modellernas modell...
har satt en sån på att göra listan innan jag dör...
skämt åsido...
mycket imponerande...
och den är inte en svåraste han byggt...
man kan ju undra om han har tillgång till en monster CNC...
och en komplett ritning...och är fena på 3D cad.
Tjusigt bygge! Fråga av en som inte är insatt i motorbyggen: tävlar ni i vridmoment per slagvolym eller liknade? Lite som ölbryggare idag tävlar i hur mycket humle man kan få i ölen.
Måste ställa mig i kön, böja på ryggen och lätta på hatten! Ända sedan Milton, min lärare i motorteknik på Hässlö gymnasium (flygtekniskt) i Västerås visade några hemmabyggda V12or, så har jag velat bygga en egen fungerande modellmotor!
Bygger du enl färdiga ritningar, eller har du ritat motorerna själv också?
Fanns väl en svensk som höll på med att konstruera, bygga och publicera motorer. Har för mig att han hette karl-erik olseryd. Det fanns också förr en sommarträff på ett berg söderöver men jag tror att det inte arrangeras längre. nån som vet mer?
Köpte för några år sedan ritningar till en stjärnmotor som Karl-Erik Olseryd ritat,
Motorbyggarna är aktiva och har sin träff på Ålleberg vid Falköping. http://www.lahman.nu/motorS.html
Kollade lite på ritningen, ska del 15 verkligen vara med, det sättet?
Då kommer ju den kunna vridas "fel" i förhållande till ventiltiderna... gör man alltså så på stjärnmotorer?
Första tanken är förstås att vevstaken sitter direkt på tappen...
(om tappen därför blir för lång, kanske man kan lösa det med ett exentriskt motroterande stödlager driven med udda antal kuggar)
Senast redigerad av NULL 21 juni 2014, 14:52:54, redigerad totalt 1 gång.