snyggt, jag ser ett modellflyg i bakgrunden. Det var ingen hugad byggare som ville göra ett flygplan åt din motor? skala 1:4 blir ju ett ganska manligt flygplan.
stenD skrev:Fanns väl en svensk som höll på med att konstruera, bygga och publicera motorer. Har för mig att han hette karl-erik olseryd. Det fanns också förr en sommarträff på ett berg söderöver men jag tror att det inte arrangeras längre. nån som vet mer?
En annan svensk som fanns representerad på Ålleberg nyligen, som jag besökte nyligen,
är en motorbyggare som har en motor som han byggde redan som 14:is
Jag var där och tittade. Tyvärr inte så mycket att titta på, motorbygge är inte lika poppis som rullbrädeåkning
Det var dock segelflygplan i modell samt motordrivna för att dra upp dom.
Det startades också en tiger moth dock inte i modell.
För att pigga upp er ytterligare lite grand så lägger jag upp några bilder från "Model Engineering Exibition 2010".
Först en modell av en Offenhauser räsermotor
Sedan en modell av en 24cyl flygmotor av typ Napier Dagger series 3
13000 timmar var nerlagt i modellen, uppskattat 7000 kvar till färdig status
Nog snackat:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ngn som har detaljer kring wright j5 som finns på bild ovan...
jag funderar på oljetanken under frontkåpan?
den finns på Olsryds ritning och verkar vara för droppsmörjning av kamdreven?
på motorn ovan finns den inte?
hur är originalmotorn beskaffad? har den ett oljetråg i frontkåpan?
i så fall, undra varför Olsryd valt den lösningen på skalamodellen?
edit...
hann svara själv..
Olsryds J5 whirlwind är en modellversion av originalet och som är detaljmässigt ganska olik,
därav konstruktionen med oljetanken och säkert åckså på flera andra punkter.