Zenerdiod-knän, hur mycket kan de variera?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
/mr

Zenerdiod-knän, hur mycket kan de variera?

Inlägg av /mr »

Hej,

här kommer en fråga om zenerdioders knän:

Jag märker att några av mina zenerdioder har ett zener-knä som inte är lika skarpt som de övrigas. I datablad ser man typiskt en massa I-V-kurvor för olika zenerspänningar, där högre zenerspänningar har skarpare knän och vice versa. Men i mitt fall handlar det om en massa zenerdioder med samma zenerspänningar vid testströmmen 5 mA, men där några har ett märkbart böjdare knä än den stora majoriteten i regionen 0-5 mA. Detta gör att de leder mycket mer ström än väntat i de lägre regionerna, och kretsen beter sig annorlunda.

Hurpass normalt är det med såna här variationer av knäets form?

Tacksam för svar och åsikter. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Zenerdiod-knän, hur mycket kan de variera?

Inlägg av Icecap »

Det låter som att du försöker använda dom som spänningsreferenser - och de är ganska usla till sånt!

Deras exakta egenskaper varierar, dels som följd av variationer i produktionen, dopning osv. men även med temperatur, misshandel osv.

Det finns en bra anledning till att man kan köpa spänningsreferenser!

Men är det viktigt för dig att använda zenerdioder med specifika egenskaper köper du det dubbla antal (eller mer) av vad du behöver och sedan testar du deras parameter och tar de minst dåliga.
Användarvisningsbild
/mr

Inlägg av /mr »

Nej, de används inte som spänningsreferenser, utan till begränsning av signalamplitud genom att koppla två motriktade zener i återkopplingsslingan kring en OP-amp. :)

I framåtriktningen antar jag att dioder följer diodekvationen ganska exakt, men i backriktningen är beteendet troligen beroende av både kislets geometrier, dopning och annat okänt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På ett ungefär. Frekvens är en faktor och med den även medelspänningen över dioden.

Man kan säga att en zener är en ganska grovhuggen stenyxa.
Användarvisningsbild
/mr

Inlägg av /mr »

"en zener är en ganska grovhuggen stenyxa."
Tur då att de små rara elektronerna är ganska så mjuka och luddiga i konturerna. ;)
Skriv svar