C eller C++ ?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
hento

C eller C++ ?

Inlägg av hento »

Är ingenjörsstudent och har läst en del Java (två 5hp:or), vad skulle ni rekommendera att man breddar sig med, C eller C++?

Eller kanske något helt annat?

Beror ju givetvis vilket mål man har, men om det är lite osäkert och man mest vill bredda sina kunskaper, vilket språk anser ni att man har mest nytta av? (dvs kommer ha nytta av i framtiden).
sodjan
EF Sponsor

Re: C eller C++ ?

Inlägg av sodjan »

> vilket språk anser ni att man har mest nytta av?

Jag skulle säga det språk som användarna talar... :-)

Men du menar nog specifikt "programmeringspråk".

När det gäller "valet" mellan C och C++, så skulle jag säga att
det spelar ingen större roll, kan man "programmera" så kan man
använda vilket verktyg som helst. Det som tillför ett verkligt
värde till en programmerare är verksamhetskunskap, och det
hittar man i alla fall inte på någon skola... :-)

Och just C och/eller C++ känns inte som ett val, de är för lika.

Jag programmerar (eller kan i alla fall, om det skulle behövas)
i minst ett tiotal olika "språk". Som sagt, om man kan "programmera"
så är språket i sig mindre intressant.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Frågan har varit uppe här på Ef många gånger.
Och med din frågeställning går den inte att besvara!

Språket har koppling till det "land" man befinner sig i.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Som du förstås vet är C++ objektorienterat och av den anledningen intressant att lära sig för att se skillnader och likheter mellan C++ och Java.

C ingår som ett subset av C++. Men givetvis är approachen ganska olika om man kodar C eller C++.

Men generellt sett (och med reservation för att en liten MCU inte längre är så himla liten):

PC, ARM, större MCU: C++ om du vill, C om du vill.
Liten MCU: Oftast C

Kolla då hellre lite på design patterns för C respektive C++ (icke objektorienterat, objektorienterat) (om det nu finns ickeobjektorienterade design patterns? borde det göra).

mvh: mIKAEL
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

C krävs ofta när det är mycket systemnära cirkuskonster. T.ex startkod, processhanterare, systemhantering, direkt I/O, högt optimerad bearbetning för matematiska funktioner osv.

Fördelen med C++ är dess möjlighet till objektorientering med ärvda klasser osv som gör att man vinner effektivitet vid skapande av stora program. Det finns dessvärre också nackdelar som överladdning av namn och bloatad kod.

Skulle nog säga att det inte är givet utan beror på vilken typ av problem du behöver lösa.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Bra svar av ovanstående.
Det är detta jag menar med "land" dvs maskin eller OS land eller Databas eller applikationsland.
Så nu vet TS vad som gäller. Det är alltså Både och med val efter personlighet!
johano

Inlägg av johano »

Ja, det är ungefär som att fråga "Om jag kan använda en skruvdragare, ska jag då satsa på att lära mig hantera en pinnsvets eller en hammare?"

/Johan
Användarvisningsbild
hento

Inlägg av hento »

Mycket bra svar på en rätt luddig fråga!

Eller ja, de flesta svaren är ju bra.. alltid lika lustigt med folk (johano här) som bara känner att de vill kliva på ett tåg som redan gått.. inlägget fyller ju ingen funktion. Ja bortsett från att försöka ryggdunka de personer som i tidigare inlägg varit inne och nosat på samma linje men faktiskt bidragit med sin kunskap.

Tack ni andra!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tycker det inlägget kan fylla en funktion, kanske inte för dig, men i ett forum ligger trådar kvar länge och hittas vid sökningar, och nån annan som kommer in i tråden kanske inte riktigt förstår poängen i de tidigare inläggen. Det blir ett förtydligande mha en liknelse (vilket är ett mycket bra sätt att få folk att förstå konstigheter som de inte själva inser).

Det är ju tyvärr så ibland att den med det "bästa" svaret kanske inte är den som svarar först.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Man kan väl tillägga att det sodjan skriver stämmer mestadels om man håller sig inom besläktade språk. Kan man java så är det inte så svårt att ge sig på C, C++, Pascal, Fortran eller liknande. Däremot blir det nog en smula krångligare om man kan Java och ger sig på Lisp, Assembler eller för den delen klassisk Basic
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skulle nog säga att skillnaden ligger på metanivå dvs imperativa kontra funktionella språk. Sedan kanske assembler kanske kan vara en egen kategori med dess registerpillande. Men det finns även HDL språk och Prolog mm.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som jag brukar säga: Det är skillnad på att "programmera" och "koda".

Programmering i mina ögon är att tänka ut själva programflödet, kodningen är att implementera det i nåt programspråk.

Det går ju t.ex. att göra strukturerade program även med klassiska "spagettispråk" som BASIC, när jag lärde mig JSP för en herrans massa år sen så skrev ju jag programmen i BASIC på ABC80. Det handlar ju bara om "programmera" strukturerat och sen "koda" programmet utifrån den strukturen.

Kan man programmera så kan man programmera, sen för att koda programmet behöver man lära sig språkets syntax.

Men sen blir det ju med dagens programmering lite mer komplext eftersom man oftast använder nån form av funktionsbibliotek och där behöver man ju veta vad som finns. Men det har ju egentligen inte med språket att göra. Det är ju alltså lite skillnad mellan att lära sig C# och att lära sig .NET (fast just de är dåligt exempel eftersom de är rätt tajt integrerade). Eller att det är skillnad mellan Arduino och "ren AVR".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Var man skall lägga mödan beror helt och hållet på vad man tänkt göra, och i vilken miljö.
Tänker man jobba med små mikroprocessorer så är det ASM och C som gäller.
Lite större mikroprocessorer så är det C och C++ som gäller (ibland lite ASM också).
Linux C och C++
Windows C# och .net
PC-Hårdvara C och x86-ASM, eventuellt C++
Android appar så är det väl JAVA som gäller.

Förutom det så tillkommer ju alla scriptspråk, vilka kan vara nödvändiga i vissa lägen, såsom Python, PHP mm, samt alla lite lustiga och roliga språk som man (nästan) aldrig har användning för, typ OCCAM, LISP, ML osv
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Eller kanske något helt annat?

Ja, ta nu inledningen på din tråd, sätt upp hur, när, och varför man använder olika språk.
Sedan lär du kommunikation om problemlösning via systemering och val av programspråk.

Förståelse och kommunikation av problem och lösning är mycket viktigare än språk! :bravo:

Så ser jag fram emot utkast säger Lasp
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

C eller C++ ?
Ja
Skriv svar