik www.ebv.com +4640592100 i Malmö. (Jag har aldrig handlat av dem så jag vet inte om dom säljer till privatpersoner och så.)
- grapetonix