Radar-avkänning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Eh.. det var över två månader sedan jag skrev det.

Om du tvivlar på att det fungerar så som jag skrev, så kan jag lugna dig med att det är sant. Fråga trafikpolisen själv nästa gång. :)

Exakt hur det går till vet jag inte. Även om jag visste så skulle jag inte berätta. Det finns redan tillräckligt med "fartglada" människor som inte kan stanna i tid för andra människor eller fordon.
Malm

Inlägg av Malm »

Jag kan köpa att man kan scanna efter laserstörare (och eventuellt även radarstörare, om sådana finnes), men att de kan hitta en helt passiv detektor lär ju vara ren bullshit.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Du får tro vad du vill. Jag har åtminstone tagit reda på hur det är.
Om du tror att det är "bullshit" så gör det inte mig något.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur passiv är sensorn? gissar att det är tämligen aktiv elektronik i den. Det går ju att pejla TVapparater. så varför inte.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

beror på hur bra byggda radarvarnarna är, billigt smäck läcker lokaloscillolatorfrekvens, som går att scanna, en bra byggd klarar inte någon att upptäcka med mindre än att dom kommer mycket nära, en perfekt går nog inte att upptäcka elektroniskt,
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ni är lite roliga. Om det nu skulle vara så att den inte går att upptäcka, varför i hela världen används inte denna billiga produkt i militären??! Det skulle spara miljoner!

*suck*
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jimmy:"Radarvarnare" är standard i ett militärflygplan. Typ 1 st lampa lyser = planet befinner sig i radarstrålning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

JimmyAndersson skrev:Ni är lite roliga. Om det nu skulle vara så att den inte går att upptäcka, varför i hela världen används inte denna billiga produkt i militären??! Det skulle spara miljoner!

*suck*
?, om en apparat inte avger någon strålning, hur ska den då kunna scannas eller upptäckas på avstånd?

en radarvarnare är i grund och botten en passiv apparat, men konstruktionen kan avge en lokaloscillolatorfrekvens som går att avlyssna/scanna, beroende på hur bra byggd radarvarnaren är så läcker den strålningen mer eller mindre
att bygga den helt rftät kostar och det tror jag få personer vill lägga 10kkr eller uppåt på

en radar/laserstörare däremot är en helt annan sak, den är aktiv och avger energi som är lättdetekterad

jag är inte världens bästa på detta och om jag har fel vill jag mycket gärna veta så noggrant som möjligt vad jag har fel i :?:
Malm

Inlägg av Malm »

Måste man inte ha väldigt, väldigt exakt utrustning för att upptäcka denna oscillatorfrekvens? Polisens egna mätutrustning borde ju dessutom störa ut deras detektorer.

Jag har sett ritningar på budget-detektorer som innehåller ett gäng op-förstärkare, några resistorer och några kondensatorer, knappast något som går att upptäcka och särskilja från all övrig teknik i exempelvis en bil. Jag kan dock inte säga hur bra de detektorerna fungerar.

En helt annan fråga rörande flygplanens detektorer: Hur känner de egentligen av om någon har radarlåsning på planet? Eller det kanske bara funkar i filmer? :P
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

>Hur känner de egentligen av om någon har radarlåsning på planet?
På samma sätt som den radar som "ser" flygplanet känner av den returnerade signalen från planet kanske?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Prova o bygga en superinstabil extremt högförstärkande krets av t.ex en 741 op amp o mata en 386 eller nån af förstärkare o koppla på en högtalare.

Kretsen är så nervös så du kan lyssna på allt i närheten , tangentbordstryckningar,kaffekokare,radio,tändsystem - allt möjligt

Radarvarnare till stridsflygplan fungerar i princip på samma sätt som radarvarnare till bilar.
Om flygplanet eller bilen blir "belyst" av rf så får man indikation.
Korta våglängder som oftast används av taktiska radarsystem är i höga ghz band - vågutbredningen liknar den som ges som en roterande fyr.
I fallet med eldledningsradar och misilradar så liknar radarloben en ficklampa ur strålningshänseende.

Inga problem att detektera och varna.

Dettta har inget med att lyssna på lokalosc. i mottagaren ala tv pejling.
Vilket i verkligheten är mycket svårt - en passiv varnare är mycket svår att hitta - det kräver specialkompetens.

Men det finns passiva radasystem.

I verkligheten används redan passiva radarystem i stridsflygplan.
Flygplanet behöver ju inte sända ut når radapuls på xx ghz för att få info - det finns ju massa sändare i landskapet b.la fiendes egna radar,mobiltelefonmaster,radiosystem,tv sändareoch rr sändare.
Det enda som krävs är ju en häftig radarmottagare som kan synka rubbet från existerande sändare och reflexer.....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Precis! Tack Biker!
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Lägg in waypoints i GPS.en på alla kameraskåp så att den piper och du kommer ihåg att lätta på gasen när du närmar dig ett. 8)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är inte speciellt svårt att bygga en radarvarnare, det är lite svårare att bygga så att den inte falsklarmar för ofta, men inte heller det så knepigt. Signalerna är så pass starka att det i princip bara är en antenn för rätt rekvens, passivt lågpass filter, förförstärkare, bandpassfilter och detektor (gärna med variabel tröskelnivå) som behövs. Vill du putsa till den så gör förförstärkaren justerbar och bandpassfiltret så smalt som det går och det ändå täcker de frekvenskillnaderna som finns mellan olika exemplar av radarn, försök få tag i kalibreringsinstruktionerna eller produktbeskrivningen för systemet för att veta hur brett du behöver göra filtret, ju smalare de kan göra filtret desto bättre S/N får du och med andra ord bättre räckvidd. Glöm bara inte att antennen är källan till alla signaler och den är viktigare än att få toppprestanda på efterföljande elektronik.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

rehnmaak skrev:Det är relativt lätt att detektera mikrovågsstrålning, jag kommer ihåg att jag gjorde en labb i skolan på det för många år sedan. Det enda du behöver är en 1N34 diod och en hornantenn. Den detekterade signalen förstärker du med en opamp. Jag vet dock inte vilket band kameraskåpen ligger på men det är antingen 10GHZ eller 24GHz.
Ungefär det jag skrev för tjugo inlägg sedan...
Skriv svar