Vad är högsta temperaturen du testat? 220 C? Om du mäter tempen på nozzeln med någon annan termometer, visar den då ungefär det du angivit?
Jag lyckades printa PLA/PHA en längre stund igår i ca 240 C, (min termistor visar ju fortfarande helt fel...)
Provade sen 220 igen och då gick ju som sagt kopplingen sönder
Har haft min beskärda del utav problem med filament som gått av under utskrift, de sista jag hann att göra före jag brände slut
på mina drivsteg var att köra med 230grader, orörd speed i slicer'n, 4mm retract, 300% speed i Repetier alltså på max, gick skitfint i 30 minuter eller så, då mitt reserv drivstegen gav upp.
Just nu inväntar jag min Pico + nya motorer före jag går vidare vill inte bränna de nya drv8825 stegen. Då mina nuvarande motorer ligger på 2,5A.
Så Panic prova att gå uppåt en 230/240 .. jag hade inte ett enda "knäpp" i min extruder eller tendens till att det skulle ha gått tungt
Vid 230-240 grader börjar det lukta bränd plast, vilket knappast kan vara meningen.
Men!
Tack vare daer som jag besökte igår så kan det vara så att det blev stil på mackapären. Mellan slangkoppling och själva hotenden blir det ett mindre tomrum pga konstruktionen. I detta tyckte daer att det skulle sitta en bit slang, för att inte filamentet ska kunna röra sig i sidled. Detta är överhuvudtaget inget jag har funderat över tidigare, men än så länge har det blivit tre lyckade utskrifter varav en absolut borde lett till stopp tidigare. Så kanske kanske!
Stort tack till daer iallafall för hjälpen.
Så ni som har liknande bekymmer, kolla om det kan bero på samma sak. Testa att trycka i en bit slang mellan hotend och slangkopplingen i effector platen.
Använder du inte hotendens inbyggda slangkoppling, eller fattar jag fel? För på de slangkopplingar som följer med E3D så går slangen att trycka genom slangkopplingen in i hotenden så att det inte ska finnas något tomrum för tråden att böja sig i.
Det var som fan. I min V5 går det inte ens att få ner en slang där. Inte i V6 heller tror jag, men ska kolla ordentligt när utskriften som kör nu är klar.
Hur mycket spänning har ni ställt på drivstegen? Jag har 1.7A stegmotorer och enligt A4988 G3D Drivers formel så ska jag ha 1,36V och det känns rätt mycket. Har 0.7 nu men den tappar steg ibland....
PaNiC skrev:Det var som fan. I min V5 går det inte ens att få ner en slang där. Inte i V6 heller tror jag, men ska kolla ordentligt när utskriften som kör nu är klar.
Bilden är på V6 1.75mm så där är det meningen att slangen ska ned hela vägen. V5 ser lite annorlunda ut, finns ritningar på E3Ds hemsida.
På V5 ska slangkopplingen skruvas i hotenden. Det blir bara nån millimeter med filament inne i som inte har stöd från sidorna. Jag satte borren i effektorn så slangkopplingen fick plats, sedan skrev jag ut en effektor med rätt dimension så slangkopplingen får plats.
Då var problemet på temat "trycket i filamentet når inte värmekammaren".
GÖTT att det verkar vara löst. Nu är det bara resten kvar.
Kan för övrigt rekomendera trälim och vatten varienten för att får bra fäste. Har tidigare testat det mesta, allt från hårspray, ren glasbädd, olika heatbed pemperaturer, olika sorters blåtejp, kaptontejp, absjuice men trälim och vatten ser ut att fungera ypperligt på ouppvärmd bädd. Filamentet fäster bra och det är enkelt att ta av utskrifterna. Ska bli spännande att testa skriva ut någon stor långtidsutskrift och se hur den hanterar warpingen då.
Ja, daer stoppade tydligen ner en så pass lång bit slang, såg inte när han gjorde det .
Men då är nog felet åtgärdat! Tack alla inblandade som försökt.
Skulle skruva i stålkulorna jag limmat skruvar på idag och limmet lossnade direkt, även fast jag slipat till ytorna med sandpapper för att få bättre fäste.